Nekromanti Olika mäktiga RPs

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Är det någon som gillar idén med kampanjnivåer? Alltså, att man skulle kunna, innan spelet startar, kunna anpassa sin karaktärskonstruktion efter den kommande kampanjens nivå? Hjälte eller grisodlare?

Jag har börjat utveckla vad jag kallar Kampanjnivåer i mitt spel. Det innebär att man skall kunna bestämma på vilken nivå som spelet kommer ligga på, efter vad man också skall kunna variera rollpersonernas kraftnivå.

Några synpunkter?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som gillar idén med kampanjnivåer? Alltså, att man skulle kunna, innan spelet startar, kunna anpassa sin karaktärskonstruktion efter den kommande kampanjens nivå? Hjälte eller grisodlare?"

Jag har redan den funktionen inbyggd i Västmark, med tillägget att man dessutom kan välja olika nivå på figurerna. Den lilla glada pigan behöver inte alls byggas på samma nivå som den hjältemodige riddaren, även om de spelas i samma kampanj.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mmm, sådär...

Det brukar annars variera från rollspel till rollspel. Antingen är det en lågmäld värld eller så skruvar man upp allting och gör rollpersonerna till überhjältar. Men visst saknar jag ibland möjligheten att spela en riktig hjälte och inte bara en oduglig idiot som slagit sig in på riddarkarriären.

Men jag kan säga på en gång att det knappast finns en enda spelare i världen som sitter snällt utan att protestera när spelledaren säger; "Bry er inte om vad som står under rubrikerna för 'Ashäftig Kampanj' och 'Hjältemod för hela slanten!' -det är reglerna som står under kapitlet 'Loosermiffo' som gäller för ER. Nej, ni får inte 1000 BP att köpa erfarenheter för, ni får 4. Ack ja, din sociala status blev 'Surgubbe med potatisnäsa' och då får du inte råd att köpa något annat än en rostig hötjuga av brons. Det ska bli roligt att spela, va?"

Jag skulle däremot kunna tänka mig ett rollspel som har helt olika uppställningar för rollformulär och regler beroende på om man vill spela "deckarkampanjer", "skräckkampanjer" eller "actionkampanjer". DET vore häftigt. Men att bara ha olika kraftnivåer, det är inte så kul. Inte om inte grisodlarna i sin tur har några egna färdigheter/prylar/regler som bara de kan få köpa/använda, som inte gäller för superactionhjältesnubbarna. Vilken spelare vill spela en begränsad version av ett rollspel? Man vill ju ha så mycket som möjligt!

/Rising
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Är jag helt dum och inte fattar vad ni menar eller är det samma princip som jag kör med?

Min spelgrupp samlas och gör rp:er sedan anpassar jag kampanjen så den blir som de känner för att spela.

Vill de ha en ganska lätt serie äventyr så fixar jag det.
 
Top