Nekromanti Sci-fi, bara för tekniknördar?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Kan man uppskatta sci-fi även om man är fullständigt ointresserad av skum framtidsteknologi? Finns det författare som fokuserar på andra saker än skumma rymdgrunkor? Tag nu chansen och upplys denna sci-fi novis. :gremsmile:
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Lätt läs robert e Heinlein & förundras, 1984 e inte dum den heller, sci fi kan vara teknik hatande till & med, ska man hård dra det är badlands ett scifi men efter katastrofen rollspel, eller liftaren guide till galaxen den är the mother of all sci fi bäst i test helt enkelt skratta gallan ur magen. Men de flesta rollspel som är sci fi är väldigt teknik inriktat men det är upp till SL att bestämma hur stor del det ska ta av världen enligt min åsikt i alla fall....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Kan man uppskatta sci-fi även om man är fullständigt ointresserad av skum framtidsteknologi?
Jajamensan. Science behöver inte innebära rymdskepp eller ens prylar.

Finns det författare som fokuserar på andra saker än skumma rymdgrunkor?
Jajamensan. Börja med Harlan Ellison.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Börja med Harlan Ellison. "

Och vad är det för speciellt med hans böcker då? Vad har han skrivit för böcker?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Och vad är det för speciellt med hans böcker då? Vad har han skrivit för böcker?
Framför allt är de mycket bra. De är också väldigt långt från klassisk laserpistols-SF. Dessutom finns han utgiven på svenska så med lite tur kan du hitta någon novellsamling på biblioteket.

Det är bett i dem. De träffar som en knytnäve i magen och lämnar en bitter eftersmak. De känns.

Dessutom är han väldigt bra.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Eller testa Man of Gold av MAR Barker eller uppföljaren, Flamesong. SF, men ont om teknik på min ära! :gremwink:


Storuggla, mörkar lite
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Absolut inte!

Kan man uppskatta sci-fi även om man är fullständigt ointresserad av skum framtidsteknologi?
Jag tror att det går bra, men det är bara hörsägen eftersom jag själv ÄR intresserad av skum framtidsteknologi.

Finns det författare som fokuserar på andra saker än skumma rymdgrunkor? Tag nu chansen och upplys denna sci-fi novis.
Ta vilken författare som helst som INTE har en doktorsgrad i fysik eller har jobbat som programmerare eller har uppfunnit kommunikationssatelliten. De jag kommer på på rak arm är Iain M Banks (honom kommer jag alltid på på rak arm) och Dan Simmons. Även klassiska författare, som Asimov och Clarke skriver faktiskt ofta om andra saker än tekniska detaljer. Jag kan till exempel inte minnas några tekniska detaljer alls från Asimovs Stiftelsetrilogi. Nu kom jag på en till författare, som dessutom finns översatt till svenska om du gillar sånt: Orson Scott Card "Enders spel".

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Absolut inte!

Även klassiska författare, som Asimov och Clarke skriver faktiskt ofta om andra saker än tekniska detaljer.
Bra kommentar. Även om de innehåller teknik så är det oftast inte vad de handlar om. Arthur C Clarke's Songs of a Distant Earth är ett sådant exempel. Den innehåller både rymdskepp och besökare från andra planeter men handlar om mycket mer jordnära teman.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
har bara läst en sci-fi bok jag gillar och det är the plutonium blonde den är ungefär som dick tracy fast i framtiden, stört skön och inte så mycket tekniskt shait, dock en "brutal thug" varning :gremwink:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
har bara läst en sci-fi bok jag gillar och det är the plutonium blonde den är ungefär som dick tracy fast i framtiden, stört skön och inte så mycket tekniskt shait, dock en "brutal thug" varning :gremwink:
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Är själv ganska (eller väldigt, beror på vem man jämför med) ointresserad av teknik frågor och jag gillar en hel del sf-litteratur. Den handlar ju nästan alltid om människan, inte om framtid/teknik direkt. Favorit författaren är nog asimov och hans böcker är nästan klinsikt rena från tekniktjafs, ungefär som det borde bli när den är superavancerad och folk är vana vid den.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Självklart kan man uppskatta Sci-Fi även om man inte gillar framtidsteknologi...

