Chaosium, licenser, Cthulhu och annat som gör folk galna

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Det är ju också ganska mycket som faktiskt kommer från rollspelet från början, t ex namn och beskrivningar – Lovecraft gillar ju att namedroppa och ha någon beskrivning här och där, som senare kan ha fyllts ut av någon annan, men rollspelet behövde ju bestämma saker och ting samt fylla ut vad saker betyder eller hur det ligger till.
Det här förklarar också varför The Yellow King behövde göra sitt eget Yellow Sign - det i CoC är en Chaosium-produktion.

Och Lovecraft och Derleth har som bekant olika Elder Signs.

Well, of course there are some who think that the magical Elder Sign is shaped like a star, and some who think it's shaped more like a tree... but that's all settled now. Now, we just try to-

It's shaped like a star with a little flame inside it!

It's shaped like a tree - it's got branches coming off it!

I'm telling you, it's a star!

Use the star one and you'll be fighting off the Old Ones with your bare hands! It's a tree!
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det är ju också ganska mycket som faktiskt kommer från rollspelet från början, t ex namn och beskrivningar – Lovecraft gillar ju att namedroppa och ha någon beskrivning här och där, som senare kan ha fyllts ut av någon annan, men rollspelet behövde ju bestämma saker och ting samt fylla ut vad saker betyder eller hur det ligger till. Ett bra exempel är Arkham, som Lovecraft kom på, så det är fritt fram att använda. Men bara det från Lovecraft. Utöver de andra nämnda författarna har vi också det som spelet fyllt i. Ta bara gatunamnen; här finns en karta Lovecraft gjorde själv som innehåller några viktiga platser och namn. Men smågator och onämnda platser finns ju också, men de kan ha namngivits i rollspelet. Eller ta tidningen Arkham Advertiser, som första gången nämns i Dunwich Horror, så den får man använda! Förutom det faktum att det är allt du får använda, för namnen på redaktionen, adress, beskrivning av byggnad och potentiell form kan mycket väl det komma från rollspelet. Därför kan det bli väldans luddigt med vad man får och inte få använda.



Tror faktiskt att en av stoppklossarna här just är rättigheterna. Att släppa licensen lös skulle potentiellt kunna skapa jobbiga situationer även för Chaosium, eftersom de ändå har licensen är det inte orimligt att Chaosium är de som faktiskt skulle kunna ta smällen, även om någon annan ger ut något.

Med det sagt tror jag att det hade kunnat finnas sätt att få det att funka och hoppas det hade varit något som kan ske framåt. Hade också älskat det som @krank nämnde, nämligen en "vad är faktiskt public domain?". Det känns faktiskt också som en slags wiki som hade gått att göra, där man hade kunnat samla varelser, beskrivningar och annat som Lovecraft skapade.



Det ska dem, men man får också lite ut för kakan, allt från tillgång till artwork, mallar, varumärket och framförallt att du får använda bitar av upphovsrätten när det gäller spelet.
Vad gäller Arkham - det står förstås vem som helst fritt att göra ett eget Arkham baserat på Lovecrafts fiktion. Många ser förmodligen Chaosiums version som kanon. Själv gör jag inte det. Detsamma gäller Arkham Advertiser. Vad säger att just Chaosiums version är ballast bara för att den är mest spridd? Det går förstås att göra något helt annat. Eller hitta på en egen Arkham-tidning. Men då utan draghjälpen från varumärket CoC.

Om Chaosium i framtiden släpper ännu mer på rättigheterna till sina spel har jag ingen aning om. Rimligen beror det på hur marknaden i stort utvecklas. Det skulle förvåna mig om situationen inte fortsätter förändras.

Jag har funderat på att skriva något för Repository, även om jag inte är helt såld på konceptet. För mig är Lovecrafts fiktion långtifrån synonym med Chaosiums tolkning. Jag tycker att både Cthulhu Dark och Trail of Cthulhu är mycket coolare.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Med det sagt tror jag att det hade kunnat finnas sätt att få det att funka och hoppas det hade varit något som kan ske framåt. Hade också älskat det som @krank nämnde, nämligen en "vad är faktiskt public domain?". Det känns faktiskt också som en slags wiki som hade gått att göra, där man hade kunnat samla varelser, beskrivningar och annat som Lovecraft skapade.
En wiki skulle inte vara så dum, faktiskt. Man får sätta upp tydliga ramar och mallar, men sen borde det ju bara vara att tuta och/eller köra.

