Nekromanti Pirates of the Caribbean [möjliga spoilers men...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
...har man sett trailern så gör det antagligen inget]

Jaja, från rubriken till filmen.

Jag passade på att se denna underbara film nu ikväll, nu när skolan snart börjar och forumet är dött (Man kan tro det i vilket fall...).

[Spoiler börjar här]
I alla fall. Filmen handlar om båten (Skeppet! *slå på fingrarna*) Black Pearl och dess besättning som råkat ut för en förbannelse. (Undertiteln 'Curse of the Black Pearl' säger en del.) (Jag känner att jag inte riktigt kan komma till saken.) (Och många parenteser blir det... Måste sluta med det...) Besättningen vill givetvis bryta förbannelsen och till det behöver de den sista biten av en skatt. Den sista biten ägs av dottern till en högt uppsatt herre (Minns inte titeln.) i den engelska sociteten. Hon fick tag på den när hon var liten och skeppet hon seglade med fiskade upp en pojke vars skepp råkat ut för en smärre olycka. De båda växer upp och efter en herrans massa år (Tio ungefär?) kommer Kapten Jack Sparrow och ställer till oreda. Resten får ni se själva. :gremsmile:
[Spoiler slutar här]

Vad bjuder då den här filmen på?
Förutom det underbara och smått oslagbara pirattemat så bjuder den på en Johnny Depp i verklig högform. Jag verkligen myste när jag såg honom och ett tag ville jag vara Jack Sparrow.

Vad mer?
Härliga (Kanske inte trovärdiga.) strider och lömska planer. Snygga effekter och humor. Fagra kvinnor och Orlando Bloom. Vad mer kan man önska? :gremwink:

Jag tycker att alla ska ta och se den här. Speciellt de som förälskat sig i swashbuckling.

---

Och apropå pirater har jag hört att det finns en del projekt om pirater här på forumet. Hur går det med dessa? Kommer jag någonsin få vara Jack Sparrow? :gremsmile:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Håller med om att filmen är underbar. Den fick mig att känna mig som barn på nytt vilket nästan alltid är positivt. Jag gillade mer eller mindre allt med filmer. Jack Sparrow är hur ball som helst och den fina tjejen som är Guvernörens dotter går verkligen inte av för hackor.

Vill du känna dig som Jack Sparrow så rekomenderar jag att du testar Swashbuckling Adventures från Alderac. En utomordentlig värld att vara pirat och liknande svärdsvingare i.

Tzimisce som inte bara förälskat sig i Pirates of the Caribbean utan också Swashbuckling Adventures.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Yes, but why is the rum gone?

Visst är den helt underbar! *pekar på sin signatur* Det var nog den bästa film jag såg i sommar :gremgrin:
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag skulle hellre rekommendera 7th Sea som utspelar sig i samma värld men inte är D20. Tror i och för sig att de inte trycks längre men gissar att det (palyers guide, GM's guide är viktigast) fortfarande går att få tag på från lite olika ställen. För övrigt så innehåller alla moduler till swashbuckling adventures även stats till det äldre 7th Sea-spelet.

Willie
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,593
Vill du känna dig som Jack Sparrow så rekomenderar jag att du testar Swashbuckling Adventures från Alderac. En utomordentlig värld att vara pirat och liknande svärdsvingare i.
Jag tror inte att jag förvånar någon när jag föreslår det suveräna GURPS Swashbucklers.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Positive.

Och apropå pirater har jag hört att det finns en del projekt om pirater här på forumet. Hur går det med dessa?
Ja, och Masks projekt är det som jag rekommenderar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Jag använder mig av moduler från 7th sea och swashbuckling när jag spelar. Dock så föredrar jag D20 reglerna framför alderacs egna regler som liknar white wolfs regler. Alla moduler till Swashbucklier innehåller inte stats för det äldre spelet. Några gör det men inte alla. Tro mig jag har ALLA.

Tzimisce
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Huffa? Vaffe? Huh?

Ah, du laddade ner filmen, gissar jag?
Eller har jag missat något nu?
Hursom; Jag vill se!!!

"Och apropå pirater har jag hört att det finns en del projekt om pirater här på forumet. Hur går det med dessa? Kommer jag någonsin få vara Jack Sparrow?"

Mitt projekt föddes i den här tråden.
Och i den här hade den utvecklats något

I princip är det en fråga om att jag ska kladda ner första betan ordentligt på papper, och delvis att Riz, om han fortfarande är intresserad, hjälper mej klart med korten...

Om du har frågot om något om mitt spel, så är det bara att ställa dem---

/Mask
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Verkar ju störtcool ju !

