Nekromanti Spelglädjen i rollspel håller på att dö ut...

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
skilnad

Nu råkar det ju faktiskt var en viss skilnad mellan att veta var man blir träffar och det exakta medicinska utlåtandet av sina skoaddors verkningar.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Håller med i att om endast profit är målet så missar man det viktigaste, sen så kanske jag dock inte åhller med om det du säger att inget bra kom sen expert men det är bara fråga om en smak sak.
 

WhiteLord

Veteran
Joined
29 Nov 2001
Messages
4
Location
Malmö
Jag håller med om att det blir för många tilläggsmoduler och småregler att hålla reda på. Mitt favoritspel, DoD 91, täcker hela 11 böcker (grundregelerna och alla moduler som innehåller regler & yrken typ Drakar, Alver och Magikerns Handbok). Därför hållermin spelgrupp på att sammanfatta allt, lägga till material från nätet, egna regler och modifieringar och lägga ihop detta till et flertal PDF-dokument för spridning via nätet, helt ideellt. Nedan finns förordet till vårt verk:

Förord till Drakar & Demoner Millennium Edition

Sommaren 1982 kom det första rollspelet på svenska, Drakar & Demoner och en ny hobby växte fram bland svenriges ungdomar. Regelsystemet var enkelt och inte särskilt detaljerat, men många spelare och spelkonstruktörer modifierade och lade till nya regler och idéer, så kom Drakar och Demoner Expert 1985 (EDD), som en expansionsmodul med djupare och mer detaljerade regler, fler yrken, färdigheter, mer magi och fler vapen.
Även Expert saknade någonting och det var bl.a. regler för kampanjspel, fältslag, klimat och byggnationer. Spelet fortsatte att växa och utvecklas - våren 1987 kom modulen Gigant (GDD) som tog upp just dessa regler som skanats och lite till. Nu hade spelledare vertyg och regler för att kunna skapa egna världar, kompletta med klimat, geografi, politik, nationer och religioner.
En komplett box för magiker, Magiboxen, kom 1990 och Monsterboxen kom samma år.
Under åren som kom fortsatte spelet givetvis att mogna och växa, tills en ny, fräsh revidering kom 1991: Drakar och Demoner, sedemera känt som DoD 91. Man hade skalat bort onödiga delar, reviderat bort misstag och lagt till nya saker, men för stora kampanjer behövde man fortfarande GDD.
Flera tilläggsmoduler kom under åren; Kopparhavets Kapare (1991), Drakar (1992), Krigarens Handbok (1992), Tjuvar och Lönnmördare (1992), Magikerns Handbok (1993), Kaos Väktare (1993) och Hjältarnas Handbok (1994).
Internet gjorde sitt genomslag och föreningar fick nu ut sina idéer och nätverk växte fram, nya regler, kampanjer och äventyr växte fram och spelledare och spelare hade nu inte mindre än 14-17 regelmoduler att bläddra i när större kampanjer skulle spelas, bortsett från det som fanns på Internet.
Därför kommer nu Drakar och Demoner Millennium Edition. Det är en sammanslagning av ovan nämnda moduler, ttillsammans med småregler och annat smått och gott från olika äventyrsmoduler och rollspelarnas egna skapelser från Internet.
Nu tänker en del av er ”han har varken nämnt Drakar och Demoner Chronopia eller Drakar och Demoner 6.0”. Det gör jag med avsikt.
Chronopia, även om det var fantasifullt, var aldrig riktigt kompatibelt med de ursprungliga reglerna i min mening, utan jag ser det som ett fristående spel baserat på DoD. Särskilt alverna i Chronopia tyckte jag var lite extrema.
Det senaste DoD från Riotminds ser jag också som en spin-off och därför inte är i sann Drakar och Demoner-anda.

Med detta önskar jag er alla många trevliga spelkvällar och minnesvärda äventyr.

Manne Bsoul

Malmö 2002-06-16

OBS! Millennium Productions är inget företag, utan enadst en benämning på vår projektgrupp. Gruppen har med detta verk inte haft för avsikt att sprida detta verk kommersiellt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag är inte bara ideell...