Om jag får tråkigt i sommar kanske jag köper typ purelovecraft.com eller nåt och börjar bygga, om ingen annan hinner före.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Det här förklarar också varför The Yellow King behövde göra sitt eget Yellow Sign - det i CoC är en Chaosium-produktion.
Precis! Detsamma gäller Elder Sign, typ. Grenen är den som Lovecraft ritade, men den kända stjärnan är i sin tur baserad på Derleths beskrivning men sedan i sin tur tolkad av spelet, så den exakta designen är t ex under licens.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Vad gäller Arkham - det står förstås vem som helst fritt att göra ett eget Arkham baserat på Lovecrafts fiktion. Många ser förmodligen Chaosiums version som kanon. Själv gör jag inte det. Detsamma gäller Arkham Advertiser. Vad säger att just Chaosiums version är ballast bara för att den är mest spridd? Det går förstås att göra något helt annat. Eller hitta på en egen Arkham-tidning. Men då utan draghjälpen från varumärket CoC.

Om Chaosium i framtiden släpper ännu mer på rättigheterna till sina spel har jag ingen aning om. Rimligen beror det på hur marknaden i stort utvecklas. Det skulle förvåna mig om situationen inte fortsätter förändras.
Jag säger inte att man inte kan göra det, jag säger det mest för att det är ett exempel på vad rollspelet har "fyllt i". Framförallt för att frågan blir annars varför det ska vara till just Call of Cthulhu? En stor charm och USP med Call of Cthulhu har ju varit att spelet är kompatibelt med så gott som allt gammalt material (och där justeringar behövs är de så små att de kan göras under spel) – så att då frångå det som är utgivet till CoC gör ju att man tappar den aspekten… Speciellt då Chaosium, på gott och ont, har försökt vara konsekventa och olika NPC:er och platser gärna dyker upp mellan olika böcker, så det blir väldigt märkligt om någon nu har ett helt annat namn eller ligger på en annan plats!

För om man då behöver ändra mycket för att kringå det Chaosium hittat på blir min fråga… varför ska man just ska ge ut något till Call of Cthulhu av alla Lovecraftianska spel om man inte vill "utnyttja" IP:n?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
En wiki skulle inte vara så dum, faktiskt. Man får sätta upp tydliga ramar och mallar, men sen borde det ju bara vara att tuta och/eller köra.

Om jag får tråkigt i sommar kanske jag köper typ purelovecraft.com eller nåt och börjar bygga, om ingen annan hinner före.
Även om det här inte är exakt vad du letar efter, är H. P. Lovecraft-wikin väldigt noga med att notera vad som kommer från vem i de individuella uppslagsorden. Om inte annat är det ett bra ställe att börja på.


 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
En wiki skulle inte vara så dum, faktiskt. Man får sätta upp tydliga ramar och mallar, men sen borde det ju bara vara att tuta och/eller köra.

