Nekromanti [NYHET] FFG lägger officiellt ner WFRPv3

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Idag meddelade Fantasy Flight Games officiellt att WFRP är komplett och att de inte kommer att fortsätta med den produktlinjen.

http://www.fantasyflightgames.com/ed....asp?eidn=4983

Det finns en sista errata att ladda ner, men sen är det tack och adjö. Den som är intresserad av PDF:er från Fantasy Flight bör nog köpa dessa snart, eftersom det kan vara så att de lägger av bland annat för att deras avtal med Games Workshop om WFRP går ut.

Så passa på.

Trist nyhet tycker jag, men å andra sidan är det ju inte så att WFRP inte lagts ner förut. Har dock svårt att tro på en ny utgåva av något annat företag. Om inte man får bättre kommersiell ruljans än vad som tydligen varit fallet, är det tydligen sjukt svårt att tävla mot D&D och Pathfinder i fantasy-nischen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag misstänker att det är en liknande situation som med Järnringen och Mutant: licensen är på upphällning, och man har redan plockat all lågt hängande frukt så det finns ingen ekonomi i att förlänga den.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det låter som en fantastisk möjlighet för Warhammer att återgå till allting som gjorde det bra och sluta med de fåniga tärningarna!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hoppas på ett mer traditionellt Warhammer, mer som det var i Enemy Within. Den typen av äventyr. Som ett slags hybrid av fantasyrollspel och CoC. Gillade inte heller det där med de nya tärningarna.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Tre solar;n40989 said:
Det låter som en fantastisk möjlighet för Warhammer att återgå till allting som gjorde det bra och sluta med de fåniga tärningarna!
Qft
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Magnus Seter;n40948 said:
Idag meddelade Fantasy Flight Games officiellt att WFRP är komplett och att de inte kommer att fortsätta med den produktlinjen.
Äventyren som FFG gav ut kändes mer WFRP än de flesta av de äventyr som Black Industries gav ut (och kanske till och mer WFRP än cirka hälften av det GW/Flame gav ut). De siktade på rätt stämning, mycket slp, mycket intrig och mörkt, smutsigt äventyrande.

Regelsystemet var knepigt att förstå för mig, och jag var instinktivt avståndstagande mot det. Dock har jag spelat WFRPv3 i över ett år, som spelare, och det funkade ganska bra ändå när man lärt sig det hela. Finns ingen brädspelskänsla i att använda tärningarna, men vi har nyss bytt till att använda upplägget från Star Wars från FFG, där man har färre tärningar men i stort sett samma tänk.

Så WFRPv3 funkar bra, FFG gjorde ett ärligt försök att få till WFRP-känslan, och såvitt jag kan bedöma var det mesta som skrevs av normal eller hög kvalitet.

Å andra sidan är rollspelare väldigt reaktionära när det gäller hur spel utvecklas, och WFRP-spelare kanske mer än andra. Under WFRPv2-eran var det flera WFRPv1-fans som bestämt hävdade att v2-reglerna var HELT inkompatibla med v1-reglerna. Nu när WFRPv3 finns att jämföra med, är de flesta ense om att v2 ligger sjukt nära v1, och att v3 är den nya demonen.

En hypotetisk v4 kommer troligen att få samma mottagande av de mest inbitna WFRP-fansen.
DeBracy said:
Är det nytt så är det farligt! För vilka krafter är det som står bakom nytt? Jo, KAOS. Mhm.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hur många av FFG-äventyren är bra? Hur många av de bra går att lyfta ut ur Old World och placera ut på andra ställen utan att det blir för mycket jobb?
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Vad tråkigt! The Old world förtjänar att ha en aktiv produktlinje.

Efter att ha spelat lite 2nd. ed. provade min ena spelgrupp 3rd. ed. Men vi fick det aldrig riktigt att funka. Även om vi inte var motståndare till de nya reglerna, fick frågetecken kring vissa regler (hur skulle cooldowns fungera utanför battle mode?) och fipplet med alla kort och marker oss att lägga ned försöket. Jag har förstått att en del frågetecken rätades ut med utgivningen av böckerna, men då 3rd. ed. är ett jämförelsevis ganska kostsamt spel hade vi varken lust eller pengar att fortsätta.

