Nekromanti Nybörjare....Gemini?

Robin

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
18
Location
Visby
Hej!
Jag är väldigt sugen på att köpa Gemini.
Jag är nybörjare.
Spelar det nånn roll?
Är reglerna svåra?

MvH Robin
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nej reglerna är enkla och snabba.
Och Gemini är ett mycket gott köp..

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Men det finns ett par små oklarheter som kan vara svåra att förstå om man aldrig spelat rollspel förut. Tex i äventyret där förkortningen SL (SpelLedare som i Gemini motsvaras av termen Berättare) används. Varken förkortningen eller förklaring finns i boken.

-weatherman
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Jag har märkt att ganska många inte förstår nåt av Geminis spelvärld man ska nog läsa igenom det hela ordentligt inan man börjar spela, sällan har man väl hört så mycket felaktigt om nåt rollspel.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Att nogrannt läsa igenom spelet, och begrunda de olika företelsernai världen är ganska bra att göra.
Särskilt med tanke på att den mesta texten (typ allt utom avsnittet som behandlar mörkret) är skrivet så att texten och världen med den framstår ur kyrkans synpunkt, detta är inte för att kyrkan har rätt, det är för att skapa stämmning och för att kyrkan har så pass stort inflytande och makt i världen, även om de nu har förlorat kontrollen över flertalet provinser.

Personligen så tycker jag detta sätt att beskriva världen är suveränt och ger en stämmning som få andra rollspels regelböcker/supplement har lyckats med på samma sätt. Allt för ofta är det viktigare med "reela" fakta i rollspel än en beskrivning av världen ur invånarnas synsätt (i Geminis fall, den mäktiga kyrkan).


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Min åsikt är att Gemini är det bästa svanska rollspel som man som nybörjare kan köpa idag, i varje fall sedan Drakar och Demoner flippade ur för ett antal år sedan. Det finns bara två fantasyrollspel till på svenska, Eon och Gondica. Eon lämpar sig inte alltför väl för nybörjare då systemet är extremt segt om man inte har en van spelledare och då det finns tonvis med regler att vänja sig vid. Gondica har ett enklare system men en suspekt värld, och det har dessutom blivit totalt sågat av de flesta. Gemini har ett enkelt och ändå långtifrån orealistiskt system och är dessutom ganska pedagogiskt skrivet (skillnaden mellan Cell och Neogames är här ganska uppenbar-man behöver inte vara van rollspelare och dessutom extremt påläst för att fatta). Gemini är följaktligen ett spel som jag rekomenderar varmt till alla nybörjare och alla andra människor med för den delen, möjligtvis med undantag för den som tycker att engelska är ett jättejobbigt språk (Cell har ju som bekant någon underlig idé om att i fortsättningen bara ge ut supplement på engelska).

/Odd
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Kan ju vara värt att nämna att DoD 6.0 finns också. Ännu har bara regelboken kommit ut. Den var lite spretig eftersom den innehåller både gammalt och nytt material. Den har också kritiserats för att den innehåller regler för förbättring av rollpersonerna så de blir för mäktiga. Men deras kampanjvärld verkar spännande. Den ska vara inspirerad av nordiska sagor. Mycket stornästa troll och stora skogar. Kolla in www.riotminds.com för mer info. Jag tycker dock att gemini är mer genomarbetat och mer nyskapande än dod.

/Korp
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Jag har kollat igenom nya DoD grundligt, och regelsystemet suger rejält. Riotminds har använt en hel del regler från gamla DoD, resten är mer eller mindre plankat från Dungeons and Dragons. De yrkesnivåer man använder sig av är gravt störda, särskilt den helt omotiverade ökningen av KP för varje nivå man går upp. En krigare som går upp till nivå 2 kan med litet tur få såpass mycket KP att han inte kan dö om en normal person drämmer til honom med ett bredsvärd i huvudet. Dessutom så får man fram totala KP genom att lägga ihop tre grundegenskaper istället för två som i de äldre versionerna, men vapenskadan har inte ökats på samma sätt. Dessutom så är boken skriven på riktigt sunkig svenska och illustrationerna suger. Visst ja, magisystemet är helt åt h-e det också. Skillnaden mellan DoD och Gemini är som skillnaden mellan en BMW och en trehjuling. Mutant Chronicles framstår som mindre boffrigt än DoD 6.

/Odd
 
G

Guest

Guest
g'kväll!


jag ber er hålla i åtanke att detta är ett forum för diskussioner om rollspelet gemini. diskussioner om drakar och demoner sköts alltså bäst på drakar och demoner forumet.


med vänlig hälsning,

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Dessutom så är boken skriven på riktigt sunkig svenska och illustrationerna suger</I>

Vänta nu en sekund... Illustrationerna i nya DoD är gjorda av Peter Bergting. Och vem är det som har illustrerat Gemini..?

--
Åke
 
Top