Spelrapport: Åtta timmars Kriegspiel Live

JohanL

Champion
Så jag kriegspielade just i åtta timmar, live. Det är inte en tillfällighet att det är här rollspelen börjar - i Kriegspiel är du ju faktiskt en enda person (en officer), och du ser och hör bara det du ser och hör, så det är inte som brädspel.

Kontext: Det är 1799. Jag är på ryska sidan. Vi har spelat i ett strategiskt lager för att manövrera omkring arméerna, och sedan ett taktiskt lager för att avgöra fältslag. Vårt jobb är att ta Polen från preussarna, som varit framgångsrika tidigare

För några veckor sedan korsade min armé Wisła vid den polska staden Plotzk/Plock, och jag ledde armén till en strategisk seger där vi höll brohuvudet mot ett underdimensionerat preussiskt angrepp (de hade dålig intel och hade egentligen aldrig någon chans). Nu är det några veckor senare, och jag är inte ÖB, men leder en rysk division. Jag har lyckats få en andrebefälhavare också, eftersom vi ska hålla två separata kullar. Preussarna har skrapat ihop hela sin armé i Polen för att anfalla oss på exakt samma ställe igen, medan vi ryssar har två andra hela arméer som gör annat på annat håll.

Så här ser det ut från början - vi håller ett brohuvud på södra sidan av Wisła. Kan preussarna skära av oss från våra pontonbroar blir det total katastrof. Våra bästa underrättelser säger att de är 110 000 mot våra 85 000. Det är balanserade odds - terrängen är jättebra för oss, med linjer av kullar, sjöar, och strömmar. Inför Första Plotzk sade jag att jag skulle ha förståelse om preussarna tog en titt på terrängen och äcklade vände tillbaka.

1757204369977.png

Här syns fördelen med att vara försvarare - dels håller vi fem viktiga kullar där vi kan placera vårt artilleri, dels kan vi röra oss i de inre linjerna medan preussarna måste sätta igång sina attacker utan att de egentligen kan stödja varandra bättre än att binda upp våra trupper.

Här sitter jag med 10:e infanteridivisionen. Min nominella styrka är 18000 infanteri, 750 hussarer, och 11 batterier artilleri (jag tror att det är tolv pjäser i varje), men den är ned 3000 man sedan Första Plotzk. Klockan är åtta på morgonen.
1757204710203.png

Vi har en stor kulle i norr och en ås i mitten, som vi har närmast tapetserat med kanoner. Allt annat är till för att se till att de punkterna inte faller. Slaget lär avgöras av tunga formationer norr om oss (de här kullarna är ingenting mot hur vi befäst Kulle 175), men vi behöver se till att preussarna inte kan bryta igenom här och hota deras flank. Min vänstra flank (åt sydöst) hänger i luften, men skyddas av Lätta kavalleridivisionen med 4500 hussarer och dragoner. 6000 man är i öppen formation ute skogen åt nordväst och sydväst, för att spana och få preussarna att spendera tid. Vårt mål med Ryssland är bara att hålla ut i våra defensiva positioner. Min underbefälhavare överste Fyodoroff håller kullen i norr - det är för långt mellan dem för att vara perfekt att ha en befälhavare till.

Turns i de här reglerna är 15 minuter långa, och tar lyckligt nog ungefär så länge att utföra av spelledarteamet (Kriegspiel spelas alltid blint, där man bara ser vad man ser, som sagt)

08:30 ser vi preussare komma mot oss i skogen till sydväst. 3000 man kanske låter som mycket, men det är det inte - jag befaller dem tillbaka till kullen. Bara att preussarna sett dem kommer att tvinga dem att agera försiktigare. Klockan nio är hela det lokala försvaret på plats. Notera att jag inte ens ser till kullen i norr ordentligt härifrån.

De stora fyrkantiga blocken är kärror med material (för artilleri/infanteri/kavalleri). Det kommer att behövas!

Så här ser det ut 09:30. Det är visserligen svårt att göra saker i skogen, men jag börjar känna att den preussiska lokale befälhavaren inte är riktigt effektiv, särskilt när jag ser honom flytta omkring lätt kavalleri inne i skogen! Men det finns en annan möjlig förklaring också - han kan ha så sjukt med folk att det tar lång tid därför. Jag har redan skickat brev till överbefälhavaren, och nu kommer det ett till. Jag ber om att reserver ska skiftas litet mer åt mitt håll - med mina två kullar är jag tunn på infanteri.
1757205143666.webp

09:45 ser jag preussiskt infanteri marschera sydöst. Det här är ett problem - en rysk brigad på 6000 man under Gornostayev håller en bro där, men han är utanför kommandoräckvidd, och riskerar att bli anfallen i flanken. Min position kan hålla på egen hand ett tag - jag rider iväg åt sydväst för att organisera Gornostayev.