"Därför hållermin spelgrupp på att sammanfatta allt, lägga till material från nätet, egna regler och modifieringar och lägga ihop detta till et flertal PDF- dokument för spridning via nätet, helt ideellt."

Du vet om att det är olagligt, även om ni gör det "ideellt" och utan att tjäna pengar på det? Att sammanställa det där för eget bruk är det ingen som kan säga något om, men det är faktiskt inte tillåtet att sprida det vidare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag är inte bara ideell...

"Du vet om att det är olagligt, även om ni gör det "ideellt" och utan att tjäna pengar på det? Att sammanställa det där för eget bruk är det ingen som kan säga något om, men det är faktiskt inte tillåtet att sprida det vidare. "

Är det det fortfarande? Fastän det inte säljs i butikerna längre? Fungerar inte kompislagen ens, att man har rätt att göra kopior till ens kompisar, som det är med CD-skivor?

Hmm, nej, jag tror inte ens själv på det där. Vad jag egentligen är nyfiken på är om man inte kunde få Riotminds att släppa rättigheterna till dessa gamla pärlor såsom "abandonware". -Ingen borde ju ha någon nytta av dessa gamla grejer längre. Släppte man dem fritt kunde man ju använda det som reklam. Lixom, "kolla vad bra vi var för si och så många år sedan. Prova nu det här äventyret och kolla på dessa sidor från Jorges Bestiarium så ser ni vilka häftiga monster som väntar er i DoD6!"

Det borde ju funka.

/Rising
som vill ge ut en egen version av Kult som ska heta "Kult:Expert" och som skulle vilja läsa igenom monsterboken I och II på pdf. Svavelvinter vill jag också ha.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag är inte bara ideell...

"Är det det fortfarande? Fastän det inte säljs i butikerna längre?"

Jopp. Rättigheterna innehas för närvarande av Riotminds, oavsett om det säljs i butik eller inte.

"Vad jag egentligen är nyfiken på är om man inte kunde få Riotminds att släppa rättigheterna till dessa gamla pärlor såsom "abandonware". -Ingen borde ju ha någon nytta av dessa gamla grejer längre. [snippeti] Det borde ju funka."

Möjligt. Hur som helst så bör man fråga först innan man gör det, och får man nej så är det nej.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vilka minnen !

Vilka minnen de här böckerna väcker !!
Jag tycker att de var de som gav mig störst spelglädje överlag. De var så enkla & bra. Man saknar helt klart de böckerna !
 

WhiteLord

Veteran
Joined
29 Nov 2001
Messages
4
Location
Malmö
Re: Jag är inte bara ideell...

Tack för påpekandet Krille, vi trodde att eftersom DoD inte säljs länge och Target inte finns, att det skulle vara okej. Men då får det förbli ett internt projekt.

BTW - tack för Västmark och Playelf - det första väldans bra, det andra himla kul
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Re: Jag är inte bara ideell...

"Vad jag egentligen är nyfiken på är om man inte kunde få Riotminds att släppa rättigheterna till dessa gamla pärlor såsom 'abandonware'.
De har inte upphovsrätten till det.. Frågan har kommit upp i DoD-forumet, fast i betalform för .pdf:er.. För att få trycka eller sälja som .pdf så behöver Riotminds allas, som var med och gjorde boken, godkännande. Kolla/sök på DoD-forumet för mer info. Jag kommer inte ihåg riktigt hur det var..

"Släppte man dem fritt kunde man ju använda det som reklam. Lixom, 'kolla vad bra vi var för si och så många år sedan. Prova nu det här äventyret och kolla på dessa sidor från Jorges Bestiarium så ser ni vilka häftiga monster som väntar er i DoD6!'"
[sarkasm]Men heja..[/sarkasm] Hur duktigt skulle det vara på en skala? För det första så var det inte Riotminds som gjorde spelet (vilket du vet) och för det andra så skulle gratisvarianten konkurrera med version 6..
Hur många på forumet tror du inte skulle be folk spela gratisvarianterna istället för DoD6?

