Nekromanti Svältregler

centerbord

Veteran
Joined
10 May 2016
Messages
8
Hej! Sitter och knåpar på svältregler till Symbaroum. Här är två förslag. Kommentarer? Balanserat?
Mat alt 1 med felaktig matematik
Svält påverkar tålighet. Om rollpersonerna vilar eller har mycket låg aktivitetsgrad förlorar de 1 tålighet efter totalt fyra missade dagsransoner, alltså t.ex. efter åtta dagar med vila och halva dagsransoner eller efter 6 dagar med tredjedels ransoner eller drygt 5 dagar med fjärdedels ransoner.
Vid aktivitet förloras tålighet dubbelt så fort, alltså 1 tålighet för varannan missad total dagsranson, alltså efter 4 dagar med halv dagsranson och aktivitet, 2 dagar med fjärdeles ranson och aktivitet osv.

Mat alt 2 kanske bättre
Missade dagsransoner ger energibrist. Detta ackumuleras och beror på energiåtgången. Vid låga energinivåer inträder svält och tålighet sjunker. Tålighet kan återupptas när energinivåerna gått över svältgränsen. Grav svält försvårar även samtliga tärninggslag.
Energinivå = tålighet (vilket är samma som styrka men aldrig under 10). Energinivån kan aldrig överstiga tålighet.
Normal dagsranson = +1 energi
Halv dagsranson = +0,5 energi osv.
Normal aktivitet = -1 energi
Vila = -0,5 energi
Extrem fysisk ansträngning = -1,5 energi osv.
Vid energi/2 inträffar svält, då får RP +1 på alla svårighetsgrader vilket ökas med +1 för varje steg energi minskar. Vid energi <= 0 tas 1 tålighet i skada per dygn. Tålighet kan ej återfås i svälttillstånd, dvs <= energi/2.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,261
Jag tycker alternativ 2 är bäst.

Båda är ganska komplexa och jag hade inte använt någon av dem om inte matbrist verkligen var en grej i scenariot.
 

centerbord

Veteran
Joined
10 May 2016
Messages
8
Jo jag lutar åt alternativ 2.

Vi har under många år spelat med överlevnad som nästan ett mini-game, men då i Drakar o Demoner med deras överlevnadsregler med jakt och annat. Nu när vi övergivit det och gått över till Symbaroum vill jag fortsätta det spelet som vi alla tycker är roligt men ta chansen att göra om systemet. Sen förstår jag om vissa tycker att det känns onödigt och tar fokus från roligare saker men alla är vi olika.

Jag vill åt en ganska hård miljö där maten, skydd, hälsa, orientering och annat som är viktigt i vildmarken märks i spelet. Samtidigt måste det vara balanserat. Är detta för hårt? För soft?
 
Top