1757205585371.webp

Här visar sig saker bli litet dumma, men ingen katastrof - två andra befälhavare har sett samma situation utvecklas, och oberoende av varandra skickar vi tre separata uppsättningar order till stackars Gornostayev! Han stormar två preussiska bataljoner i öppen formation inne i skogen, driver iväg dem, och sedan möts vi tre generaler och kommer fram till att det var dumt och han kan retirera tillbaka. En oväntat bra sak med den här sortens litet förvirrade operationer är att om vi är förvirrade, tänk då hur svårt det är för preussarna att begripa vad som pågår!

Det är 10:30, och jag är tillbaka hos min division, just i tid att se preussarna avancera lätt infanteri mot mina linjer. Ryzans brigad driver hälften av dem på flykten, och två skavdroner av Ushankas hussarer chargar och förintar det som är kvar. Det är rätt små förluster för preussarna, ett par hundra man, men de kastades helt bort. Jag börjar känna att min moståndare nog inte riktigt vet vad han gör, eller kanske missförstår situationen. Min vänstra flank stöds tätt av Iranovs hussarbrigad från Lätta kavalleridivisionen. Mycket stabilt.

1757206023938.webp

10:45. Hur bra närstrid än går, är man alltid desorganiserad efteråt. Anledningen till jag bara skickade två skvadroner - mer behövdes inte. Flawless victory i det lilla.

1757206149401.webp

11:15. Jag rider upp till kullen i norr för att få en överblick av slagfältet därifrån. Fyodoroff har saker under kontroll. Jag säger till honom att skifta sitt tunga tolvpundspjäser till södra änden av hans kulle. Det visar sig bli extremt viktigt snart nog.

1757206139074.webp
11:45. Till slut händer något - preussarna har varit livrädda - med god anledning! för mitt enorma batteri uppe på åsen. Men nu har de hittat en lösning - de slinker fram med två tunga batterier för att ta skydd bakom en annan låg ås, samtidigt som de lägger delar av min division under kanonerna. Den långa svansen efter dem är vagnar med krut och kartuscher. Här begår jag mitt enda riktiga misstag under slaget - hela operationen ser väldigt exponerad ut, och jag befaller Pukchins brigad att gå i attackkolonn och angripa dem i närstrid. Kanoner under rörelse är uppmonterade som vagnar, och det tar 5-10 minuter att göra dem redo. Om det här klaffar kan jag ta deras kanoner och bränna deras vagnar på vägen!

1757206373934.webp

Attachments

• 1757205397675.webp
    1757205397675.webp
    468.4 KB · Views: 0
  • 1757206000873.webp
    1757206000873.webp
    671.5 KB · Views: 0
Last edited:
12:00. Fiasko! Jag försöker fånga dem i en attack där en av Ryzans bataljoner lägger artilleriet under eld medan Pukchins brigad stormar. Men preussarna lyckas med allt de behöver - infanterieskorten vänder sig åt rätt håll och driver en bataljon på flykten innan den engagerar den andra, och artilleriet hinner ställa upp kanonerna mot Ryzans bataljon. Dags att extrahera ur det här! Förlusterna är inte så himla höga egentligen, men enheter som bryter kommer att vara ur strid ett bra tag.
1757206847871.webp

12:15. Försöket att extrahera snyggt misslyckas, och 3000 man har brutit på grund av mitt dåliga omdöme. Jag beställer förstärkningar ur reserven. De kommer att ta ett tag. Det är en evig tur att Iranovs brigad ur den Lätta kavalleridivisionen täcker min flank. Det preussiska artilleriet tar upp sin position.1757213629789.webp
12:30. Ni vet det där jag sade om det lätta kavalleriet? På annat håll samlar det ihop sig till kavalleridrabbning, och Iranovs hussarer kallas iväg. Det här är det stressigaste i hela slaget - jag har just slarvat bort tre bataljoner, och min vänstra flank är extremt exponerad. Bara att Iranov fortfarande kan hota attacker mot preussiskt infanteri som kommer ut ur skogen räddar läget... det och att den lokale preussiska befälhavaren verkar vara en försiktig general. Hade han stormat mig med allt han hade här tror jag inte att jag hade hållit.

