Nekromanti Nybörjare....Gemini?

Robin

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
18
Location
Visby
Hej!
Jag är väldigt sugen på att köpa Gemini.
Jag är nybörjare.
Spelar det nånn roll?
Är reglerna svåra?

MvH Robin
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nej reglerna är enkla och snabba.
Och Gemini är ett mycket gott köp..

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Men det finns ett par små oklarheter som kan vara svåra att förstå om man aldrig spelat rollspel förut. Tex i äventyret där förkortningen SL (SpelLedare som i Gemini motsvaras av termen Berättare) används. Varken förkortningen eller förklaring finns i boken.

-weatherman
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Jag har märkt att ganska många inte förstår nåt av Geminis spelvärld man ska nog läsa igenom det hela ordentligt inan man börjar spela, sällan har man väl hört så mycket felaktigt om nåt rollspel.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Att nogrannt läsa igenom spelet, och begrunda de olika företelsernai världen är ganska bra att göra.
Särskilt med tanke på att den mesta texten (typ allt utom avsnittet som behandlar mörkret) är skrivet så att texten och världen med den framstår ur kyrkans synpunkt, detta är inte för att kyrkan har rätt, det är för att skapa stämmning och för att kyrkan har så pass stort inflytande och makt i världen, även om de nu har förlorat kontrollen över flertalet provinser.

Personligen så tycker jag detta sätt att beskriva världen är suveränt och ger en stämmning som få andra rollspels regelböcker/supplement har lyckats med på samma sätt. Allt för ofta är det viktigare med "reela" fakta i rollspel än en beskrivning av världen ur invånarnas synsätt (i Geminis fall, den mäktiga kyrkan).


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Odd