Däremot så borde de göra en enkel variant av sitt rollspel som nybörjare kan nappa på.. Även detta har varit uppe på forumet (med 0 respons från Riotminds)..

~Gud vad mycket pengar [color:448800]Han</font color=448800> skulle bränna på nätböckerna, men så skulle det (antagligen) bli mycket billigare än att köpa de tryckta. Tänka sig.. Äntligen få hela 5:e Konflux-kampanjen
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag är inte bara ideell...

"[sarkasm]Men heja..[/sarkasm] Hur duktigt skulle det vara på en skala? För det första så var det inte Riotminds som gjorde spelet (vilket du vet) och för det andra så skulle gratisvarianten konkurrera med version 6..
Hur många på forumet tror du inte skulle be folk spela gratisvarianterna istället för DoD6?"


Mmm, tja, fast så funkar det sällan med reklam. Tror du folk slutar köpa Jan Guillous böcker för att de medföljer som aftonbladetbilagor? Nej, poängen med gratisrollspel är att man kan nå ut till folk som inte skulle komma på tanken att betala för ett rollspel och göra dem till rollspelskonsumenter. Folk kunde läsa alla Rockystrippar gratis i Metro, men när han samlade dem i ett album och sålde till ett pris på dryga hundralappen sålde de som smör ändå. Varför? Jo, för att stripparna i gratistidningen Metro lästes av folk som inte brukar köpa seriealbum.

Att ett rollspel är gratis räcker inte för att konkurrera ut ett annat rollspel. Om gratisrollspelet är nedlagt och måste skrivas ut som pdf så räcker det helt klart inte för att trycka ut ett levande rollspel i snyggt utförande.

Det är inte problemet. Problemet är den juridiska biten och att det är svårt att sprida gratisrollspelet till en ickerollspelande målgrupp. Där skiter sig idén. Men att gratisrollspelet skulle konkurrera ut det levande rollspelet, det tror jag inte för fem öre.

Jag tror inte så mycket på nybörjarvarianter på rollspel. Jag försökte spela nybörjarvarianten av magic med någon unge för att lära honom spelet och det blev helkomplicerat. Samma sak skulle säkert hända med ett rollspel. Jag tror mer på solospel och (förstås) att Riotminds ser till att hålla DoD till ett så enkelt rollspel som möjligt. Inget flum, inget experimenterande, inget konstigt. Det handlar nu om att skriva enkla, tidlösa och episka äventyr och kampanjer.

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Re: Jag är inte bara ideell...

"Tror du folk slutar köpa Jan Guillous böcker för att de medföljer som aftonbladetbilagor? Nej, poängen med gratisrollspel är att man kan nå ut till folk som inte skulle komma på tanken att betala för ett rollspel och göra dem till rollspelskonsumenter."
På vilket sett ser du "bilagor som är utspridda på olika nummer" och "ett helt samlat rollspel" som lika? Dåligt exempel, enligt mig..

"Jag tror inte så mycket på nybörjarvarianter på rollspel. Jag försökte spela nybörjarvarianten av magic med någon unge för att lära honom spelet och det blev helkomplicerat."
Du är väl inte pedagogisk.. /images/icons/smile.gif Magic-reglerna (4ED iaf.) är pisslätta och man kan lära någon dem på 30 min.. Har inte sett/läst "de lätta reglerna".. Vad var det som gick snett?

"Samma sak skulle säkert hända med ett rollspel."
DoD2-3 tycker jag är lämpliga nybörjarrollspel.. Visst, det kanske är för att jag började med dem men där finns allt.. Enkla regler, några varelser och SLtips.. EDD byggde på det hela till ett mer fulländat rollspel (IMHO)..
Fast jag hade ju också spelat rollspel med min äldre bror så jag kanske hade lättare att lära mig reglerna i DoD2-3..

