Nekromanti Sär stavning

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Jag vill bara påpeka att jag har sett en hel del särstavning på senare tid i detta forum. Tänk på att undvika detta då ni skriver era rollspel. T ex:
Det heter inte spioneri organisationer och terrorist grupper (lessen, King Kromm, men ditt exempel var det senaste), utan spioneriorganisationer och terroristgrupper.
Detta är viktigt, då särstavning ger en mycket oproffsig känsla.

Känn er fria att besöka den eminenta sidan http://www.skrivihop.nu och besök gärna roliga exempel. De är riktigt bra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst..

Visst så ser det bättre ut, men ibland så tycker jag att det ser på nått sätt konstigt & kluddigt ut ifall ordet är sammanskrivet.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Visst..

"ibland så tycker jag att det ser på nått sätt konstigt & kluddigt ut ifall ordet är sammanskrivet"

Sätt i så fall ett bindestreck på lämpligt ställe. Det är inte helt korrekt, men flera mil bättre än särskrivning.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Visst..

Mendetserganskakonstigtutocksånärmanskriverihopsakermedintesantjobbigtattläsaocksåhehehe/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Det uppfattas som om du snackar snabbt [NIT]

[NIT = Nästan ingen text]

Eller som via Humanclick:

Morgoth: Han är...
Lynx: Vaddå?
Morgoth: Lite...
Lynx: Oseriös?
Morgoth: Hanbyterteckensnittochgörsintextoläsligsåmaninteförstårvadhanskriverochmanvetatthansitterdärochskrattarmedansmansuckaridespair...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Visst..

Ja, det ser konstigt ut när man skriver ihop ord som inte är sammansatta. Sammansatta ord, däremot, ska helst sitta... samman. Ser du logiken? Sammansatt = Sitter ihop. Inte sammansatt = sitter inte ihop.

Ja, jag är grammatikfascist.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Visst..

Jo, Jag är också sån egentligen, men ibland är det ganska småskoj att jäklas lite inte sant?/images/icons/laugh.gif kan dessutom säga osammansatt... eller kanske inte/images/icons/smile.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Yupp !

Så kan man ju åxå göra. tänkte inte på det../images/icons/hairy.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Helt rätt skrivet [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som ogillar andra som klankar ner på andras grammatiska problem
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vet hur det är..

Samma sak händer mig åxå imellanåt. Lyckas med de mest otroliga saker..
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
*Känner sig mycket kränkt*
/images/icons/sad.gif
Men jag känner till detta själv, eftersom min svenska lärare jämt säger ungefär samma sak om min särskrivning... att det blir fel... hennes favorit e Rök Fritt, vad nu det kan betyda...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
"Rök Fritt"

Heter inte en av moderatorerna det!? Fritt alltså...hmm...en upprorsmakare.../images/icons/wink.gif

Och en annan sak...vi har inte 42 inlägg var utan 46 eller 47 nu... Ville bara upplysa.../images/icons/clever.gif
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,783
Location
Göteborg
Lessen om jag kränkte dig, King, men vi kan väl vara vänner ändå? /images/icons/shy.gif

Kul exempel från din svensklärare, förresten.
Rök fritt, rökfritt, hehe...
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
hyproneuvrakostiskadiafragmakontravibrationer[NIT]

hyproneuvrakostiskadiafragmakontravibrationer för att nämna några jobbiga ord... som faktiskt är ett ord, men ett väldigt långt ord. ett ord på 44 bokstäver.../images/icons/grin.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
nämen....

hyproneuvrakostiska diafragmakontravibrationer måste det väl ändå vara. jag har då aldrig sett att adjektiv ska skrivas samman med huvudordet.

Och med det så har jag skrivit 1200 inlägg och erhåller därmed titeln Druid.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Vill inte strö salt i såren, men kallas det inte spionorginasationer och terrorgrupper inte spioneriorginasationer terroristgrupper?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vill inte strö salt i såren, men kallas det inte spionorginasationer och terrorgrupper inte spioneriorginasationer terroristgrupper?"

Ska man vara helt petig så heter det "underrättelsetjänst" eller "säkerhetstjänst". I allmänhet brukar underrättelsetjänster vara de som spionerar på andra länder, och säkerhetstjänster är de som spionerar på det egna folket. Dessa är uppkallade efter vad man sysslar med, inte vilka man är ("spion" och "agent" låter så... omoraliskt, liksom).

Däremot har jag hört många olika benämningar på terrorgrupper, inklusive just "terrorgrupper", "terroristgrupper", "terroristorganisationer" etc. De uppkallas både efter vad man gör ("terrorism" och "terror") och vilka man är ("terrorister"). Själva brukar de kalla sig befrielseorganisationer, aktionsgrupper etc - av ungefär samma orsak som att ingen underrättelsetjänst kallar sig för "spionorganisation".
 
Top