Nekromanti Stridssystem

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nu har jag en liten undersökningsfråga...

Vilket stridssytem anser ni är det där man kan dö enklast, respektive dö svårast...

Riddaren - grubblar
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
dö enklast: Eon eller NeoTech
dö svårast: Mutant Chronicles

om vi snackar svenska spel alltså...

i AD&D kan man ju ha lika många hitpoints som en elefent (eller mer), och då tar det ju ett tag innan man dör...
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Dö enklast: Gemini helt klart! Där är folk så veka att man kan nysa ihjäl fienderna (och vice versa).
Kuriosa: en nyskapad rollperson utan rustning dör automatiskt om någon träffar honom med en tvåhandsyxa. Utan undantag.
Dö svårast: ja, AD&D kvalificerar sig fullt ut. (Speciellt när en högnivågubbe har 100 hp och ett genomsnittligt svärd skadar 1t8)

Ridijeck
som ändå tycker bättre om överdrivet dödliga stridssystem än överdrivet ofarliga
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Vad det gäller att dö svårast har vi ju alltid Shadowrun - i grundreglerna är det _omöjligt_ att döda någon med en träff. Detta är oavsett om man sätter mynningen på sin Megafetasuperdupersprängaallt-pistol i nacken och trycker av, eller tejpar fast en handgranat i käften och drar ut sprinten.... I supplementet Fields of Fire (tror jag) kommer det med regler för "overkill", men även då ska man ha en jäkla tur om man lyckas döda någon på en smäll - i princip oavsett hur tungt vapen man använder.....

/Tobbe
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
I "Car Wars" (Någon som minns? Hallå ...) kan en spelarperson (rollperson är att ta i när det gäller CW) inte begå självmord med en pistol om han inte bär skottsäker väst och skjuter två gånger.

"Pendragon" ligger bra till när det gäller stridssystem där rollpersonerna lätt drabbas av hemska skador och får bäras omkring under resten av äventyret.
 

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Ah ... jag glömde ju "Phoenix Command"

Uppsnappat under ett spelmöte med föreningen A.V.A.M i Borlänge någon gång sent åttiotal:

(SL) "Hmm ... Dragunov Sniper Rifle? OK! Du tar 2000 poäng i skada i huvudet."
(Spelaren) "Oj! Hur många poäng tål jag där?"
(SL) "Sju."

Så kan det gå om man spelar "Phoenix Command" minsann.

/Dante
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Ah ... jag glömde ju "Phoenix Command"

Du tar 2000 poäng i skada i huvudet

¨Vågar man fråga vad som träffade han i huvudet?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
För att vara lite kontroversiell så tycker jag så här:

Enklast
AD&D, D&D och liknande. Visst man dör inte på en träff men då det i princip bara finns två lägen "fullt stridsduglig" hp>0 och död/döende hp<0 så brukar de allra flesta strider sluta med att ena parten dör.
T2000 och andra moderna spel i krigs eller krigsliknande miljö. Visst man tål rätt så orealistiskt mycket i en del såna spel, men vappnen gör ofta så ohemult mycket skada att det kvittar. (Att man i t.ex. T2000 tål typ 2-3 ggr realistiskt (imo) hjälper föga när man får en 40mm spjpspr i solar plexus.)
Paranoia är det ju oxå ganska lätt i :)


Svårast:
Eon. Vaa säger ni säkert men jag e alvarlig nu, det finns iofs ett fåtal resultat där man kan dö knall&fall men det normala är ändock att man oftast blir försatt ur stidbart skick innan man får skaor som är allt för livshotande.
Supercinematiska spel. I vissa spel/kampanjer så kan man ju helt enkelt inte dö... Det är ju det som är charmen...



