Nekromanti Team Battle ?!

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Lite hjälp kanske

Skrev ett inlägg om spel med två spelargrupper på DoD-forumet för länge sedan. Vet inte om det är något du har användning för, men här har du i a f länken till inlägget om du skulle vara intresserad:

Två grupper

Arcana
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Idéer...

Hmm jag tror att jag inte skrev på ett tillräckligt tydligt sätt, och du missuppfattade mig nog, vilket jag inte klandrar dig för /images/icons/crazy.gif
Jag menade förstås att vill man spela Kult så ska man använda sig av Kultreglerna, DoD, DoDreglerna osv...
Det jag tänkte mig som "regler" var mer en förklaring av själva lagspelet, det kan bli ganska rörigt om man inte har något att gå på. Jag tänkte också lägga lite tid på att skapa olika scenarion man kan spela, exempelvis Marinsoldater vs marinsoldater eller SWAT team vs Terrorister eller liknande inom fantasyvärlden, tex ett gemensamt uppdrag där båda grupperna ska hämta eller ta kontroll över något, tex ett svärd eller annan magisk tingest... skriver mer senare, jag sitter i skolan och har lektion nu /images/icons/thinks.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ah okej...

Okej, jag fattar vad du menar. Det blir som en sorts guide och en massa förslag + konkreta tips i ett spelledarhjälpverktyg för de spelgrupper som vill köra multirollspel.

Det är nog en smart idé. Kanske inte så många som vill köra ett helt nytt rollspel bara för att de ska spela i fler än en grupp. Tips; kolla in länken Arcana lade upp i sitt inlägg. Han må ha varit en ungspoling till Grisodlare på den tiden, men icke desto mindre tar han upp konkreta tips till de som vill spela med multipla spelgrupper.

Det bästa sättet att lära sig vad som gäller för multipla spelgrupper är förstås genom att provspela, provspela och åter provspela. Jag har inte lirat så många multispelarrollspel, så jag har gett dig de tips jag kunnat samla på mig. Många här verkar ha fler idéer. Sug åt dig allt du kan, provspela med dina vänner, diskutera i efterhand vad som behöver förbättras till nästa gång osv.

Ett tips till, dock: Om du ska skriva en generell hjälpguide till spelledare som skall kunna användas av dem oavsett vilket rollspel de skall köra, använd inte ord som "terrorister vs. marinsoldater" eller liknande som känns kopplade till en specifik tidsperiod. Använd neutrala termer som "angripare vs. försvarare" eller "Två spelgrupper, parallella vägar genom äventyret" osv.

Men du, om inte du är intresserad av ett komplett system, ett multiplayerrollspel, får jag ta det projektet då? Då kompletterar vi ju plötsligt varandra! Tänkte kalla det MARA (MultiAnvändarRollspel - Anpassat spelsystem) och ha regler av den art och det slag som jag föreslagit tidigare. Vad säger du?

/Rising
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Ja, fast...

Ja du kan väl! Fast jag skulle vilja att vi kunde samarbeta något sånär, och som du säger komplettera varandra och publicera rollspelet tillsammans!

DU skapar systemet, JAG gör en spelledarguide och diverse scenarion osv. Vad tycker du? Låter det som en bra idé?

Coolt namn förresten, MARA /images/icons/thinks.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Citat

Mina signaturer (jag byter ibland) kommer från Björn Sjöstedt och Didi Örnstedt som har gjort sig kända i rollspelskretsar (förhoppningsvis inte någon annanstans) för sin hårda kritik mot rollspel. Kritiken kan som jag ser det i stort sett beskrivas som rena fantasier, lögner, grundlösa antaganden och skrämselpropaganda. Eftersom jag är en mycket generös människa ( /images/icons/wink.gif ) så bjuder jag gärna rollspelarna på forumet ett gott skratt åt Örnstedts och Sjöstedts alster om rollspel och samtidigt gör jag Örnstedt/Sjöstedt en tjänst som för ut deras "budskap" till den förledda ungdomen som riskerar att förstöra sin liv på de fasansfulla rollspelen... (snällt va?) För att ytterligare visa min vänlighet kan jag tipsa dig om den här sidan
där du under "rollspelskritik" och "genomgång av de övergivnas armé" kan läsa Björn Hellqvists analys av Örnstedt/Sjöstedt mest centrala verk. Som parentes kan jag nämna att Örnstedt/Sjöstedt ibland benämns som Piff och Puff här på forumet.

Arcana - ändrar Piff och Puff-signatur igen!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Hjälp...

Jag vet inte varför den här idéen känns befängd. För några år sedan provade min gamla spelgrupp något liknande i Mutant Chronicles; men i slutändan blir det egentligen bara någon form av death match a la Counterstrike eller Quake.

För rollspel handlar trots allt om att spela en roll, inte att spåra upp och döda sina polare.

Däremot anser jag att idén med dubbla spelgrupper är mycket intressant. Ett av de scenarion jag skrivit (till All Flesh Must Be Eaten, för övrigt) handlar om en hyrd terrorgrupp som utför kriminella dåd samt om poliserna som jagar dem. Dessa är två separata spelgrupper.

Detta har potential eftersom det beror på terroristernas felsteg om poliserna har något att jaga dem efter... sedan avslutas iofs alltihop med en shootout mellan båda grupperna och en hög zombies :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Problemet är bara...

...det att jag är världens genom tiderna slöaste rollspelskonstruktör. När jag får ett infall så skriver jag lite, när det avtar så sysslar jag med något annat.

Så MARA låter jag ligga i dvala ett tag innan det blir något med det. Om jag skulle få det färdigt, så visst, då skulle det ju kännas naturligt att bifoga dina spelledarhjälpmedel och scenarion.

Du kan dock sno namnet MARA om du tycker att det passar ditt projekt.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Men att köra en DM a la Counter-strike är jefligt kul. Har testat det till NeoTech. Riktigt skojigt....
 
Top