Jag kan också tycka det är lite tråkigt med alla attiraljer, med tanke på eftermarknaden. Böcker står sig ändå ganska bra genom åren, även om de kan får en del skavanker på vägen. Med vad är chansen att få tag på ett core set eller The Winds of magic med alla kort och marker intakta om några år? Hur ska jag kunna spela det utan en uppsättning specialtärningar? Tidigare utgåvor av WFRP har ändå levt i relativ välmåga (med tanke på hur länge de varit OOP), men jag undrar hur länge 3rd. ed. kommer att leva vidare. För varje borttappat talent kort, för varje marker som försvunnit, kommer spelbarheten och därmed intresset att försvinna. Värdet på kompletta exemplar av lådorna kan nog komma att gå för ganska stora pengar, men jag är rädd att intresset för spelet generellt kommer att dyka ganska snabbt. Tyvärr.

För den som är intresserad finns det dock en kommande(?) retroklon på 2nd. ed. Zweihänder.
chrull said:
Och Small But Vicious Dog är en mix av v1 och B/X (tror jag?) http://vaultsofnagoh.blogspot.se/
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Magnus Seter;n41036 said:
Äventyren som FFG gav ut kändes mer WFRP än de flesta av de äventyr som Black Industries gav ut (och kanske till och mer WFRP än cirka hälften av det GW/Flame gav ut). De siktade på rätt stämning, mycket slp, mycket intrig och mörkt, smutsigt äventyrande.
Att sikta är en sak, att leverera är en annan.

De äventyr jag köpte var samtliga klumpigt fyllda av logiska luckor och repetivt ordbajseri. Ska jag sammanfatta måste det bli "boxar fyllda med väldigt dyr luft".

De siktade måhända högt, men de lät det inte kosta vad det kostar att putsa fram kvaliteten.


chrull;n41045 said:
Hur många av FFG-äventyren är bra? Hur många av de bra går att lyfta ut ur Old World och placera ut på andra ställen utan att det blir för mycket jobb?
Jag har svårt att säga något här. Tror själva idén spela WFRP-äventyr utanför Old World är dödfödd.

För mig blir frågan intressant först om man istället undrar "hur mycket går spela i andra upplagor av WFRP än 3rd utan att det blir för mycket jobb?"

Å andra sidan skulle jag då ge ett positivt besked; ingen av de övriga upplagorna av WFRP (1st, 2nd, retro) är speciellt regeltung!

Patrick Bateman;n41052 said:
Vad tråkigt! The Old world förtjänar att ha en aktiv produktlinje.
Men det är ju därför beskedet är så bra! FFG hade mjölkat färdigt Old World för flera år sedan.

Kan tillägga att *alla* upplagor av WFRP följer, grovt sett, samma mönster:
* Löften om guld och gröna skogar
* Moduler släpps för samma gamla bitar av Old World som i alla tidigare editioner
* Spelet läggs ner lagom till att man har en ny komplett iteration av "samma" och det skulle varit dags utforska nya områden

Efter man varit med inser man att det *aldrig* är tänkt att vi ska få veta mer än vad vi redan vet. Det som säljer är återförpackad info om imperiet, trollslayers, magi, skavens... om och om igen.

Att Black Industries ens försökte vidga vyerna var i backspegeln helt oerhört. Men kritikstormen på deras versioner av exempelvis Bretonnia och Border Princes lär innebära att ingen provar lämna "säker mark" igen.

Vad jag vill ha är naturligtvis ny och uppdaterad info om det Kislev, det Marienburg, det Brettonia etc som beskrevs kortfattat i första versionens regelbok.

Dvs att ju mindre WFB desto bättre.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Patrick Bateman;n41052 said:
För den som är intresserad finns det dock en kommande(?) retroklon på 2nd. ed. Zweihänder.
Så länge man är medveten om den överhängande risken för en fantasy heartbreaker* så...

...själv tror jag det är ett betydligt mer praktiskt köpråd att skaffa sig en komplett uppsättning av 2nd Ed på begagnatmarknaden :)

*) version som sägs vara "förbättrad" men mest pillat med detaljer utan att i grunden ändra något av det som krävs för att hitta ny publik. Ursprungligen avsåg begreppet D&D-kloner: http://www.indie-rpgs.com/articles/9/
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
CapnZapp;n41070 said:
Så länge man är medveten om den överhängande risken för en fantasy heartbreaker* så...

