Nekromanti Starchallenge julkalender

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Lucka 13: Femme - där kvinnan har makten

Slit inte ut den frasen för du kommer att få användning för den oräkneliga gånger då du läser STAR pdf:en.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 14

En väldigt liten lucka som bara avslöjar en detalj från reglerna: det finns inte en enda vpaenlista. Så "inte Eon" :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 15 Iya-kamoura

Iya-kamoura är en spelbar ras som blandar två olika valfria djur och ger på så sätt rollpersonen egenskaper som djuren har.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 16: Starchallenge framsida anno 1984

Som en liten kickstart på veckan tyckte jag ni var värda något rejält innan jul. Det har endast publicerats vid ett tillfälle tidigare. Varsågoda: framsidan på Starchallenge första version. Egentligen hade jag tänkt promotea lite för reglerna igen men det här kändes mer kul. Observera att jag gjorde ALLA illustrationer själv i den versionen - helt ignorant mot det faktum att jag knappt kan rita en huvudfoting. Det är också den enda version jag illustrerade (ritade kladdade, målade). Jag lovar fler bilder innan kalendern är slut innefrån reglerna där ni nog också kommer kunna läsa lite av kråkfötterna. Jag måste bara släpa ner mig i källaren men julledigheten står för dörren så det ska nog lösa sig.

Edit: Det ska sägas att jag tiden innan jobbade med en rymdserie som valsade runt i klassen. Mina rymdskepp såg ut så där då. Jag hade nån ovalformad historia också som hette "Hajen" och ahde en hajmun ritad i fören. Rymdmasken i bakgrunden har _aldrig_ lämnat Starchallenge. Den fanns med i orginalreglerna har jag för mig. Idéen kom från filmen Hajen jag såg vid den tiden och jag gillade tanken på att ha obskyra personer som jagar bestar i farlig terräng men samtidigt tror jag att tunnelmasken från Monsterboken var en inspiration. Idag heter de Sharakiren och bor oftast i de sk djupen dvs de delar av Solhem som är dåligt eller itne alls kartlagda.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 17

En bild från första sidan i Starchallenge V3. (dvs den version som kom efter den första, ca 3-4 år senare men med ganska stora skillnader).
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 18: Forma din framtid

I denna lucka presenterar jag en spelmekanik. I SC har du möjlighet att själv som spelare berätta för spelledaren att du vill föra in något i miljön:

SL: Ni befinner i en återvändsgränd och att klättra över berget ser riskfullt ut. Nu är det körigt för vakterna är er hack i häl-

Spelare 1: Jag ser en öppning 2 meter upp.

Spelaren beskriver nu något i scenen. SL tänker nu till. Det är ganska troligt att en sån öppning borde finnas. Spelaren försöker öppna för en annan möjlighet en SL tänkt. Det är kul för spelaren och öppnar för oväntade händelser som kan berika spelet. SL kan säga "Nej du ser inget" men reglerna uppmuntrar spelarinitativ.

Spelaren slå för om hon får igenom sin plan.

SL: Absolut, du får en svårighet på 2.

Spelaren slår nu för att se om han får igenom idéen. Det här är en del av en satsningsmekanik så beroende på hur han satsar i slaget så kommer utfallet på ett lyckat slag bli värdelöst, dåligt, okej, bra eller extremt.

Blir slaget värdelöst så säger SL: "Absolut, ni ser utgången men den är snarare 5 meter upp och jag skulle inte gått in där själv".

Blir slaget Dåligt säger SL: Jepp 2 meter upp ser ni en utgång men jag skulle ju inte rekommendera den.

SL för in olika obehagligheter i dessa två utfall som hon tycker passar dvs försvårar möjligheten men erbjuder den i alla fall.

Då det gäller de bra slagen ges snarare fördelar för rollpersonerna.

På så sätt kan spelarna få ett inflytande som de själva får bestämma över i form av tärningssatsningar utifrån deras egna Egenskaper.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 19: Lite spelmekanik

Stor fråga men jag hade tänkt fokusera på en del som beskriver spelet.

Alltså SC handlar om att ha kul. Det går att spela episkt vilket också är tanken. Hobbit / SW är (vilket är en bra beskrivning på mixen i SC) är både episkt i sina stunder och humoristiskt och kittlande i andra. Jag tycker att världen och systemet lyckas lyfta fram det här.

Det viktiga för mig är att det är kul att spela. Så vad är kul?