Men iaf.. Jag ser var du vill komma.. Jag kan hålla med om att nybörjare köper tryckta saker.. De fattar nog inte att det finns gratisvarianter som Västmark och (teoretiskt i den här diskussionen) DoD på nätet.. Men till sist söker sig nybörjareDoD-spelare in på Riotminds hemsida.. Om de ser att det finns en gratisversion som är minst lika spelbar som det de köpte så kan de lika gärna överge DoD6..
Om Riotminds istället tog betalt skulle de inte orka testa det, men få råd från gamla spelare att köpa vissa moduler.. T.ex. "Kopparhavet kapare" om DoD6:aren vill läsa om fartyg.. Dessutom skulle jag själv köpa en hel del moduler som jag tappat bort..

Nybörjarrollspel för mig kan lika gärna vara färdiggjorda karaktärer med 3-5 egenskaper och 3-5 färdigheter, ett färdigskrivet äventyr och verkligen pisslätta regler.. Det som ska vara mycket (5+ sidor) är vad rollspel är, hur man "vinner", hur SL ska uppföra sig och SLtips..
Jag kan förstå varför du föreslår solospel då du själv "spelade" det när du var yngre, men det är inget som har med rollspel.. Själv hade jag spelat rollspel ett antal gånger när jag först stötte på solospel och jag förknippade det aldrig med rollspel.. Förresten.. Solospel är väl en bok som man läser och får alternativ i slutet av kapitlet? Vill bara vara säker så vi inte skriver förbi varandra..

~Inser senare att [color:448800]Han</font color=448800> gled ifrån ämnet
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag är inte bara ideell...

"På vilket sett ser du "bilagor som är utspridda på olika nummer" och "ett helt samlat rollspel" som lika? Dåligt exempel, enligt mig.."

Nja, kanske ur praktisk synvinkel, men det handlar ju ändå om att få någonting nästan gratis som i vanliga fall kostar mycket pengar. Prylen är den att försäljningsargumentet "gratis" inte är så stort som du tror för insatta rollspelare. Vi betalar gärna en del kosing för vår hobby, och jag har aldrig hört någon säga "kan ni inte sluta använda illustratörer, Riotminds, de kostar bara en massa pengar!" Vi vana rollpselare är beredda att betala för kvalitet. Det gäller också inbundna böcker och god papperskvalitet.

För nybörjare är däremot "gratis" ett vinnande argument. Således kan man använda ett gratisrollspel för att nå en målgrupp som få satsar på. Om de börjar associera hela fenomenet "rollspel" med ett specifikt rollspelssystem (tex. DoD) så har man gjort en fantastisk PR-kupp. DoD är det enda rollspelet i Sverige som har chans att göra just det, men idag funkar det inte riktigt så, eftersom de allra flesta nybörjare leds in i hobbyn av några kompisar/syskon som redan spelar rollspel, vilket betyder att de får lära sig allt om Eon, Western, Neotech osv. på en gång.

Ser man dock till att alla nybörjare spelar "Drakar och Demoner" och inget annat så tjänar man nog pengar i slutändan också, ska du se.

Jag tror inte Guillou säljer färre böcker pga att aftonbladet köper in Arnböckerna. Snarare mer.

"Magic-reglerna (4ED iaf.) är pisslätta och man kan lära någon dem på 30 min.. Har inte sett/läst "de lätta reglerna".. Vad var det som gick snett?"

Interrupts och kontring, mest. Att jag spelade med Banding gjorde inte det hela enklare heller.

"DoD2-3 tycker jag är lämpliga nybörjarrollspel.. Visst, det kanske är för att jag började med dem men där finns allt.. Enkla regler, några varelser och SLtips.. "

Håller med. På den tiden förklarade man verkligen hur rollspel fungerade i reglerna.

"Jag kan förstå varför du föreslår solospel då du själv "spelade" det när du var yngre, men det är inget som har med rollspel.. Själv hade jag spelat rollspel ett antal gånger när jag först stötte på solospel och jag förknippade det aldrig med rollspel.. Förresten.. Solospel är väl en bok som man läser och får alternativ i slutet av kapitlet?"