SF är ofta väldigt bra på att ge en spegel till vår vanliga värld, och situationer där. Ex Planet of the apes som visar rasism...

Rekommenderar boken "The Rising of the Moon" av Flynn Connolly. Den handlar om en nära framtid där katolska kyrkan har tagit ALL makt på Irland. Kvinnor har där inga rättigheter alls. Liknande saker har hänt på andra platser. Bokens huvudrollsinnehavare är en kvinna som kommer tillbaks till Irland efter 15 års frånvaro och blir indragen i kampen mot kyrkan.

Tänk på att exempelvis Jules Vernes böcker var SF när de skrevs.. Om skum dåtidsteknologi är intressant, så rekommenderar jag boken The Difference Engine av William Gibson och Bruce Sterling. Slutet av 1800-talet, ångdrivna datorer som tuggar hålkort... Kort sagt Steampunk.

/Ulfgeir
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Filosofi

Viss Sf är ett en av det viktigase medierna för tekniknörderi me det är även ett av huvudsäterna för böcker byggda till filosofiska frågeställningar också (och har varit det sen Mary Shelley).

Asimov, Bradbury, Card, Wells, Tad Williams m.m. skriver i mina ögon först och främst inte böcker för att få ur sig tekniknörderi utan för att gestalta filosofiska frågeställningar och klämmer sedan in lite tekniknörderi för att få fram frågeställningaran tydligare eller för att förklara varför samhället ser ut si och så eller för att det helt enkelt är roligare i vissa fall.
Fantasyn kan också användas för samma sak och görs det också i vissa fall men i fantasyn genren finner vi en helt annan kultur runt och litterarturen, hos författare och förlag som helt enkelt är i vägen och gör att en himla massa författare växlar fram och tillbaka mellan sf och fantasy beronde på vad det ska skriva rent frågeställningsmässigt.

/Elin (som egentligen tycker att det är onödigt att skilja på sf och fantasy som man gör idag men att man däremot ska hålla saker och ting som space opera och sword and sorcery borta så att dte inte misstas för riktigt SF eller fantasy.)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Tips till novisen

Gå till ditt lokala bibliotek, leta upp sci-fi-hyllan och börja plocka ut novellsamlingar.

Det är allmänt känt att sf-genren kommer som allra mest till sin rätt i novellformat, och novellerna är sällan technobögeri. Även om de ofta använder någon form av superteknolgi som bas för sin historia så är själva teknogrunkan sällan särskilt viktig; den är bara där för att erbjuda ram åt historien, som kan ta upp ett vitt spektrum av olika ämnen, oftast djupa och intressanta sådana.

Sam J Lundwall har sammanställt en hel del mycket bra SF-antologier med skilda författares främsta prestationer. Det är främst den här vägen jag lärt mig uppskatta SF-genren.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan man uppskatta sci-fi även om man är fullständigt ointresserad av skum framtidsteknologi?"

Det finns tre sorters science fiction: space opera (där det är totalt ointressant hur ens laserpistol fungerar, så länge om stormsoldaterna dör när man skjuter dem med den), Star Trek (där utmaningen ligger i att trekknobabbla bort alla problem) och science fiction.

En av mina favoritstårysar är "Stjärnan" av Arthur C Clarke. Den handlar om en jesuitpräst på en expedition till en liten vit dvärg en bit bort. Runt om dvärgstjärnan finns en bränd och död planet, och på planeten finns ett valv, tydligt utmärkt så att man ska hitta det. I valvet finns en hel civilisations kunskaper och minnen för evigt förvarade. De hade byggt valvet och stoppat in allting de kunde, visste och gjort i valvet när de upptäckte att deras stjärna skulle explodera och bränna sönder deras värld, som ett minne och testamente av sig själva.

Detta ger jesuitprästen ett rejält psykbryt, eftersom han lyckas räkna ut när stjärnan exploderade, och givet avståndet till Jorden även när ljuset från explosionen skulle nå Jorden. Och det är då den religiösa krisen inträffar: hur kan den barmhärtige Gud som han tror på förinta en hel civilisation, bara för att tända en stjärna i österhimlen för att förkunna Hans ende sons födelse och leda tre astrologer till Betlehem?

Science fiction handlar om människor, inte om maskiner.
 
Top