1) Få bort död tid iform av att tyda regler.
2) Fokusera på ett berättande.
3) LEVA SIG IN I ROLLEN! Det ska vara ompf att spela sin rollperson. Jag vill ha teater.
4) Stödja allt detta med regler som tar hand om win or loose situationer vilket alla handlingar som ska slås för handlar om. Men observera att reglerna ska vara snabba och enkla.
5) Bygg in gambling och kreativitet i grunden för dessa regler och låt reglemotorn jobba fram resultaten utan att du behöver tänka själv.

Där har du det jag tycker är en bra regelmotor.

Men till luckan nu: I SC kombinerar du alltid två egenskaper för att handla. Ska du hoppa? Kombinera Smidig med Stark. Ska du charma någon? Ta Retorik med Vackra anletsdrag. Ni fattar. Egenskaperna väljer man själv i skapandet av rollpersonen. Nu till själva kärnan.

Reglerna är tydliga med att SL ska vara väldigt tillåtande i kombinationen av egenskaper. Det finns till och med regler som stödjer för kreativa kombinationer och hur man kan stävja dem utan att säga Nej det går inte (Nej det går inte är ett bannlyst ord i SC).

Det som är jefligt kul är att just låta spelarna komma på hur deras kombination ska motiveras. Du kan anfalla en vakt med Snygg kropp och smidighet med motiveringen: Jag distrahrerar vakten med min kropp samtidigt som jag använder smidigheten dels som ett förförande grepp och dels i anfallet.

Helt OK! Jag tillåter. Utan att dra fler exempel kan jag säga att vi haft väldigt kul vid spelbordet med den här regeln. Dessutom ger det här en möjlighet för spelare att förändra ett dåligt slag (nu ska jag itne gå in på hur) i en konflikt genom att byta handling och på så sätt få slå om:

"Jag anfaller med vighet och snabbhet", det gav ett dåligt slag och dåliga chanser att vinna. Spelaren tvingas helt enkelt nyta taktik: "Hmm jag märker hur mina tekniker inte biter på den här snubben. Jag går in och grapplar honom för att bryta ner honom. Jag tar Stark och Smidig".

Det här skapar mycket kreativitet i berättande (som var ett av målen) och stävjar lekfullheten. Dessutom tar det bort en av sakerna jag ogilalde med strid och jobbade på att få bort i den här versionen nämligen vapenfärdigheter: Jag anfaller med bästa vapnet.

Jag gillart i alla fall.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 20: Mina illustrationsfärdigheter 1984

Nu har jag släpat upp de gamla versionerna från källaren så nu tänkte jag bjuda på nostalgi fram till julafton. Varsågoda. Här visar jag upp mina färdigheter som illustratör i första versionen i mutationen XX-armad och mutationen Kamelont-öga. Man kan ana en del sköna regler som att kamelontögat har 50% chans att fastna och något med att dubbla griporgan ger något med vapen*2. Vill nån veta mer om just DE reglerna så skriv i tråden. :gremwink:
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 21: Starchallenge V3 framsida

Det var 1988 och allt skulle vara stort tungt och mega. Den här bilden hade en kompis i Spanien ordnat för mig att sätta på spelets framsida. Ni känner ju stämningen direkt. Det är automatvapen, muskler och testosteron det handlar om. Reglerna har en del andra tweeks men vi ska inte ljuga. Det handlade om strid. Strid strid strid i en märklig värld som inte hade en egen världsbok utan den hängde med från första versionen och det kära vänner var inte bra. Men vi spelade tokigt mycket ändå och det kanske är därför jag menar att ett rollspels premiss visst kan vara "att äventyra" som det var i mitten av 80-talet och ändå funka. Det är dock en annan historia.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 22: Del 1- Tabelloism

Det här är några utdrag ut det ändå rätt schyssta Starchallenge V3.Jag älskade ju tabeller redan i V1. Där slog man fram grundegenskaper som via låååååånga tabeller gav dig vilken ras du hade chans att bli och sen slog du fram vilken ras du blev. Val är för lägre stående varelser. Blev du en trondely så blev du och de är svaga, fula, dumma och tål inte solljus! Basta.