Om jag får tråkigt i sommar kanske jag köper typ purelovecraft.com eller nåt och börjar bygga, om ingen annan hinner före.
Inte en dum idé! Det borde du skriva på typ Yog-Sothoth-forumet. Heck, funderar på om jag ska fråga om Chaosium hade gillat om en sådan fanns så de slipper fundera på sådant också.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag säger inte att man inte kan göra det, jag säger det mest för att det är ett exempel på vad rollspelet har "fyllt i". Framförallt för att frågan blir annars varför det ska vara till just Call of Cthulhu? En stor charm och USP med Call of Cthulhu har ju varit att spelet är kompatibelt med så gott som allt gammalt material (och där justeringar behövs är de så små att de kan göras under spel) – så att då frångå det som är utgivet till CoC gör ju att man tappar den aspekten… och då är min fråga varför man just ska ge ut något till Call of Cthulhu? Speciellt då Chaosium, på gott och ont, har försökt vara konsekventa och olika NPC:er och platser gärna dyker upp mellan olika böcker, så det blir väldigt märkligt om någon nu har ett helt annat namn t ex!
Fördelen med att göra Lovecraft-material till BRP är att de som spelar Call of Cthulhu kan använda det - och att skaparen inte behöver ge en rejäl slant till Chaosium. Själv vet jag inte om jag över huvud taget tänker skriva mer BRP (än de ca 50 sidor jag skrev till MUA). Kanske, kanske inte. Och om jag skriver BRP blir det kanske till någon helt annan setting än Lovecrafts. Jag lider inte av brist på idéer.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
För om man då behöver ändra mycket för att kringå det Chaosium hittat på blir min fråga… varför ska man just ska ge ut något till Call of Cthulhu av alla Lovecraftianska spel om man inte vill "utnyttja" IP:n?
Samtidigt finns det också en del fall där Chaosium haft… låt oss säga en smula hungrig inställning till vad som egentligen räknas som ett CoC-derivat. Det vill säga, det man själv tänkt göra kanske inte alls är menat som ett supplement till CoC eller en BRP-produkt, men att de ändå tycker att man behöver hålla sig till deras licens…

(Jag har viss förståelse för att de vill skydda sitt varumärke, framför allt genom att jag ju faktiskt var en backer på en kickstarter med CoC-koppling av tredjepart som failade spektakulärt… Men ändå. Och de är säkert schyssta att ha att göra med när man väl fått in foten i dörren och har en relation.)
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Fördelen med att göra Lovecraft-material till BRP är att de som spelar Call of Cthulhu kan använda det - och att skaparen inte behöver ge en rejäl slant till Chaosium.
Så länge det följer CoC; det är ju t ex svårare att använda om det t ex motsäger sig Chaosiums kanon och då är vi tillbaka i licenshärve-problemet.

Jag tror också att det är ett sådant specifikt edge case av skapare: någon som ska bry sig tillräckligt för att få in intäkter (så de bör vara någon nivå av professionell) att Repository känns ”för litet”/”ger för lite” men samtidigt inte stor nog att vilja göra ordentligt tredjepartsmaterial till CoC.

Med det sagt tycker jag fortfarande en öppnare licens för det hade varit roligt och jag skulle gärna se det! Den jobbiga biten där är väl att lösa all annan licensiering.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Så länge det följer CoC; det är ju t ex svårare att använda om det t ex motsäger sig Chaosiums kanon och då är vi tillbaka i licenshärve-problemet.

Jag tror också att det är ett sådant specifikt edge case av skapare du beskriver: någon spm ska bry sig tillräckligt för att få in intäkter (så de bör vara någon nivå av professionell) att Repository känns ”för litet”/”ger för lite” men samtidigt inte stor nog att vilja göra ordentligt tredjepartsmaterial till CoC.

Med det sagt tycker jag fortfarande en öppnare licens för det hade varit roligt och jag skulle gärna se det! Den jobbiga biten där är väl att lösa all annan licensiering.
Lovecraft-material till BRP-systemet behöver ju inte ta avstamp i precis de miljöer och epoker som beskrivs i Chaosiums utgivning. Man kan dessutom tänka sig helt andra tolkningar av Lovecrafts mythos. Många av varelserna är ju rätt kryptiskt beskrivna i novellerna och romanerna. Precis hur de ska göras spelbara är verkligen inte givet.

Jag ser inte heller settingen som färdig eller definitiv. I mina ögon rymmer Chaosiums version många kul (och en del riktigt tråkiga) uppslag, men det är bara ett enskilt förlags tolkning. Det är också möjligt att välja helt andra vägar. Med eller utan BRP.
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Dock tror jag att de faktiskt skulle vinna på att låta vem som helst helt oreglerat ge ut äventyr till exempelvis Call of Cthulhu. De skulle sälja mer av grundspelen.
I fallet Chaosium och Call of Cthulhu är den aspekten nog lite osäker. Eller, i vart fall tillräckligt osäker för att jag tror en mer öppen licens ligger ganska långt bort. CoC har från 2016 till idag sålt såpass mycket att det lyft upp Chaosium från ruinens brant till att idag vara en av branschens största aktörer, med ett team (ägare, hel och deltidsanställda) på drygt 40 personer. Spelet har ett antal hundra tusen aktiva spelare runt om i världen, och är helt klart företagets viktigaste titel. Det kanske skulle sälja mer om det fanns en öppnare licens, men nuvarande modell har fungerat oerhört väl för dem så jag har svårt att se några kommande drastiska förändringar.

