MacOS är som vilket annat dugligt OS som helst. Ubuntu, Windows, MacOS – i grunden är det ingen större skillnad. Det finns färre spel till MacOS, lite fler mediaprogram kanske. Det finns en massa saker jag stör mig på, men det är inte värre än att man kan lägga in små program som löser det, och det får jag ju på Windows också. Det är absolut inte "mer intuitivt" än Windows och det är definitivt inte nödvändigtvis mindre buggigt eller så; det är mest säljsnack. Och den som stör sig på Microsofts tjat om OneDrive borde testa att använda MacOS utan att vilja ha iCloud nån gång… Så stor skillnad är det inte.
Och det är väl min huvudgrej: Så jäkla stor skillnad är det inte. Folk förstorar upp skillnaderna för att folk gillar att dela in sig i lag och hejja på sin sida.
Macdatorerna är där den egentliga skillnaden är. I regel dyrare, men väldigt bra byggkvalitet, otroligt bra batteritid och otroligt små och smidiga. Väldigt bra prestanda givet batteritiden osv också. Inte riktigt på nivån gaming-PC med geforcekort, men second best absolut.