Ja, det stämmer. Jag tycker dock solospel är ypperligt för att beskriva rollspel för nybörjare. Det där lilla solospelet i DoD-regelboken (med björnen, svartalfen och trollkarlen) var ju fett häftigt och beskrev fenomenet "interaktiv saga" rätt bra. Att rollspel är mycket mer än dumma "ska du gå åt höger eller vänster?"-solospel håller jag dock förstås med om.

/Rising
pladdrar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Blandade ämnen

"Vi betalar gärna en del kosing för vår hobby, /.../ Vi vana rollpselare är beredda att betala för kvalitet."
Stryk "gärna".. "Vi" tycker jag också är ett för generellt ord. Jag vet en del som gnäller om priset och att rollspelare genom tiderna alltid gnällt om priset..

"...och jag har aldrig hört någon säga 'kan ni inte sluta använda illustratörer, Riotminds, de kostar bara en massa pengar!'"
Inte jag heller men det är väl mest för att man inte har en chans att påverka på slutresultatet? Däremot har jag hört detta som argument varför det är så dyrt. Detta och de andra argumenten (bl.a. inbundna böcker, papperskvalitet) tycker jag är helt vettiga anledningar till varför det är dyrt.. Nog om det..?

"Jag tror inte Guillou säljer färre böcker pga att aftonbladet köper in Arnböckerna. Snarare mer."
Fortfarande ett dumt exempel, eftersom böcker kan man bara läsa en gång och sedan är den mer eller mindre förbrukad.. Likadant med filmer.. Rollspel kan man hitta på egna saker och göra det nytt om och om igen..

Om man istället jämför det med ett dataprogram, t.ex. en cd-ripper.. Om det finns gratis cd-rippers, varför ska man då betala $20 för annan variant som är ungefär likadan? Nybörjarrollspel kan man då se som shareware som man sedan måste betala för att få tillgång till alla funktioner..

"Interrupts och kontring, mest. Att jag spelade med Banding gjorde inte det hela enklare heller."
Mmm.. *medhållande* Förstår, men nu står väl alla förmågor på korten..? Som flanking, cycling och vad det nu finns för förmågor..

~Det [color:448800]Han</font color=448800> inte citerade håller [color:448800]Han</font color=448800> med om
 

WhiteLord

Veteran
Joined
29 Nov 2001
Messages
4
Location
Malmö
Svaret är kommet

Jag fick svar från Riotminds idag och domen lyder:

"Äventyrsspel finns förvisso inte längre men det betyder inte att Drakar och Demoner och dess regelsystem saknar ägare. Idag är ägarna Brädspelsbolaget mycket måna om både upphovsrätten och äganderätten till det material som publiceras och har publicerats. Enligt svensk lag är det upphovsrätten som gäller och inte international copyright law vilket gör gällande 70 resp 90 års regeln. Dvs (förenklat sett) hänvisningar till material kan ske med godkännande från upphovsmannen alternativt den som äger de kommersiella rättighteterna (Idag RiotMinds). Spridning av texter som på något sätt direkt eller indirekt går att koppla ihop med Drakar och Demoner som varumärke eller spelsystem är förbjudet att sprida. Texter och material som inte bär Drakar och Demoners varumärke men som ändå publicerats under dess namn någon gång har i vissa fall äganderätten/upphovsrätten och i vissa fall de kommersiella rättigheterna tillfallit författarna varför den som vill publicera dessa först måste kontakta författaren/författarna för deras godkännande. Först efter 70 (i vissa fall 90 år) kan vem som helst publicera textmassor från böcker eller texter.

Spridning av material från varumärket Drakar och Demoner utan RiotMinds eller Brädspelsbolagets godkännande kommer således att beivras och skadestånd kan komma att krävas.

Ledsen att behöva säga det, men det ni vill göra är helt enkelt inte lagligt. Tänk om det vore så enkelt att alla kunde scanna in en bok och sedan publicera den i olika kanaler! tror ni inte fler människor hade gjort det då?