...själv tror jag det är ett betydligt mer praktiskt köpråd att skaffa sig en komplett uppsättning av 2nd Ed på begagnatmarknaden :)
Absolut! Tyvärr tror jag, från det lilla jag har läst, att Zweihänder är något av arketypen för en fantasy heartbreaker. Istället för att helt kasta ut karriärsystemet (som åtminstone jag, i ärlighetens namn, tycker är mer kul än bra på riktigt), har man lagt ned oerhört mycket tid och möda att göra alla yrken balanserade. Dvs fila ned 5% på någons WS där, höja någon annans Ld med 5% där. Och så vidare. Trist tycker jag. Även om jag tycker mycket med The Old world är stencoolt, känns inte regelsystemet så attraktivt. Visst, det funkar, men jag hade hellre använt något annat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Patrick Bateman;n41076 said:
Absolut! Tyvärr tror jag, från det lilla jag har läst, att Zweihänder är något av arketypen för en fantasy heartbreaker. Istället för att helt kasta ut karriärsystemet
Huga, att kasta ut karriärsystemet skulle vara självmord för ett spel som vill vara en klon av WFRP. Oavsett hur bra det funkar eller så, så kan man nog aldrig kasta ut det och behålla fansen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Magnus Seter;n41099 said:
Huga, att kasta ut karriärsystemet skulle vara självmord för ett spel som vill vara en klon av WFRP. Oavsett hur bra det funkar eller så, så kan man nog aldrig kasta ut det och behålla fansen.
Ja dubbelhuga indeed.

Några saker jag skulle gissa vore mer värt lägga möda på, utan inbördes ordning:
- hur kan man byta ut stridssystemet i v2; jag menar främst sättet rundor och handlingar är uppbyggda på?
- hur kan man byta ut magisystemet i v2; jag menar främst att frångå kollegieindelningen och/eller hitta en ny kostnad/begränsning för att kasta spells?

Vad gäller karriärsystemet kan det nog skapas på fler än ett sätt; att helt kasta ut tanken på att "välja ihopkopplade yrken" tror jag dock inte på.
 

Herr Nils

Veteran
Joined
10 Aug 2014
Messages
63
Man skulle ju kunna tro att det skulle rulla stora tårar över mina kinder nu när favorit versionen av vad som visat sig vara det spel som passar min grupp och spelstil bäst går i graven. Men så är inte fallet. För FFG har get mig ett underbart modulära spel, som jag kan ändra, skruva och vrida på. Jag var från början djupt skeptisk till kort och de "löjliga tärningarna", men en semester för några år sen satte jag mig ner och började tänka på det hela och insåg att korten är mer än praktiska, för istället för att spelledaren skall lära sig en massa regler utantill, så får spelarna regeln på ett kort. Detta avlastar SL,som kan ägna sig åt att bygga berättelse utan att göra systemet så dör simpelt och blodfattigt som varit på modet ett tag. En annan fördel var att om man inte tyckte att ett kort passade in antingen för att någon Spelkonstruktör haft hål i huvudet eller för att man vill uppnå en annan stämning,små var det bara att plocka bort det ur leken eller göra ett eget som fyllde den funktion man var ute efter. Och så kommer man till de smått geniala tärningarna. Det finns flera fina effekter. Tex att som spelledare slänga fram en till svart tärning sänder känslomässiga skakningar genom spelarna på ett helt annat sätt än -5% gör. Detta är inte så konstigt då i ett vanligt BRP % slag far över hela skalan så det är ytterst sällan man misslyckas med den lilla marginalen. Från spelledarens synvinkel måste man aktivera fantasimusklerna när special symbolerna gör sig gällande. När man väl greppat konceptet så är det helt suveränt, skulle aldrig kunna gå tillbaka till en % variant. Det är en produkt för spelare och inte ett sitta och läsa spel. Dess förtjänster märks inte förs man sitter vid ratten. Men det finns en heldel ogenomtänkta element, med spelet är modulära och det är bara att plocka bort, FFG's uppgift har varit att ge variationer och möjligheter. Jag har spelat i mer ön 30år och warhammer 3:e gav mig en vitamin injektion, just nu spelledare jag min bästa kampanj någonsin i en modifierad variant.
Herr Nils said:
Vilken text vägg det blev. Skrivet på mobil sittandes på ett flak påväg att släcka skogsbrand, så jag orkar inte formatera om det så att det passar forumet.
DeBracy said:
Blir så med alla inläggskrivna på mobil tyvärr!
hakanlo said:
Intressant att höra!
 
Top