Nekromanti Strid med figurer?

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
För ett par helger sedan fixade jag en hexagonplan för att köra lite strid med figurer till Fallout PNP. Tanken var att det skulle underlätta SL:andet så att jag visste hur många hexes det var mellan folk och fä. Det hela urartade och snart hade vi byggt ett höghus hangarer och liknande och de flesta strider under det splemötet hölls i uppbygda miljöer på plan. Tanken slog mig att vi nästan frångått att spela rollspel till att spela figurspel, är det några andra som spelar ut strider på detta sätt? och förstör det själva rollspelsandan att göra så?

Så det så!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Strid med figurer!?

Personligen tycker jag att "rollspelandet" med figurer blir mer som ett lättsamt sällskapsspel än "riktigt" rollspel^ (förvisso finns det personer som VILL spela rollspel som om det var ett lättsamt sällskapsspel, men jag antar att de flesta vill ha ut lite mer av det.. åtminstonde ibland).
Spelet blir ofta väldigt centrerat runt just strider (brawn istället för brain) och tenderar att bli kusligt regel/ruta baserat.. (tänkbar situation: "Han träffar mig inte alls heller - det är ju en HEL RUTA ifrån..") [jfr. välbekant citat från sandlådan: "Du är död.." "Nehe, det är jag inte alls det!"] - snacka om Mindre Makt åt SpelLedaren (MMS[tm.])

Men, vill man nu ha en lättsam afton kan man väl tillämpa ovan stående metod: figurspel. Fast.. då skulle jag väl hellre köra ett riktigt figurspel (GW el. dyl.).

>Tips för den som av någon outgrundlig anledning GILLAR rollspel med figur-strider: Warhammer Fantasy Roleplay (WHFRP).

^ = fotnot.
^ "Riktigt" rollspelande är för undertecknad en interlektuell och social utmaning. (det brukar iaf vara ett vanligt svar till frågan "varför ska man spela rollspel?")

//MiDNiGHT. - SL som vill ha MAKT över spelarna.. *djävulsskratt*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Tanken slog mig att vi nästan frångått att spela rollspel till att spela figurspel, är det några andra som spelar ut strider på detta sätt?</I>

Jag skulle säga att ni <I>hade</I> övergått till figurspel. Tennfigurer är ofantligt praktiska för att hålla reda på var folk befinner sig i förhållande till varann i strider o dyl, men börjar man bygga upp dioramor med omgivning så har man nog så smått bytt genre.

<I>och förstör det själva rollspelsandan att göra så?</I>

Om man inte kan leva sig in i sin rollperson för att det står en liten tenngubbe på bordet framför en så måste man ha rejält ömtålig fantasi....

--
Åke
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Personligen tycker jag att figurer förstör själva rollspels-feelingen. Jag vill att folk skal kunna fantisera på samma sätt som när man läser en bok. Var och en skapar sig sin egen bild över hur landskapet ser ut runtomkring etc. Med tennfigurer förstör man detta tycker jag. Behöver man använda sig av ett rutsystem är det bara att skissa på ett rutat block eller någe.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Bara strid

Tanken var att underlätta både för SL och RS så att man hade bättre persoektiv över hur det verkligen såg ut, men detta användes bara i strid, figurerna var inte det viktiga. Dessutom så var det svårt för mig som SL till Fallout att hålla koll på avstånden i hexagoner till alla fiender, så det var helt enkelt ett hjälpmedel. Vad jag nu tänkte fråga var om det finns något bättre sätt?, tänkte främst på det senaste med att hålla koll på hexagonerna.

Så det så!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, vi har ALLTID använt figurer (nästan. Senast har jag inte gjort det dock, svåröverskådligt ibland.) men på sista tiden kom jag att tänka på en sådan fantasidödare det är igentligen. Jag tänker nu skaffa en whiteboard och skissa upp striderna. Det kommer nog funka asbra! Skissa lite snyggt och kreativt, sudda lätt.. Någon annan som testat detta?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det var ta mig den bästa iden jag hört på länge, mycket användbart. Vet du nåt bra ställe att få tag på en whiteboard?

Så det så!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så trevligt att få lite uppskattning! /images/icons/smile.gif
Hmmm... Jag ska nog kolla på Claes Ohlsson här i Göteborg idag.. Annars kanske det finns i bokaffärer?


Föresten kan man ju använda 'boarden till annat.

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-01-18 09:08.</EM></FONT></P>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Annars kan man ju alltid göra det själv. Köp såndäringa häftande plast som man sätter runt böcker för att skydda dem. Klistra på plasten på en go spelplan (typ hexagoner eller vad det brukar vara). Därefter kan man skissa på den med vattenlösliga pennor (eller icke-vattenlösliga men då måste det torkas bort med T-röd och det vill man ju ha till lördagsgroggen)



Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hehe.

En white-board är föga mer än en vitlackad plåtbit... Om du anfaller ett kylskåp (förhoppningsvis ett som inte används längre) med en plåtsax så kan du göra en egen... Lite silvertejp för kanterna kanske... Bra stämning för ett postapokalyptiskt rollspel :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
innovativt!

Smarto där. Men allra helst skulle jag vilja ha något plast-underlag som det är lätt att både kladda å sudda på. (Då kan man t. ex lägga en grön matta under när dom ska fajtas på gräs..)


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Förvisso..

..men att stycka ett kylskåp var väl synnerligen brutalt.. =) - skämt åsido så skulle en liten behändlig whiteboard underlätta då man ritar upp snabba skisser av hus etc. (det gör jag iaf).. Problemet tycks bara vara att det inte finns några whiteboards i den storleken. Eller, för den delen, någonstans att köpa dem.. Att tillverka en borde ju rimligtvis inte vara alltför svårt, då det, som du säger "är föga mer än en vitlackad plåtbit"..

//MiDNiGHT. Kan man klistra ihop en 1000+ dels minimodell åt en kompis ska väl konstruktionen av en hemmagjord whiteboard te sig likt en dröm.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: innovativt!

Mjo, plast har ju fördelen att det är lättare och mindre otympligt också... nakdelen är at man inte kan sätta små magneter på den ("Den här glada kossan är du, den plastiga glassen är din motståndare, vad gör du?" /images/icons/wink.gif)
 
Top