Nekromanti Rollspels utgångar...

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
"Utgångs datum" på rollspel tycker jag. Det jag menar med det är när ett rollspels bara läggs ner. Jag menar, det är ju inte kul att köpa t.ex. Gemini, och sen att de lägger ner det! Hur kul är det? Men sådana spel som det inte finns nårra utgånsdatumar på är t.ex. DoD, Dungeons an Dragons, CoC m.m Dessa spel håller, det är vad jag tycker!

Ps. Jag ska köpa CoC imorgon!!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Tack!!! Sadaigh...

jag håller absolut inte med. Ett rollspel kan spelas oavsett om något företag stöder det eller inte om man inte har sån brist på tid att man inte hinner göra egna äventyr. Annars finns inget hinder förutom den egna fantasin, som i vissas fall givet kan vara begränsad. jag spelar rollspel som inte finns på marknaden och rollspel som slutades stödas för ca 20 år sedan. men det är inget problem i något av fallen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Tack!!! Sadaigh...

Det jag menade med "utgångsdatum" är att de spelen som försvinner från hyllorna i affärerna finns det inte något matrial alls till numera.. Jag köpte gabska nyligen Gemini, sedan så köpte jag 2 böcker till som hör till det. Och nu så ska Cell Entertainment lägga ner fanskapet(Ursäkta alla Gemini fans) Det är dålig stil........
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Tack!!! Sadaigh...

Och? Finns det någon speciell gen som tvingar diga tt köpa saker till rollspelen? För att återanknyta till min spelhylla så har jag till större delen av mina rollspel bara grundboken, oavsett om det kommit något extra till dem eller inte. Som jag skrev, har man ingen egen fantasi eller inte tid kan jag förstå problemet, men att det inte finns en massa att köpa annars kan jag inte förstå.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Tack!!! Sadaigh...

Vissa har mindre fantasi än andra. Och jag är en av dem. Plus, det är ju upp till var & en vilka böcker man vill köpa till det tillhörade rollspelet. Själv så fattar jag heller inte varför man INTE gör det. Jag menar, jag går inte å köper bara t.ex. EON's första bok & sen hittar på eget. Fast det beror väl på hur mycker penar man vill lägga ut på sitt intresse. Det är ju som sagt var upp till var & en!!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Tack!!! Sadaigh...

Precis som jag inte säg, går och köper varje tillbehör som finns till en radiostyrd bil går jag inte och köper varje tillbehör till ett rollspel. Och det är inte för att jag är speciellt snål, jag har ungefär 30000kr rollspelsprylar i mina hyllor hemma. Det jag har mest till är AD&D 2nd edition och det rör sig väl om runt 100-200 böcker, äventyr, boxar och annat gotte. Men hade det bara funnits säg en regebok hade jag inte gråtit för det, det mesta av materialet har jag aldrig använt.

Ja, det är upp till var och envar att köpa det man vill till sina rollspel, men man kan ju knappast köpa mer än allt som finns. Men att tycka att det borde finnas någon form av utgångsdatum bara för att det inte görs en viss mängd produkter att spendera pengar på tycker jag är underligt. En hel del rollspel ges bara ut som en bok eller box och stöds sen inte mer av företaget, vill du då att dom ska strunta helt i att ge ut dem? Om spelet är bra och grundboken inte bara är tokmycket regler ska det ändå finnas tillräckligt med material för åtminstone ett par äventyr.

Om man har knapert med fantasi kan jag rekommendera den beprövade metoden sno andra spels äventyr. Det kräver olika mycket konvertering beroende på olikheten i systemen och världen men det kräver inte så mycket fantasi, bara lite namnbyten och dylikt. (Jag kan inte hjälpa att undra dock om alla som påstår att rollspel är en så kreativ och fantasifrämjande hobby kanske har fel, rollspelare kanske bara är en grupp personer med en otrolig önskan att köpa mycket saker fyllt med kreativa saker.) (Nog sarkasm för idag.)

Och nej, jag går inte heller och bara köper Eons grundbok, jag går och köper den och allt annat som ser intressant ut till alla de rollspel som finns i butiken. De coolaste ideerna brukar ändå finnas i grundboken. Det som kommer efter är bara brodyr. Och anledningen till att man eller jag bara köper grundboken till en hel del rollspel är att jag har just fantasi nog att använda till att hitta på egna saker, pengar nog att köpa andra rollspel att köpa och tid nog att ägna åt andra intressen också.

Eftersom frågan troligen kommer upp, varför i valfritt ondskefullt utomdimensionellt rike, har jag då köpt så mycket till AD&D då om jag nu har så bra fantasi etcetera? Av två anledningar. AD&Ds grundregler är just bara regler, ingen värld, och helt ärligt så är det världen som intresserar mig mest. Den andra anledningen är att jag samlar på TSRs rollspel och vill ha allt av den enkla anledningen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Tja, Äventyrsspel lade ner Gamla Mutant för (vad är det?) tio år sedan nu. Och om du kikar på nätet finns det flera levande sidor. Och själv spelade jag det så sent som för några timmar sedan. Bara för att ett företag inte ligger bakom ett spel längre så blir det inte dåligt.
 
Top