Nekromanti Skum idé lika med succé??

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Fick en (gudomlig?) ingivelse i sömnlöshetens tecken och kom fram till följande;

Inte sällan kommer idéerna till bra spel och dylikt från de mest skumma ställen. Och idéerna kommer dessutom vid de mest skumma tilfällena....

Jag tänker använda mig själv som exempel;
Ett av mina egna rollspelsprojekt är en framtidsvärld(Mooretec ifall det låter bekant) har egentligen sin grund i en musikvideo av Megadeath som undertecknad såg på Voxpop för x antal år sedan...
Och ett av mina andra rollpselsprojekt är egentligen en vidareutveckling av en bok/roman jag skriver där jag fick slutet serverat i en dröm. Lite avigt kanske att veta slutet på en berättelse och sedan försöka snickra ihop en början, men iaf.../images/icons/wink.gif

Det måste finnas fler därute som har råkat ut för att en till synes helskum idé(inte sällan vid en suspekt tidpunkt) mynnar ut i en/ett riktig/riktigt bra bok, rollspel, äventyr etc... Eller?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
De flesta av mina idéer kommer från konstiga ställen - och de som inte är konstiga från början brukar bli det med tiden ;)

Oftast börjar det med att jag får en liten idé som inte riktigt leder någonstans, eller att jag har flera små idéer som jag försöker utveckla till ett antal noveller eller så. Sedan får jag ytterligare ett intryck från helt slumpmässigt håll - och plötsligt ser jag hur allting hänger ihop. Då kan jag kombinera två eller flera gamla idéer till en som faktiskt fungerar. Den roman jag håller på med har omkring ett dussin halvtaskiga "rötter" som tillsammans blev något helt annat.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag också.

Håller med Insignia, man har en massa små, flummiga idéer hämtade från böcker, filmer, teckningar, drömmar eller bara ur tomma intet, som inte är mycket var och en för sig att hänga i julgranen, och så säger det bara VIPS! -och så får man en superduperidé (ofta i duschen) som länkar samman en massa av de där lösa stoften och binder ihop dem till en sammanhängande och komplex fantasikonstrruktion.

Jag är särskilt förtjust i att ta något från verkligheten och blanda med en fantasi-ingrediens som alla känner till, sammanfoga det med en unik twist och sedan klä allting med massor av egna små idéer. Alla mina projekt (och projekt jag deltar i) är utpräglat färgade av den devisen.

En annan sak, förresten alla dessa idéer man skulle VILJA få ha med, men man ser att de inte passar in, hatar inte ni det också? Det är något ändlöst tragiskt över att behöva döda sina "bäbisar" tycker jag, och ändå hamnar man alltid i ett läge då man måste säga adjö till några av ens idéer... Eller är jag ensammen om det? Ni vet vad jag menar, va?

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kill your darlings

"En annan sak, förresten alla dessa idéer man skulle VILJA få ha med, men man ser att de inte passar in, hatar inte ni det också? Det är något ändlöst tragiskt över att behöva döda sina "bäbisar" tycker jag,"

Äh. Bäbisar dödas inte. De adopteras bort. En idé som man inte kan använda nu använder man sen, eller ger bort till någon som har bättre användning för den.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Kill your darlings

En idé som man inte kan använda nu använder man sen

Absolut, jag sparar alla mina idéer, överfull mobiltelefon och massor av små papperslappar... Ett av mina senaste äventyr har jag studsat fram och tillbaka mellan det två kampanjer jag håller i fler gånger än jag kommer ihåg nu. Och för varje spelmöte så ändras förutsättningarna för att jag skall kunna använda äventyret i just den kampanjen.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Håller med

Jag har massor av små halv-idéer som "skulle" ha varit med i en viss text men inte fick plats. Har också en del rester av hela berättelser som kollapsat, och bara lämnat en speciell person eller händelse som är något att ha /images/icons/sad.gif Då får man vänta tills man hittar något annat de passar in i /images/icons/grin.gif
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Jag måste vara helt konstig...

....För när jag gör/kommer på något är det nästan aldrig genom en aha-upplevelse i dushen utan det är istället metodiskt tänkande över en mycket lång tidsperiod.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Kanske inte helt ;)

Själva grunden kan komma oväntat, med sedan brukar det ta tid och arbete att få ihop något läsligt av det :gremwink:
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Re: Kanske inte helt ;)

Jag får ialla fall ofta sånna aha-upplevelser till mina projekt. Sen tänker jag lite på dom och kommer ibland fram till att det kommer att gå att använda.

