Nekromanti tarotikum

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
What ? Boxad version ? Det lät minst sagt skumt.
Jag köpte en bok som hette tarotikum i en spelbutik och
blev förargad när jag upptäckte att man skulle få med
en kortlek men att jag inte fick det. Mer arg blev jag när
man var tvingad att köpa denna separat.
Men, en box visste jag faktiskt inte att det fanns.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
kanske jag som missuppfattat. har för mig att någon påstått att det skulle finnas en box som innehöl äventyr+kortlek.
så... du har kortleken till Tarotikum? villig att sälja :gremsmile:?

//weatherman
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>
"så... du har kortleken till Tarotikum"</I>

I mina vildaste och våtaste drömmar har jag kortleken, men
dessvärre inte i verkliga livet. Jag köpte nämligen
äventyret i Gbg och bor i Karlstad. Upptäckten av den
förlorade kortleken kom först när jag kom hem så jag
skvätte ett par tårar. Tarotikan är slutsåld nu vilket
grämer mig mer än något annat så jag skulle nog hålla fast
den vid mitt liv om jag fick tag på en.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
En riktig relik..

..och defenitivt något som alla Kult-samlare (läs: 90% av SL:arna i sagda spel) vill ha i sin samling.. Dessvärre är inte jag en av de som har den, och jag antar att alla som har den inte vill släppa den ifrån sig, i alla fall inte till ett rimligt pris, så där tror jag du kammar noll.
Jason Just höll ju på med en online-version av Tarotikan på The Abyss (kult-rpg.org), men det arbetet, liksom det mesta andra på den sidan stannade när han "avgick" till förmån för Peter Amthor. Synd. Nåja, vi får väl se om de inte gör en ny upplaga (mycket tveksamt iofs) i samband med nya Kult..

Är det bara Tarotikan i sig du vill ha (finns ju instruktioner i Metropolis-boken om hur den kan användas) kan du ju pröva att slakta en kortlek och helt enkelt skriva in alla tarotikakorten på kortleken (exempelvis med spritpenna), då förlorar den ju iofs en hel del av mystiken..

//MiDNiGHT, som känner att han kom ifrån ämnet lite grann..
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: En riktig relik..

phew... göra ALLA korten? inte ens i mina vildaste drömmar skulle jag våga ge mig på ett sådant projekt.
vet någon förresten vem som illustrerade Tarotikan?

//weatherman
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: En riktig relik..

Men, är det inte bara en helt vanlig tarot-kortlek? Eller är jag totalt ute och cyklar nu?
Fär om det är en vanlig tarot-kortlek så är det ju inga som helst problem att köpa sig en. Dom finns ju att få tag på lite varstans

/Tobbelobbe
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nja..

Mja.. Inte riktigt. Det är möjligt att man skulle kunna använda en vanlig tarot kortlek och "översätta" den till Kult-reglerna, men den "riktiga" tarotikan (alltså den som gjordes till Kult) har bara bilder av Kults "gudar" (arkonter och dödsänglar alltså).

Istället för Pentacles och Swords så har man Månskäror och Timglas tex.

//MiDNiGHT. Som VILL ha en tarotikum-lek.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Tarotikan vill ha!! Det är fan inte en djävel i hela länet som har den.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Hehe..

Vore det en auktion på den skulle priset trissas högt upp av oss stackars Kultberoende rollspelare.. =)
Huvudproblemet är ju att den har varit out of print så j-a länge.. Samma sak med Kult version 1 + de tidiga äventyren/tilläggen till Kult, som Mörkrets Legioner och den Svarta Madonnan (som i mitt tycke kunde ha varit bättre).

MiDNiGHT. - Som har det mesta som släppts till Kult. På Svenska, Engelska och Franska(!).
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Re: Hehe..

Jag vet att det finns en butik i Östersund som har en haek del av de gamla prylarna till KULT, jag kommer inte ihåg vad den heter just nu men jag ska ta reda på det.....

Palle.
Den som kan beskriva lågan brinner inte.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Men vänta nu...

...tåget åkte och jag hann inte med. Vad snackar ni om? menar ni att tarotikan alltså finns? Jag har fattat det som att en kortlek var planerad med aldrig kom ut? Fan, här sitter jag med första upplagan i box å alla supplement å tror mig ha fetkoll på KULT åsså har jag missat tarotikan. Men finns den altså? jag har aldrig sett den, känner ingen som sett den heller för den delen. I min hjärna råder nu förvirring och frustration... VILL HA!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det är det..

..fler som vill, som nedanstående diskussion kanske visar. F.Ö kan du ju knappast ha 'fetkoll' på Kult om du bara har (förutsatt att jag förstått ditt inlägg rätt) första upplagan med tillhörande supplement. Samlarvärde iofs, men för att ha riktig koll ska man åtminstonde ha 2:a sv. versionen +supplement och ännu hellre den engelska (som har det snyggaste omslaget jag sett). Ett plus är ju iofs om man har tillgång till de supplement som släpptes på andra språk, bl.a ett 'berömt' äventyr på franska.
Utöver det kan man ju dessutom ha läst in sig på den religon som mycket av Kults värld baserar sig på; Gnosticismen och bl.a insett att namnen på alla arkonter och dödsänglar till stor del tagits direkt ifrån Kabbala, den judiska mysticismen etc. etc.

Missförstå mig inte; jag menar inte att vara stingslig, och alla som gillar Kult "står högt" i min värld. Jag menar bara att man aldrig kan bli tillräckligt påläst. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - som är påläst, men har mycket kvar.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Re: Det är det..

Måste bara argumentera lite....

Jag anser ju då att den första utgåvan, dvs. box och tre böcker är mycket bätter än andra versionen, okej omslaget är snyggt men det är ju innnehållet som räknas. Det skiljer iofs inte så mycket mer än magi delen men den kan faktiskt ge lite x-tra krydda åt en kampanj.

Den som kan beskriva lågan brinner inte.
Mvh Palle
 
Top