Nekromanti Millennium (rollspel, inte tv-serie)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,911
Location
The Culture
Hejsan!

Millennium är ett fantasy-rollspel, som utspelar sig i nutid. Det är i första hand baserat på serien Sandman och dess syskonserier, till exempel Hellblazer och Books of Magic. Tanken är att man ska spela en gammal, odödlig varelse, med ett brett register av färdigheter, specialförmågor och magiska talanger.

Den senaste versionen är version 0,1. Det betyder att den är såpass klar att man kan spela spelet. Det enda som saknas är det sista kapitlet, som är tänkt att ge en del tips om vad spelledaren ska göra (och det antar jag att du redan vet om du läser det här forumet), samt ge förslag på vilken typ av kampanj man kan spela och vilka serier/böcker/filmer/tv-serier man kan läsa/titta på för att få inspiration.

Jag skulle vilja ha kritik på det mesta av spelet. Är reglerna vettiga? Är det begripligt? Är det intressant? Är det så långt att du inte orkar läsa det?

Jag konstaterade just att filen är för stor för att skickas med och att WinZip lyckades med miraklet att krympa den hela 6% (wow!), så jag skickar en länk till min hemsida där man kan läsa den istället, antingen i PDF- eller HTML-format, beroende på vad man tycker bäst om.
http://www.cyd.liu.se/~tobra839/millennium
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mycket imponerande!

Ett av de intressantaste hobbyrollspel jag sett, och även om jag blott skummade igenom regeldelen (jag är smått regelfientlig) så kan jag direkt säga att allt är mycket ambitiöst utfört. Bara en sån sak som att det finns djuregenskapsbeskrivningar, information om vad döden innebär för de olika klasserna och liknande ger en härlig känsla av att inträda i en komplett och intrikat värld där konstruktören tänkt på allt.

Illustrationerna fungerar mycket bra och stämningscitaten är valda med skarpsynt omsorg. Hela spelet andas dessutom en stämning som förvaltar Gaimans visioner väl och dessutom kommer med en hel del egna påhitt. Även om jag egentligen skulle vilja ha "Skapa din Rollperson" som ett eget kapitel med all relevant information samlad på en enda plats istället för att ligga utspridd över introduktionsavsnittet och långt fram till avsnittet om klasser.

Själva klasskapitlet är det som imponerar mest på mig. Här känner jag att jag får en riktigt god inblick i hur spelet skall spelas, och att varje klass dessutom får en exempelrollperson är lysande. Jag efterlyser iofs längre beskrivningar på de olika älvorna, men jag antar att jag skjuter något utanför målet. Det är inte riktigt lika viktigt att skilja på olika älvsorter i Millenium som i tex. Changeling.

Slutligen applåderar jag det enskilda avsnittet "kommunikation & kontakter" -det säger ju lite om vilken sorts rollspel det här är.

Jag hade en inplanerad kampanj i "Preacher":s anda, men tvekade inför att köra den i Kult då det rollspelet inte riktigt ger den känslan som jag ville framföra.

Jag tror att jag har hittat ett bättre alternativ i Millenium.

Bra jobbat.

/Rising
 

pelewin

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
7
Location
Mariestad
Re: Mycket imponerande!

<pre>"...men han håller sig oftast i sin egen, otroligt smaklösa, hemdimension."</pre>



Jojo.

Mycket, mycket bra. Hade tänkt att skriva mer utförligt, men Rising har redan uttryckt det mycket bättre -- håller med, helt enkelt.
Jag har inte rollspelat i verkligheten på sådär 10 år, men nu får jag lust att börja igen.
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Stilen...

...är väldigt cool.
Man känner sig hemma i det här rollspelet.
Dödlösa är nog mina favorit karaktärer./images/icons/cool.gif
Jag vill springa runt och slakta människor som inte fattar vad som händer , men jag vet att det inte är någon splatter (eller?).
Det kan mycket väl bli många bra äventyr med det här rollspelet.

Var stolt!/images/icons/laugh.gif
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
Hellblazer..

Är stort fan av hellblazer och preacher, men har dock inte kommit över några sandman-serier... Men om Millenium inspireras av dessa skapelser, så kan jag tänka mig att det är BRA!

hör av mig igen när jag läst igenom../images/icons/devil.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Inte så illa

Efter att ha läst igenom det kan jag konstatera att jag gärna skulle spela det, men helst som vanlig människa. Men så är jag ju också en osedvanligt avig person...

/JPS
 
Top