Nekromanti Maffia

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Jag har bara en kort fråga:
Vet någon ett bra rollspel där man kan spela som maffia boss i chicago under depritionen?
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Något rollspel kan jag inte tipsa om men eftersom du vill spela i vår värld skulle du helt enkelt kunna välja ett system förslagvis neotech vilket man lätt skulle kunna lägga in gamla vapen typ tommygun m.m. och sedan läsa in dig på amerika under depressionen. Nu har jag inte någon stenkoll på CoC men en av kampanjvärldarna utspelar sig i 1920-talets amerika(möjligt att den är skriven på ett sätt som inte passar gangster spelande eftersom det är ett skräckrollspel), annars finns det alltid gott om filmer och litteratur som kan ge en god bild över gangster livet.

/Ashaslättens betvingare
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Maffia (mer än en "Tommy gun" och en hatt?)

Till Call of Chtulhu finns det mycket riktigt en gangster-"Source book" som, Om jag inte missminner mig helt, heter "King of Chicago". Som någon mycket riktigt påpekade är CoC ett skräck-rollspel, men det är ju bara att ignorera alla övernaturligheter. Grundreglerna, plus "King of Chicago", plus kanske "The 1920s Investigator's Companion" borde vara fullt tillräckligt för att kunna spela i den klassiska gangster-eran. Ett annat livsviktigt hjälpmedel är förövrigt ett par väl valda plattor med Louis Armstrong och ett par filmer med James Cagney ;-)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Duger inte Äventyrsspels gamla klassiker Ganster. Det är i och för sig ett brädspel. Men det är riktigt kul: Grå Tigrarna, Sundance Kid, Pansar Patrik, Syndiga Sonja, Hövding Storöra, Igor Tavaritj, Palle Pucksnok, Lasse Lunga, Ture Torped, Rally RAgge mm. mm. mm. mm. mm.

"When the DM laughs it is already to late"
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Tack!!

tack för dom tips ni har get om ni hittar nåt nytt så kan ni väll vara snälla och posta det.
 
Top