Att göra för eget bruk är däremot inte olagligt.
RiotMinds"

Därmed förblir det ett internt projekt, men som vi tolkar det, kan de som bidrar till projektet få ta del av det. Vad tror ni?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Slutblandat?

Fortfarande ett dumt exempel, eftersom böcker kan man bara läsa en gång och sedan är den mer eller mindre förbrukad.. Likadant med filmer.. Rollspel kan man hitta på egna saker och göra det nytt om och om igen..

Okej, men vi fortsätter ju ändå att köpa nya rollspel. Egentligen skulle det ju då endast behövas ett enda rollspel och sedan skulle man vara nöjd. Så är det ju inte. Vi köper ju nya rollspel hela tiden, även nya rollspel som påminner mycket om de vi redan har. Jag köpte alldeles nyligen FF6 till playstation, trots att jag nästan hade klarat det på olaglig ROM. Samma sak med pokemon. Jag skaffade ROM:en och klarade det, ändå var jag så absorberad av spelet att jag köpte både röd och blå kasett plus en extragameboy så att jag skulle kunna byta pokemons från den röda kasetten till den blå med mig själv. (Jo, det är faktiskt sant. Jag var heeelt pokemon-galen!) Okej, alla människor är väl inte lika tokiga som jag, men här var det ändå så att jag köpte samma spel som jag precis fått gratis. Tänker man sig då att folk kan skaffa ETT spel gratis och få medföljande reklam om ANDRA, nya, bättre rollspel (åtminstone är det vad man skulle skriva i reklamen) så tror jag helt klart att man skulle sälja mer på det.

Gratisalternativ stillar nämligen inte behov i alls samma grad som de väcker det. Jag laddade ner civilization som abandonware till PC (hade haft det på amiga tidigare, men aldrig varit bra på det) och kunde plötsligt få grepp om spelets taktik och djup. (Det är nämligen vääääldigt slött på Amiga) Då blev jag så sugen att jag köpte nya Civilization 3 när det kom ut. Jag hade aldrig köpt Civ 3 om jag inte fått grepp om hur kul det var. Ändå så kunde jag ju fortsätta spela gamla Civ hur länge som helst, det fick jag ju gratis.

Ser du? Gratisrollspel är bra reklam. Det är nog egentligen världens bästa reklam, eftersom det inte kostar något för dig att säga "det här är gratis" och eftersom folk själva laddar ner det. Maxat.

Det är i vart fall inte så att folk skulle sluta betala för rollspel överhuvudtaget.

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
En sista kupering

"Okej, men vi fortsätter ju ändå att köpa nya rollspel."
Vi fortsätter ju att köpa (eller ladda ner) andra datorprogram med andra uppgifter.

Fantasy som fantasy, eller? Tänk på alla Eon/DoD-gräl som funnits.. Detalj vs. orealism.. De som köper Eon håller sig nog till Eon och tar inte och köper DoD..

"Jag köpte alldeles nyligen FF6 till playstation, trots att jag nästan hade klarat det på olaglig ROM."
Sedan finns det ju knäppskallar som köper rollspel bara för att läsa dem.. /images/icons/wink.gif

"Jag laddade ner civilization som abandonware till PC /.../ Då blev jag så sugen att jag köpte nya Civilization 3 när det kom ut."
Liksom MP3:or.. Jag hade aldrig stött på de andra musikstilar och grupper som jag nu lyssnar på om det inte varit för spridningen av MP3:or..

Visst skulle det ge gratisreklam att släppa de gamla versionerna men jag tror inte att alla skulle springa och köpa DoD6 för det.. Antagligen så köper nybörjare DoD6 direkt och någorlunda vana rollspelare som vill testa DoD laddar ner det istället. Men jag tror att man skulle tjäna minst lika mycket på att ta betalt för de äldre nerladdningbara versionerna..

Fast å andra sidan är det rätt onödigt att vi diskuterar detta eftersom det näst intill omöjligt att det kan ske..

~Tänk vilka saker som [color:448800]Han</font color=448800> lägger ut så mycket onödig tid på
 
Top