Nekromanti Spelvärld, kartor, bilder

lilletrollet

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
11
Location
Hovmantorp, lessebo kommun, kronoberg, småland, sv
Jag skulle behöva lite inspiration till min fantasyvärld. Jag vill inte att den ska vara någon sån där klassisk fantasyvärld utan något mer ovanligt, lite mer som våran meddeltid några förslag.

Sen skulle jag behöva något bra gratis program för att rita kartor och är det nåogn som vet någon sida med bra tecknings-kurser.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ett bra sätt...

...att fixa inspiration är att helt enkelt läsa en massa, både romaner och fackböcker. Personligen får jag mer inspiration till mitt rollspelssnickrande när jag läser böcker än när jag ser film. Man kan fundera vad det bero på, kanske på att film enbart erbjuder en rad med färdigskapade bilder som bara lastas på tittaren. I läsandet är fantasin aktiverad i högre grad.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jag får mina bästa idéer när jag är på resande fot och stannar upp för att tänka... t.ex läsandes en fantasybok i Venedig eller sittandes i baksätet i 200 knyck på autoban...
Om du vill får du gärna maila mig ang ngt specifikt du vill ha idéer om, så kan jag pröva brainstorma lite...
lycka till
/Per
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Gary Chalk

Jo, jag minns honom. Jag minns också att jag var rätt ensam om att avguda hans illustrationer. Men det står jag för - de är asbra och så mycket Ensamma Vargen.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Jag menar...

...kolla de kartorna han gjorde till alla böcker som satt i början. Eller de små stämningsbilderna mellan olika kapitel och som användes som utfyllnad. Fan va grymt asså! /images/icons/yikes.gif Sådant tycker jag ger spelet karaktär och stämning. Mums!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ensam?

Fast det var rätt många som tyckte hans bilder sög prinskorv också ("... och ALLA hans ansikten ser ju precis likadana ut!").
Själv köpte jag Fighting Fantasy-böcker för glatta livet parallellt med att försöka samla på Lone Wolf - när Äventyrsspel började ge ut LW på svenska blev det plötsligt sketasvårt att få tag på dem på originalspråk, fö - och kunde inte låta bli att jämföra honom med FF-illustratörerna, framförallt Ian McCaig (City of Thieves, Deathtrap Dungeon, m.fl), och han dansar på Chalks huvud i både stil och stämning.
Däremot tål nog Gary C att jämföras med Russ Nicholson (Warlock of Firetop Mountain) såsom bildkreatör med tekniskt småful men scenskapande och j-igt personlig stil. (-:

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Var kan man hitta...

..prylar av Russ Nicholson på webben?

Gjorde en Google-sökning, och det finns gott om sidor som nämner honom (och åtminstone en intervju), men det var klart svårare att hitta några faktiska bilder. Här är iaf några fanzineomslag som väl får anses rätt representativa:

http://www.tekumel.com/eoasw2_index.html
http://www.tekumel.com/eoasw3_index.html
http://www.tekumel.com/eoasw4_index.html

Ser också att han har gjort lite WFRP-artwork åt Hogshead på senare år, bl.a i Realms of Sorcery.

--
Åke
 
Top