Chaosium ha halva kakan då?
Chaosium tar 20%, DTRPG 30%.

Jag tror inte heller att det finns några större summor att tjäna på att skriva Repository-äventyr till CoC - oavsett hur liten eller stor del av kakan Chaosium tar.
Det beror ju helt på vad man menar med större summor. Tidigare i år så gjordes ju köp nr 150 000 på MR, och i september 2018 (MR öppnade tidigare samma år) hade den som tjänat mest på plattformen då dragit in drygt 8000 kr. De titlar som sålt bäst är ju sk "Platinum"-säljare, vilket betyder att de sålt över 1000 ex. Äventyret "Viral", som är en av dessa, kostar i PDF 12 dollar, vilket ju innebär att skaparen som minst dragit in 60 000 kr på det. Hur mycket pengar man kan tjäna beror ju på hur många som köper, men MR har ju i vart fall tillräckligt stor publik för att det skall vara värt det för vissa.

Ja, och det är inte alltid lätt att dra en linje mellan var Lovecraft slutar och de börjar, eftersom de också fyllde ut rätt mycket i Lovecrafts existerande varelser och så.
Det är detta som är bland det besvärligaste just med Cthulhumyten, eftersom det ur upphovsrättssynpunkt väldigt snabbt blir enormt grumligt just när man börjar lägga till saker till andras skapelser.

En bra tumregel att förhålla sig till med Cthulhumyten är att utgå ifrån att det mesta man stöter på i den inte kommer från Lovecraft.

Något jag saknat ordentligt sedan jag började jobba med Kutulu, och flera gånger försökt hitta men misslyckats, är en ordentlig genomgång/katalog med specifikt de varelser som skapades av Lovecraft och specifikt bara så det han skrev om dem.
Det vore en kulturgärning!

Det skulle också bli en ganska kort katalog med ganska lite info, då Lovecraft hittade på ganska få varelser och skrev rätt lite om dem.

Vad gäller Arkham - det står förstås vem som helst fritt att göra ett eget Arkham baserat på Lovecrafts fiktion. Många ser förmodligen Chaosiums version som kanon.
Så länge det följer CoC; det är ju t ex svårare att använda om det t ex motsäger sig Chaosiums kanon och då är vi tillbaka i licenshärve-problemet.
Just material till CoC kompliceras ju av att spelet getts ut i över 40 år, att mängder med material publicerats till det, och att flera olika personer har haft ansvar för produktlinjen och satt sin egen prägel på vad Call of Cthulhu är och hur det fungerar.

När Sandy Petersen skrev CoC på uppdrag av Chaosium tog han ju i princip allt som fanns skrivet inom Cthulhumyten på den tiden och tryckte ihop det i någon sorts sammanhängande spelvärld. Då vart allt (mer eller mindre) som publicerats som en del av Cthulhumyten "kanon". Men precis som @Gabrielle de Bourg skrevs så var det ju väldigt mycket som också fylldes i av Chaosium, bland annat för att det var "så man gjorde rollspel" på den tiden (det var därför exempelvis Great old ones och outer gods fick stats, trots att Petersen inte ville att dom skulle ha det).

När sedan andra har haft kreativt ansvar för CoC har deras inställning till saker och ting vart annorlunda. Exempelvis nuvarande creative director Mike Mason anser ju att det inte finns någon specifik kanon alls, och så länge ingen del av utgivningen väldigt tydligt krockar med någon annan del så lämnas eventuella frågor om kanon upp till spelledaren att göra som de vill med, det finns inget "såhär ligger det till!" från Chaosiums sida. Inte heller finns det några förväntningar för kommersiella licenshavare eller sådana som skriver material till MR att förhålla sig till vad som står i material publicerat av Chaosium. Vilket är en linje jag själv gillar, Cthulhumyten blir tråkigare ju tydligare definierad den är.