/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Ah ... jag glömde ju "Phoenix Command"

Ett SVD Prickskyttegevär, även kallad Dragunov. Kalliber 7.62x54 (7.62L), halvautomat, x4-x10 kikarsikte (eller var det x2½-10, minns ej så noga). Mekanismen bygger på en halvautomisk variant av samma mekanism som ak47 Kalashnikov, 10 skotts mag, bipåd, jävligt sexig, av många ansedd som världens bästa fältmässiga prickskyttevapen, finns även i en Yugoslavisk variant som sägs vara av ytterligare aningen bättre kvalitet.

"A field grade weapon, with competition specs."
- Anonym Amerikansk Militärexpert om SVD:n


Räcker den infon???
(Kan någ ge mer men då måste jag kolla i mina böcker hemma.)


/Bjorn
Skadad??? Vapnebög??? Vaaa, skule jag...
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Dö enklast: jag tycker att det är ganska enkelt att dö i Western, Kult, Millennium´s End och liknande spel. Där är det trots allt möjligt att dö av en enda (lycko)träff. I många andra spel krävs det fler för att få ner HP eller whatever.

Dö svårast: Ett spel som jag tycker fullständigt suger är Twilight 2000, där RP:na förutsätts tåla ohemult mycket.
Andra spel är alla former av "level"baserade. Och inte att förglömma Mutant Chronicles, "med rustning på kan knappt en stridsvagn skada mig".

Red Dust.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Lättast att dö? Western och Call of Cthulhu (fast i CoC är det ju inte direkt systemet som det faktum att de man fajtas mot delar ut så hemskt mycket skada samtidigt som de nästan inte tar någon själv...)
Svårast att dö? Måste nog vara gamla Space Opera, där en av reglerna är: "Player Characters may not die." Då kan man snacka om svårt att dö...

mvh
Örnie
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Dö lättast...

Jag håller med om att Gemini är ett det spel där man dör lättast (av dem jag spelat alltså).
Kuriosa: Snacka om veka, står de inte pall efter en tvåhandsyxa!? Va är'e för veklingar... hade det varit jag...

- Zire
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Dö lättast...

Poängen med tvåhandsyxan är att det är totalt omöjligt att få någon annan skada än en dödlig. Med de skadereglerna går det bara inte.

Ridijeck
som ville förtydliga sig
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: Dö lättast...

Jo, det är ju omöjligt för en nyskapad RP(alltså utan rustning). Men det är väl inte så konstigt ändå. Om man tex jämför med sig själv. Man blir ju nästan halvt handlingsförlamad av en svidande repa i handen. Hur blir det då inte av en, låt säga, totalt krossad bröstkorg, samt en stor chans att man får några vitala organ mosade. Jag skulle säga att man får en ganska dödlig skada.

Men du har rätt i att det känns lite konstigt ibland att man inte kan "snudda" någon, eller halvträffa. Jag har för mig att Magnus från Cell gav någon alternativ regel för att minska dödligheten. Kolla på det gamla forumet.

- Zire
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Ah ... jag glömde ju "Phoenix Command"

"(SL) "Hmm ... Dragunov Sniper Rifle? OK! Du tar 2000 poäng i skada i huvudet."
(Spelaren) "Oj! Hur många poäng tål jag där?"
(SL) "Sju."

Så kan det gå om man spelar "Phoenix Command" minsann."


Tillaggas bör väl att Phonenix Command inte bör spelas som rollspel, däremot kan man använda som "strids simulator".

/Honken - Som gillar phoenix command!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Ah ... jag glömde ju "Phoenix Command"

(SL) "Hmm ... Dragunov Sniper Rifle? OK! Du tar 2000 poäng i skada i huvudet."
(Spelaren) "Oj! Hur många poäng tål jag där?"
(SL) "Sju."


Jag säger bara detta:
Det måste gjort jefligt ont! /images/icons/smile.gif

Riddaren - misstänker att offret inte ens han skrika av smärta denna domedag
 

Avenger

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
snabbast dö - Recon där mottot ligger "where characters dies like flies" eller CORPS som man knappt slår en tärning och träffar alltid där man siktar vilket resulterar med ja... ungefär, du tål en 3dels träff med en pistol.

Segast att dö - AD&D/T2000
 
Top