Har sett lite reklam för den filmen & den verkar ju supercool ju !!
Ska se ifall man kanske hinner innan man bärjar jobba & sådant..
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bästa film jag sett [fortfarande lite spoilers]

... är det INTE.

Men det är garanterat den mest underhållande film jag sett från det stora landet i väster sen typ... tja
*kollar lite*

From Hell?


Johnny är underbar som alltid.

Dessutom är det Guvernörens dotter.

GUVERNÖR. lär er det.

[mini-spoiler]
Sen kan det ju vara roligt att veta att staden som attackeras heter Port Royale, precis som det här datorspelet. (simulator av nått slag. Strategi. Ekonomi. jävligt klurigt verkar det som.) Och sen finns ju Sea Dogs2 som disney köpte upp från Bethesda (Morrowind mfl) och döpte om till just Pirates of the caribbean (första persons swashbuckle 'em up/sjöfighting/questlösande). Tyvärr plockade Disney bort alla roliga saker som gisslan, kidnappningar och horor. Sen krömp spelet från mängder av valmöjligheter a la morrowind till ett ganska litet spel. Sen är det dessutom buggigt som fan och man fattar inte alltid mycket...

Filmen innehåller dessutom den mest roande svärdsfighten på länge. Orlando vs Depp i smedjan. ojojoj :gremgrin:

Filmen har premiär i Sverige den 27:e (om två veckor alltså) och trots att den där magin vi inte tillåts prata om här redan har försett mig med filmen så kommer jag garanterat gå att se den då.

chrull - läser piratbok, ska på piratfest och kanske någon gång kommer igång med sin pirat-version av ett redan utgivet svenskt rollspel...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Bästa film jag sett [fortfarande lite spoilers

"Sen kan det ju vara roligt att veta att staden som attackeras heter Port Royale, precis som det här datorspelet."

Om jag inte missminner mig från mina piratdagar så är Port Royale det gamla namnet på Kingston.


Storuggla, ARRR!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
stimmt. [nt]

Stämmer alltså.

precis som Haiti hette Hispaniola...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Pirates of the Caribbean

Well...det finns för och emot den här rullen. Emot är såklart att det är Hollywood, men primärt att det är Disney. Disneys animerade filmer har blivit bättre och bättre på sistone ('Lilo och Stitch' är underbar, 'Atlantis' är görskön), men jag kan inte på rak arm erinra mig att jag sett en enda bra spelfilm av dem någonsin. Så det bådar inte gott för 'Pirates of the Carribean'...såvida jag inte är helt ute och cyklar med att det är en Disneyproduktion. Regissören verkar också orutinerad, och har aldrig gjort något som imponerat på mig ett öre.

Men, och det är ett stort 'men', Johnny Depp och Geoffrey Rush tillhör mina absoluta favoritskådespelare. De har varit med i fruktansvärt bra filmer (med 'Fear and Loathing in Las Vegas' som Depps tyngsta bedrift och 'Quills' där Rush är totalt oslagbar) och mycket sällan i dåliga annat än som skelett i garderoben. Vidade har det varit ohyggligt ont om renässans/barockfilm sedan stumfilmseran eller så, och svältfödd som man är på det skulle man sluka det första man kom över om det bara höll måttet. Förhoppningsvis gör 'Pirates of the Carribean' det. Jag är inte vidare förtjust i matinéfilm, och tveksam i största allmänhet, men jag kommer definitivt att se den. En seriös chans bara måste ges till en film med så starka plus i produktionen.

- Ymir, tycker till lite på förhand
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Årajt...

...jag föreslår att ni kollar in "Pirates" till Sega Genesis, med pirathypen igång och allt. Jag hade kul i det iallafall (inte bara kan man segla runt mellan hamnar, gräva efter skatter och sänka skepp, man kan fäktas om damers hjärtan också!).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Årajt...

Om det är samma spel jag tänker på så finns det till massvis med datorer, inklusive C64. Det kom en uppgraderad version till PC för några år sedan (ganska många år sedan iofs... tror det var typ '95).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jäss. Pirates Gold heter PC-versionen. [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag använder mig av moduler från 7th sea och swashbuckling när jag spelar. Dock så föredrar jag D20 reglerna framför alderacs egna regler som liknar white wolfs regler. Alla moduler till Swashbucklier innehåller inte stats för det äldre spelet. Några gör det men inte alla. Tro mig jag har ALLA.

Hur man kan föredra d20 framför något annat system är för mig ett mysterium. När det gäller stats så kan jag tänka mig att de moduler som är specifika för Swashbuckler (t ex magiböcker och dyl som redan fanns i 7th seas grundböcker) saknar stats till det gamla av naturliga skäl.
 
Top