Jag har också fått en ny spelledare, som tycker att det är en bra idé att vrida på kartan (det är det inte - norr bör alltid vara uppåt!). Mitt artilleri öppnar till slut upp. Artilleriduell!1757207122412.webp

12:45. Lättnad! Fem skvadroner kyrassiärer (tungt kavalleri med, ni vet, kyrasser) från den tunga kavalleridivisionen tar över min vänstra flank. En av utmaningarna med Kriegspiel är att allt tar sådan tid - det här är de första av förstärkningarna jag beställde på morgonen.1757207211652.webp

Ungefär här klantar spelledaren till saker två rundor på raken - först utförs inte mina order, och sedan missar han helt att ge mig en turn. Hade preussarna stormat här hade det blivit katastrof!

13:30. Det har blivit för hett för mig upp på åsryggen (ens officer kan definitivt bli skjuten, och jag tog en kula i benet i Första Plotzk). Detta fuckar tyvärr upp min Line of Sight. Artilleriet öser på. Långt borta ser jag enorma kavallerirörelser från vår sida. Iranov kommer inte tillbaka any time soon!1757207409018.webp

Om ni tittar noga ser ni att artilleriet på kullen i norr öppnat upp. Positioneringen visar sig vara det bästa valet vi gjorde i hela slaget - tungt 12-pundsartilleri där uppe stöder min artilleriduell mot preussarna - det är det perfekta vapnet i den perfekta positionen, och preussarna i lägre terräng kan knappt ens skjuta tillbaka! Sextusen man infanteri har anlänt för att förstärka mig. Läget är stabiliserat.

14:00. Föga oväntat gillar inte preussarna artilleriet uppe på den nordliga kullen, utan skickar fram 1000 man lätt infanteri i lös formation för att beskjuta dem. Men jag vet exakt hur jag kontrar det...

1757209689332.webp
14:15. Boom! Ushankas kavalleri gör om samma sak som senast, stormar infanteri i lös formation, och utplånar dem. De tar någon salva artilleri och musköt eld från andra under tiden och kommer tillbaka desorganiserade, men det är lugnt. Ushanka gör det igen!

Och inte bara Ushanka - plötsligt gör Voroshilov något på egen hand när jag inte har ögonen på honom. Det visar sig vara alldeles utmärkt - han har hittat preussiskt lätt infanteri ute i öppen terräng., och inte bara förintat enheterna utan tagit en hög fångar. För den som undrar finns det ingen mer orättvis fajt än kyrassiärer mot lätt infanteri i lös formation i öppen terräng.

14:45. Preussarna bryter Pukchins sista bataljon med mer artilleri de lyckats sätta upp, men Pukchin återställer ordningen extremt snabbt. Jag ser till att få resten av mitt infanteri ur preussarnas eldlinjer. Artilleriduellen fortsätter, men vi leder i den - tack, 12-pundarna! Min position ser litet dum ut, men är helt stabiliserad. Någonstans här börjar jag inse att preussarna antingen har slut på offensiva reserver, är timida, eller bägge. (Rätt svar är "bägge".)1757208002599.webp15:15. Jag håller bara min position under en halvtimme, och känner mig som en så god general när jag säger till mina trupper att vila, äta, dricka, ta hand om sårade, fylla på förråden från vagnarna, och lyssna på sina befäl. Åsen med artilleriet är numera så rökig att de fått sluta skjuta i vilket fall. Det låter kanonrören svalna.

Lätta kavalleriet är tillbaka... eller snarare en massa infanteri de har plockat upp. Jag vet det inte ännu, men de har drivit iväg det preussiska kavalleriet i en fight med flera tusen kavallerister på varje sida, och har plockat upp infanteri som inte behövs där längre. Jag ser högvis med artilleri också. Det finns inte längre ett hot mot min del av linjen. Jag har order att hålla min position, men vi har ett rejält överläge nu! Jag spammar mina befälhavare med brev där jag ber om att få anfalla... och börjar förbereda mig på att tolka mina order litet kreativt. Notera hur mina brutna trupper sedan tidigare är tillbaka, bara i litet sämre skick. Perfekta för en andra linje.

1757208240108.webp
15:45. Kanske hade jag fått det till slut, men 15:45 är klockan ett på natten i verkligheten, och spelledarna är jättetrötta efter åtta timmars intensiv spelledning. Vi har slagit tillbaka preussarna på alla fronter, och de preussiska befälhavarna har slutat med offensiva operationer. Spelledningen bryter slaget här, och resten kan avgöras genom order från våra högsta befälhavare (Grozny i det här fallet). Min lokala motståndare har inte helt gett upp, utan försöker gömma infanteri på baksidan av den gamla jobbiga åsen där de skyddas från mitt artilleri... men inte från det tunga artilleriet på kullen, som släpper loss med flankeldgivning. Det finns verkligen noll offensiv förmåga kvar hos preussarna, och vi har fräscha trupper och runt 2-1 eller 3-1 i odds.

