Nekromanti Skade och stridsystem

Mask_UBBT

Hero
Jag letar efter inspiration för ett bra och snabbt stridsystem, samt skadesytem. Helst skulle samtliga faktorer bestämmas i ett täningslag, eller två.

Skadesystemet ska kunna anpassas til allt vrån påkar, medeltidsvapen, samt skjutvapen, elchocker och dylikt.

/Mask
"To get peoples attention, you just can't tap them on the shoulder anymore. You have to hit them in the head with a sledgehammer, then you'll know you have their strict attention."

PS. för att byta ämnet totalt: Hade en liten konstig idé just nu. Skulle det fungera med ett så gott som TOTALT ihopfantiserat spel. Exempelvis att var och en hade sina Karaktärer beskrivna, sedan var allt upp till spelledaren och några täningar. Om det här skulle fungera skulle en regelbok bli överflödig och spelledaren skulle inte behöva ha några restriktioner... Nåja, bara en tanke som jag egentligen inte bryr mej om... DS.

Noodles

Veteran
Jag tycker att din idé är väldigt god! Spelledaren kalkylerar snabbt ihop en ungefärlig chans eller skada i huvudet utifrån vad han tycker är rimligt, sedan slår han för att se. Det är ganska nära storytelling-rollspelet, och det tror jag att många uppskattar. Spelandet går ju väldigt smidigt! Men spelledaren har fortfarande inte TOTAL kontroll över vad som händer.

Vad gäller ett smidigt stridssystem, är det ganska bra med motstående slag, om man vill förenkla en strid väldigt. Samla ihop litet T6:or som tillsammans representerar spelarnas chans att lyckas och några andra T6:or för motståndarnas chans. Skillnaden mellan de båda slagen blir den eventuella skadan åsamkad.

Om spelaren har initiativet kan man lägga till en T6, eller kanske bara modifiera tärningsslaged med +1 eller +2, t ex. Om han har rustning kan man dra ifrån litet i mellanskillnaden mellan tärningsslagen. Om han har stora otäcka vapen som han är skicklig i, så är det bara att fläska på med T6:orna.

Du förstår säkert mitt resonemang...

Genesis

Ni dés ni maître
STRUT

Har du aldrig spelat STRUT (StoryTelling-Rollspel Utan Tärningar)? Det är i princip samma sak som det du beskrev. Det finns inga regelböcker, inga tärningar och så. Det är till och med ännu mer ihopfantiserat än det du beskrev, för det finns inte heller några rollformulär. Ett jättebra sätt att fördriva tiden med. Det går typ till så här:

SL: Okej, världen är typ Star Wars-SF fast utan Jediriddare eller imperium.

Spelare1: Jaha, jag vill spela en vulcan. Får jag det?

SL: Visst.

Spelare1: Okej, jag är en vulcansoldat tränad i strid utan vapen.

...

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Re: STRUT Rekommenderas!

HIttade du på namnet STRUT, eller? Hur som helst, det är verkligen att rekommendera. Eftersom det inte finns några regler, så får fantasin flöda på. Blir oftast väldigt bra, åtminstone för oss. Jag och mina fränder brukar låsa in oss i ett grupprum och spela på lunchrasten. Man kan med andra ord spela exakt överallt.

Genesis

Ni dés ni maître
Namnet STRUT

HIttade du på namnet STRUT, eller?

Icke sa nicke. Detta namn fick jag från en vis och erfaren SL som numera flyttat från stan. Det är en av många kunskaper som passerat från SL till SL. Antagligen kan det härledas till "min SL's SL's SL" eller nåt...

Ghorgareth

Warrior
Re: STRUT

Fanns en liknande diskution här någonstans tidigare... Jag skulle vilja anse att det är så gott som samma sak som Friform.