Tabellfetishen hängde som ni ser med. Här är första delen av "Grundegenskapstabellen". Jag kunde ju inte kalla den motståndstabell fast det var exakt vad det var. Men min var stööööööre än töntiga lilla Mutanttabellen (titta samma tänk som då jag skulle göra ett mer komplicerat fordonssystem än Krille ca 20 år senare - tur att man mognar ;)) Den andra delen är exakt lika stor och skuggad på samma sätt men jag hittar den inte. Vi använde den ganska mycket. Det är ju ett tecken på att BRPs grundegenskaper bara används då man beräknar sekundära värden och att en motståndstabell helt enkelt är beviset för att grundegenskaper borde ha en mer framträdande funktion men vad visste jag om det 1988?
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 22: Del 2 - Tabelloism/Färdigheter

Och här är.... Färdighetstabellen. Ska jag förklara den som jag minns den nu då jag ser den? OK!

Vi börjar med numret intill färdigheten. Det. Fyller. Ingen. Som. Helst. Funktion. Jag har för mig att det kan ha vart någon bakåtkompatibel historia men jag är osäker. Du använde aldrig numret.

Sen har vi färdighetsnamnet. Snott från EDD det mesta men sen fick jag lägga till en del. Färdigheter för att köra fordon (fick aldrig till ett coolt namn, framföra fordon är ju skittrist) och datakunskaper fick jag aldrig till ordentligt. Jag definierade olika datorers storlekar och delade in färdigheter efter det men äsch... det där blev bara skit hela vägen in till den här versionen där färdigheter inte finns.

Sen ser ni 12 kolumner med ringar och kryss och streck. Siffran motsvarar en ras (3 raser har strukits från V1 märker jag för då var de 15 och jag ville ha 1000) och man får färdigheten automatiskt som "rasfärdighet" om det är ett kryss. Är det en O får man välja den om man vill och är den ett - får man aldrig välja färdigheten. Undrar vad som händer om man har ett yrke som tillåter färdigheten men en ras som inte gör det?

(För framtida spelmakare så skulle jag säga att det är en varningsklocka att lyssna på. Försök inte fixa det med en regel, gå tillbaka och gör om så det inte behövs fixas.)

Sen har alla färdigheter en baschans så man kan lyckas med en färdighet ändå. För att räkna ut sitt FV tar man och adderar och ibland delar de grundegenskaper som står i nästa kolumn och så för man upp det på rollformuläret. Om rollpersonen inte försöker sig på ett baschansslag då för då får man räkna mitt upp i äventyret. Kul! Vääääldigt många färdigheter bygger på Intelligens ser jag. Sen slår det mig att med en BC behövs ju ingen grundegenskapstabell (Lucka 22 del 1). Man lär nog kunna hitta en färdighet för det mesta i den här tabellen.


Näst sista kolumnen då. IV. Inlärningsvärde. Jag TROR det var nån kostnad man köpte för erfarenhetspoäng och jag tror erfarenhetspoäng var sällsynta och få. Jag TROR man då också bara köpte Akrobatik för 3 EP och sen fick man beräkna värdet i det. Så hej hopp var man akrobat efter ett äventyr. Jo reglerna VAR bra också men det här ger mig lite kalla kårar.

Sista kolumnen var den Kategori färdigheten tillhörde. Idiotiskt nog kopierade jag EDD här igen och sorterade färdigheter i kategorier så det var omöjligt att hitta. Bokstavsordning (för färdigheterna var ju beskrivna) hade varit så mycket smartare. Särskilt eftersom kategorier fyllde lika stor funktion som nummer.

Som ett avslutande kuriosa: jag ser färdigheten Vinna vänskap här. En underbar komprimering av en form av sociala konflikter som knappast var ett begrepp då. Jag minns då vi speltestade STAR (jo fan jag måste speltestat STAR eller så var det LE) och en sedan länge försvunnen forumit som kallade sig Vindhand läste färdigheten för sig själv och utbrast: "Vinna vänskap. Vad sött!". Jag blev helt ... va? Den har väl alltid funnits? Det är väl en naturlag. Som att inte veta att vi har en kung i Sverige. Han kan inte varit DoD skolad han.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 24: GOD JUL!

Jag hade tänkt ge er bilden på vad min sambo trodde var en "galaktisk jultomte" då jag visade den men jag hittar den inte. Därför får ni 2 bilder så här på dopparedan. Dels en så sjukt Mutantinspirerad bild som bara skriker Mutant. Det var så det var 1984. Den andra bilden är min första stjärnkarta, den som min kompis kallade arabiska. Hur tänkte jag. I alla fall. God Jul kära wrnu:are och tack till alla som crowdfundat.
 

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 23: Rollformulär STAR

Den hamnade helt fel men här är den. Kolla hur sjukt komplext det är. Fattar ni spelbarheten? Jaja ni får pdf:en vad det lider. God Jul.
 

Attachments

Top