Nekromanti Rekommendation (Realm works)

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
[FONT=Arial, sans-serif]Jag driver sen 2 år tillbaka en rätt så komplex kampanj med ca 150 mer eller mindre aktiva NPC:er. Använder en ett gäng programvaror så som onenote, iThoughts, Strange eon för att kunna hålla i ordning på det hela. Det börjar bli bökigt och jag riskerar hela tiden att missa något i denna intrikata väv.[/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]Men [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]Testade i veckan ett program som är designat för att hålla reda på kampanjer, har tidigare tittat på olika såna produkter men sällan blivit imponerad. Var inte speciellt entusiastisk denna gången heller men efter en liten stunds trixande, visar det sig vara precis vad jag behöver för att hålla ordning på allt och lite till.

Det är en databas som länkar ihop saker, platser, tid punkter, scener och personer. Man kan som spelledare sedan grön markera saker så att de blir tillgängliga för spelarna, så att de slipper att anteckna. Programmet är på långa vägar inte färdig utvecklat, men ändå helt fantastiskt för mig. Kör du person drivna kampanjer med olika lager av hemligheter så bör du definitivt titta närmare på
[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]http://www.wolflair.com/realmworks/[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] [/FONT]
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Det ser plottrigt men coolt ut. Har du kollat nåt på Obsidian Portal? Det är ett onlineverktyg med lite mer begränsat omfång men med fördelen att allt är tillgängligt i "molnet". Jag använder den för att lista SLP:er och skriva loggar efter varje spelmöte i min More than Humankampanj. SLP:er och grejer kan markeras som "GM only" om man vill det. Och sen används ett wikisystem för att typ knyta ihop allt. De har även system för kartor men eftyersom jag sällan använder såna så har jag inte testat...
Herr Nils said:
För att förtydliga, så fyller Obsidian Portal och Realm works inte riktigt samma nisch. I Obsidian Portal redovisar man krönikor över det man spelat, förhoppningsvis lyckas någon av spelarna navigera så pass mycket att den kommer åt vital information. Realm works hjälper en att administrera och bygga kampanjer, vars information lätt kan vidare förmedlas till spelarna.

Hoppas att jag framstår ungefär så partisk som jag känner mig.
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Jo jag har lagt upp lite på Obsidian Portal, men det fyllde inte de behov jag har, var alldeles för yxigt. Svårt att få bra struktur med många NPC:er. Men jag skall väl erkänna att jag inte är så förtjust i att skapa wikis.

Realm works var lite knepigare att komma igång med men sköter wikisystemet i bakgrunden och ger en tydlig överblick. Individer kan knytas ihop på flera olika sätt, det går att ha officiell attityd till andra och inofficiell, samt deras relationer och varje bit av information, kan du som SL avslöja med en knapp tryckning. Jag tycker det är jätte roligt att skapa berättelsen, men avskyr dokumentationen efteråt.Här slipper jag det, jag bara lyfter på förlåten och visar vad som redan är skapt. Nu pratar jag i huvudsak om att navigera utifrån NPC:er, för det är vad som bygger upp min berättelse, men det går att navigera utifrån platser eller händelser om det passar en syfte bättre eller växla i mellan sätten.

Det skall komma en moln variant av Realm works, men troligen inte i år.
 
Top