1757208454849.webp

Rysk seger i Andra Plotzk, brohuvudet håller, 70 000 man förstärkningar på väg från armén som erövrade Warszawa - preussarna måste oundgängligen evakuera hela Polen nu, och de ryska arméerna siktar mot Posen och en möjlighet att länka upp med våra österrikiska allierade. Britterna är på väg för att hjälpa preussarna mot österrikarna med stöd från Hanovern (brittiskt, som bekant).

Vi har utan tvekan åsamkat preussarna större förluster, och även om min del aldrig hann bli spektakulär, tog jag små förluster och raderade ut preussiskt artilleri och några tusen man lätt infanteri.

Spelledarna håller fortfarande på att räkna ut de faktiska förlusterna, men det är inget snack om att preussarna inte kan hantera större förluster än vi när vi är dubbelt så många som dem i Polen.

Attachments

• 1757206822085.webp
    1757206822085.webp
    922.5 KB · Views: 1
Last edited:
I det strategiska lagret såg min marsch till Plotzk ut så här (gröna pilen, har gjorts under tre tidigare tillfällen):
1757210132847.png

Det finns för övrigt ett nordiskt intresse här - organisatörerna är NordKS, med gemensam nordisk organisation.

I ett annat Kriegspiel med NordKS håller vi mot absolut alla odds på att vinna Finska kriget 1808 (jag är Döbeln! Döbeln är en hedning!).

I Kriegspiel före den moderna eran skriver man rapporter till andra befäl hela tiden. Så här kan det se ut:
From: Lt. Gen. Smirnoff, 10th Division
To: General Arkhipov, CiC
Time: 0930
Location: Position F, Ridge with massed artillery in 10th Div area, 200 paces NW of the road.

Enemy forces in woods to my SW slow to get into action, at least two cavalry squadrons in the actual woods (?). Nothing has emerged yet, but seeing 4+ battalions preparing for it.

Col Fyodoroff at position E reporting sounds of enemy marching from bald hill 2500 paces to his NW at 0845 - I have instructed him to keep you informed.

Fyodoroff is sending additional scouting.
Som allt annat tar det tid, och det kan lätt ta en timme eller mer för kommunikation att gå iväg och komma tillbaka. Så till råga på allt annat måste man försöka visualisera hur saker såg ut då. och inte nu. Plus tidspressen att hinna analysera situationen, ge order, och faktiskt skriva.

Eller en dispatch man blir glad att kunna skriva:
From: Lt. Gen. Smirnoff, 10th Division
To: General-Anschef Grozny
Time: 1515
Location: Position F, Ridge with massed artillery in 10th Div area

Have repelled multiple half-hearted Prussian skirmish assault over day, inflicted significant damage to enemy skirmisher and light infantry, won artillery duels.

Minor infantry losses, negligible artillery and cavalry losses. Minor victory in my area if this is everything. The men and guns are rested and fully supplied.

Defense of both hills very solid. Prussian offensive power seems spent or demoralized. All my battalions combat ready. Will hold to nightfall barring extreme unforeseen emergencies.

If desired, I could try to put together a counter-attack to eject the Prussians and capture their guns, but while the odds seem reasonable, it would also be a risk. Visit me if you want to set up such an attack.

Voroshilov's 5 squadrons of Curassier help to secure my position, but can be spared for emergencies. Fyodoroff can probably spare a few battalions from Hill E if required.

Last edited:
Det ser rasande roligt ut, men det är verkligen inte min era. Hojta till när du hittar något från WWII eller framåt, så kan jag hänga på.

Sedan måste jag fråga - lägger du egen lägesbild, eller hur går det till?

Det ser rasande roligt ut, men det är verkligen inte min era. Hojta till när du hittar något från WWII eller framåt, så kan jag hänga på.

Sedan måste jag fråga - lägger du egen lägesbild, eller hur går det till?
Spelledarna har (och delar på, genom TTS) en master-karta, och sedan gör de utklipp hur den screenshot-tagare utifrån vad en spelare ser och skickar den som turn-information.

Ah, så man har perfect imperfect info, sas.
Absolut, det jag ser här är ju bara en pyttebit av slagfältet - någon kan ha vunnit på en annan flank och det kan ta ett par timmar innan jag som divisionsbefälhavare får reda på det.

Ibland rider man omkring till litet olika ställen för att hitta bättre Line of Sight. Ibland rider man till någon annan befälhavare så att man hamnar i samma röstkanal och faktiskt kan prata igenom något.

Back