Nekromanti Ny värld!!!

G

Guest

Guest
Jag har skapat min egen värld av det skälet att det är så roligt med en massa språk som RP:na kan tala beroende på var de kommer ifrån.

Jag har bl a gjort språk åt troll, jättar och vättar.

Faktiskt...

Mäster Azazel
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
göra språk!

Fan. det ligger något perverst i att tycka om att göra egna språk, tycker du inte? Jag vet inte hur många timmar jag har suttit med näsan i någon bok i allmän lingvistik, bara för att jag ska kunna slipa min språkmakarkonst till fulländning. Men det lönade sig! Nu kan jag allt om isolerade, agluttinerande och polysyntetiska språk, jag vet vad illativ, komitativ och instrumentalis är och jag kan räkna upp svenskans modus och dess infinita former! Jag kan redogöra för den generativa grammatiken på mina tio fingrar och...

..bäst jag lägger av nu, innan någon får för sig att jag är någon sorts viktigpetter.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Är du någon sorts viktigpetter? ;-) [ot]

/Dante - som blir trackad av programmerarna på jobbet för att han prenumererat på tidskriften »Språkvård».
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Varför viktigt?

Jag undrar bara i var nödvändigheten ligger i att göra egna språk till de olika raserna och kulturerna.....








































































"Rust never sleeps"
- Niel Young
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Varför viktigt?

Gud, det där var ett mäktigt meddelande.

det är fullständigt super-mega-onödigt att göra egna språk, men (spänn fast säkerhetsbältena nu, här kommer en chock:) jag tycker att det är kul! Japp! kalla mig vad fan ni vill, men att göra språk är faktiskt riktigt roligt, enligt min ringa mening. Om man dessutom kan göra något vettigt av sitt intresse, slå två flugor i en smäll och göra ett språk till någon kultur i en fiktiv rollspelsvärld, så ser inte jag några problem med det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Varför viktigt?

>kalla mig vad fan ni vill
Okej, men bara för att du ber om det, inte för att jag inte tycker samma sak som dig...

Kommunalrådsstäderskasvikarieskusinsbarnbarnsbyxor.

/Gollum - som läste det ordet i en bok en gång

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Varför viktigt?

<I>Kommunalrådsstäderskasvikarieskusinsbarnbarnsbyxor.</I>

Borde snarare vara:
Kommunalrådsstädersk[color:red]e</font color=red>vikari[color:red]e</font color=red>kusi[color:red]n</font color=red>barnbarnsbyxor.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Viktigpetter!!!!!!! :))

Riddaren - som har funderat på att skapa något språk till sitt fantasyrollspel, men är ingen språkvetare

Även den bäste har dåliga dagar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,518
Location
Helsingborg
Re: Varför viktigt?

Dnalor: Om du lyckas med att göra ett språk samt ha ett liv så <EM>måste</EM> du vara ett
Komm<B>un</B>alrå<B>d</B>sstäd<B>er</B>skevikariekusin<B>barn</B>barnsbyxor.

Btw. Visste ni att den gamle token Tolkien byggde den alviska grammatiken på finskan grammatik?

/[color:green]Han</font color=green> som kan säga 'Manen enwina ná yendëlya?' och vet vad det betyder på svenska
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Varför viktigt?

<I>Dnalor: Om du lyckas med att göra ett språk samt ha ett liv så måste du vara ett
Kommunalrådsstäderskevikariekusinbarnbarnsbyxor.</I>

Och vad får dig att tro att jag verkligen har gjort ett helt språk? Eller att jag har ett liv, för den delen? /images/icons/wink.gif

<I>Btw. Visste ni att den gamle token Tolkien byggde den alviska grammatiken på finskan grammatik?</I>

Jajemen!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Testejä on kahta tyyppiä: alkutesti ja loppukoe.

»Btw. Visste ni att den gamle token Tolkien byggde den alviska grammatiken på finskan grammatik?»

Quenya bygger på finska, sindarin bygger på walesiska (och quenya), vars grammatik tydligen liknar den finska.

/Dante
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,518
Location
Helsingborg
Re: Testejä on kahta tyyppiä: alkutesti ja loppukoe.

Och alla som är intresserade utav alviskan kan följa nedanstående länk:
http://www.uib.no/People/hnohf/ /[color:green]Han</font color=green> som dessutom laddade upp en Quenya-engelsk ordlista
 
Top