Den roll licenser spelar i det här fallet är att det finns mängder med material till Cthulhumyten som faktiskt ägs av Chaosium.
Att släppa via exempelvis Miskatonic Repository gör att du kan använda deras version av Arkham (komplett med stadskarta och karaktärer etc), du kan ha med Dark Young of Shub-Niggurath i ditt äventyr om du vill. Du varken förväntas eller behöver göra det, men materialet finns tillgängligt utan krångel så att man slipper göra massa extrajobb om det man vill är att skriva exempelvis ett äventyr, men inte behöva hitta på massa platsbeskrivningar eller nya monster. Oavsett hur Chaosium, eller någon annan, förhåller sig till idén om kanon, så är det ju de som har den specifika upphovsrätten till det material de skapat.

Därtill kommer ju den typen av licenser med en färdig publik, som förstår vad som erbjuds och vet att det funkar med de regler etc som de är vana vid. Det som inte finns är någon komplett tidslinje med allt material publicerat från 1981 fram tills idag, där allt tydligt hänger ihop, ingenting motsäger något annat, och där sådana som skriver material till spelet (under någon licens eller direkt för Chaosium), förväntas förhålla sig till allt detta. Det är inte Star Wars eller Warhammer 40K.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Lovecraft-material till BRP-systemet behöver ju inte ta avstamp i precis de miljöer och epoker som beskrivs i Chaosiums utgivning. Man kan dessutom tänka sig helt andra tolkningar av Lovecrafts mythos. Många av varelserna är ju rätt kryptiskt beskrivna i novellerna och romanerna. Precis hur de ska göras spelbara är verkligen inte givet.

Jag ser inte heller settingen som färdig eller definitiv. I mina ögon rymmer Chaosiums version många kul (och en del riktigt tråkiga) uppslag, men det är bara ett enskilt förlags tolkning. Det är också möjligt att välja helt andra vägar. Med eller utan BRP.
Och sådant kan du ju göra under ORC:en som den är nu? Det säger ju Chaosium själva till och med!

Det som ”kostar” är ju om du vill koppla det specifikt till rollspels-IP:n och varumärket Call of Cthulhu och allt vad det innebär.

Det som du tar upp som exempel är ju allt mer sådant som frångår Chaosiums tolkning. Dessutom säger du nu bara använder BRP-material som exempel, inte CoC material. Och Lovecraftianskt BRP-material torde du kunna göra under ORC:en (men har inte lusläst allt), speciellt eftersom du lyfter att du inte vill följa CoC slaviskt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Samtidigt kan man antagligen få mer sålt i absoluta termer eftersom man är inkopplad i ekosystemet.
Ja. Jag har ett äventyr till RQ uppe på Drivethru. Copper Best Seller än så länge (runt 70 ex sålda), och jag är helt säker på att jag inte skulle sålt dessa utan att använda Jonstown Compendium-licensen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det vill säga, det man själv tänkt göra kanske inte alls är menat som ett supplement till CoC eller en BRP-produkt, men att de ändå tycker att man behöver hålla sig till deras licens…
De försökte sig ju på att tulla på nya Drakar och Demoner.

Gillar Chaosium, men det de håller på med när det gäller licenser är i mitt tycke katastrof.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Och sådant kan du ju göra under ORC:en som den är nu? Det säger ju Chaosium själva till och med!

Det som ”kostar” är ju om du vill koppla det specifikt till rollspels-IP:n och varumärket Call of Cthulhu och allt vad det innebär.

Det som du tar upp som exempel är ju allt mer sådant som frångår Chaosiums tolkning. Dessutom säger du nu bara använder BRP-material som exempel, inte CoC material. Och Lovecraftianskt BRP-material torde du kunna göra under ORC:en (men har inte lusläst allt), speciellt eftersom du lyfter att du inte vill följa CoC slaviskt.
Ja, precis.
 
Top