ProjectRomero
Veteran
- Joined
- 3 Jan 2016
- Messages
- 11
Jag upplevde detta problem ganska tidigt in i spelet. Personen använder järnnäve (gesäll), bersärk och tvåhnadskraft (mästare) vilket ger tillräckligt med kraft att daska ut en smärttröskel på alla monster i boken och däremd få en gratis extra slag och döda monstet om det ine dog på första slaget. Det är 50xp efter start så ca 5 äventyr in i spelandet. Skadeuträkning 1t12+1 djuptverkande 2handsvapen+1t6 bersärk+1t4järnnäve snitt skada 13.5 ingen rustningskyddar. lägger du till magiska vapen och elemtär skada så ökar skadan med 2t4 vilket ger en snitt skada på 18.5 ingen rustning. Mer än nog att nå en smärttröskel och få ett till gratisslag med samma skadeuträkning men inte får ignorera rustning men skadan är mer än nog för att ta bort de eventuella sista smärtpoängen.
Ja man kan lösa det med dominera, förvirra eller liknande förmågor men hur kul och hur troligt är det att varje monster de spelat mot har detta i sin arsenal och använder det mot just sagda person. Jag tog till den lite tråkigare lösningen att för varje utmaningsnivå av monster utöver de första dubbla deras smärtpoäng och sedan sänkte jag deras rustning så att även personer som inte focuserat fullt ut på skada har större möjlighet att skada monstren.
Det stora problemet är inte att monster dör till höger och vänster i ett rykande tempo, problemet ligger i att striderna blir ointressanta och väldigt svårbalanserade. Bygger jag ett monster som bjuder motstånd för närstridkämparna och magikerna hamnar i strid med monstret så har de stackars magikerna inte en chans.
Vi spelar med spelkarta vilket kan förstora problemet i och med att det ger mindre kontroll för SL att placera runt monster.
Ja man kan lösa det med dominera, förvirra eller liknande förmågor men hur kul och hur troligt är det att varje monster de spelat mot har detta i sin arsenal och använder det mot just sagda person. Jag tog till den lite tråkigare lösningen att för varje utmaningsnivå av monster utöver de första dubbla deras smärtpoäng och sedan sänkte jag deras rustning så att även personer som inte focuserat fullt ut på skada har större möjlighet att skada monstren.
Det stora problemet är inte att monster dör till höger och vänster i ett rykande tempo, problemet ligger i att striderna blir ointressanta och väldigt svårbalanserade. Bygger jag ett monster som bjuder motstånd för närstridkämparna och magikerna hamnar i strid med monstret så har de stackars magikerna inte en chans.
Vi spelar med spelkarta vilket kan förstora problemet i och med att det ger mindre kontroll för SL att placera runt monster.