En annan mycket bra idekälla är andra stackars ovetande människor. Det har funnits många tillfällen då jag fått en bra ide av någon man stått och pratat med om nåt helt annat (kan tillägga att folk brukar bli rätt konfunderade då jag mitt i ett samtal ser lite frånvarande ut och säger typ "Jaaaa... vilken skitbra idé!")/images/icons/grin.gif

sen kan jag även tillägga att jag får alla mina bästa idéer till kult och drakar och demoner då jag sitter och lägger kabel, och mina bästa idéer till mitt rollspel (LegenD, ännu väldigt okänt)) när jag precis ska till att vakna. /images/icons/grin.gif

Det ovan förstår jag inte varför någon skulle vilja veta... om ni inte vill testa, vem vet. Det kanske var så att Tolkien en gång satt och tänkte på en toalett i Storbritanien när han hittade på hoberna!.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Ideer

När jag sitter och... öhm... jobbar brukar dom flesta ideerna komma till mig. Det kan var små små små skitsaker som tillsammans blir jättekul. När jag får dom gäller det att snabbt som attan skicka ett mail till mig själv så jag kan komma åt dom hemma. Min Inkorg är iochförsig fyllld med mängder och åter mängder med brev som kan låta typ "För att orka plugga måste man skolka" eller "ny smak till Bertha godiset: hönsfjäder."
Nåja. Tack för ordet.
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
urhm, kan inte säga att mina ideer är bättre men jag har i alla fall nogot substilt sätt att framana dem, jag röker po, (OBS ALLA UNDER 18 OR SLUTA ATT LäSA NU), det ska dock tilläggas att dem inte e sooo bra när man förlorar..hur ska man kalla det..... ruset??, i alla fall ja jag vet det e olagligt och bla bla droger är inte bra för hälsan man kan dö eller slo nogon biffig jävel po käftern vilket oxo e livsfarligt om man inte e biff själv... Men jag bor för tillfället i landet där det anses vara lagligt so jag tar seden dit jag gor....
Men ta aldrig och rök en massa majja bara för att jag säger att det gav mig ideer, om du har astma eller problem med andningen so ska du ICKE röka, det kan förstöra din hälsa alvarligt.


/images/icons/sick.gif/images/icons/clown.gif/images/icons/sick.gif
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Tja, jag höll på och byggde en fantasyvärld för ett tag sedan.
Jag kom på hur kampanjen skulle sluta när jag drömde
att hela världen förstördes genom att ett rymdskepp kraschade i den och rp:na (ja, jag drömde om rp:er)
hoppade genom en portal till en värld endast befolkad av zombies och havsvarelser....och det blir början till en ny kampanj. Har inte vidareutvecklat det med det kanske man skulle börja tänka på nu?
En video med Moby (Natural Blues) lär bygga på en mardröm
som regissören hade.

Vill bara göra det klart att jag INTE gillar Moby i vanliga fall..../images/icons/wink.gif
Nalle
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Jag också.

När jag planerar äventyr till neotech2 tänker jag:
Hmmm...jag vill ha med nordpolen, kulsprutor, konspirationer och odrägliga rikingar. Sen binder jag ihop det. Resultat?
En kommandoräd på nordpolen slutar med att rollpersonerna nästan dör, eftersom de har blivit lurade av ett storföretag.
Om jag ska skriva ett introduktionsäventyr till mitt rollspel så försöker jag ha med så mycket "allmänna" saker som möjligt,
sådant som inte står i regelboken, för sådant brukar inte spelledare som laddar ned spelet fatta att de kan använda men det gör de om man skriver det i äventyret.
Nalle
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Kill your darlings

Jag kan använda alla mina ideér (utom de som är snodda från litteratur/filmer/spel som spelarna har läst/sett/spelat)
fast om jag kör ett äventyr med mycket humor och fantasyparodi så kanske det inte ska spelas i den episka
rädda-världen-kampanjen. Mina bäbisar blir nästan aldrig vuxna, för jag är rätt så lat när det gäller att vidareutveckla ideér men duktig på att kläcka dem. (Producera bebisar.../images/icons/wink.gif)

Man skulle ha barnbidrag!/images/icons/laugh.gif
Nalle
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Kanske inte helt ;)

Jag kommer på jättebra ideér när jag har sällskap till skolan med min kompis. Han säger "kan inte du komma på lite äventyr åt mej" och då börjar jag tänka ut äventyr, så då kommer jag på massor med bra ideér åt honom som jag också vill köra med.
Nalle
 
G

Guest

Guest
VVV

visst jag känner igen vad du talar om men glöm inte bort VVV(Vilja, Våld och Vaselin) ... det brukar kunna lösa en del problem...
vem var det som jämt höll på och tjata om dom tre Vna?
 
Top