Nekromanti Luke. I am your father...

Grim_UBBT

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
31
Location
Skara, Sverige
Tja vad kan man säga...
Det har blivit en sorts Dungeons & Dragons in space, med levlar och allt. Det är i alla fall lika snabbt regelsystem som W.E.G.'s version, men själv gillar jag bättre det gamla.

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Det som blir intresant att se när det nu ägs av WOTC, är om supplementen blir lika bra som de som släpps av TSR. Säga vad man vill om TSR men de brukar släppa bra produkter.

Ser med spänning mot framtiden
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Tacka vet jag "Stjärnornas krig rollspelet" (gammla saken på svenska)
Där är reglerna så primitiva att man måste få upp ett bra spel för at det skall bli kul....

David

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Måste vara jobbigt att spela med en grupp som är så regelfixerade att de glömmer bort att rollspela om det finns regler ;)

/Pär
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Mitt intryck är:

Layout - Fem poäng. Ett av de snyggast presenterade spel jag sett.
Rollpersonsskapande - Ett poäng. I princip omöjligt att skapa en rollperson som man vill ha den, och att skapa den snabbt är bara att glömma.
Regelmotorn - Tre poäng. Trögt pga regelmotorns släktskap med D&D, men har vissa poänger. Många saker är helt ologiska á la D&D - exempelvis att en Jedi Coucilor som ränner lightsabern genom en sårad förmodligen inte dödar denne, den idiotiska regeln för första-andraattack - skada, etc...
Research - Fyra komma fem poäng. All information är inte där, men närapå. Till skillnad från WEGs version har man här gjort sitt arbete grundligt - de flesta av WEGs gamla missar har utplånats.
Kraften - Systemet för "the Force" gillar jag inte. Det är dock en smaksak. Jag tycker dock att en hel del förmågor lämnats ute och det går inte att skriva in dessa på rollformuläret som det gick i det gamla spelet.

Slutsats: Om det inte var för levelsystemet och de onödigt komplexa och samtidigt ogenomtänkta reglerna skulle jag kunna tycka riktigt bra om SW. Som det är nu är det i praktiken ospelbart för mig. Jag irriterar mig också på att det i princip verkar förväntas av spelaren att han eller hon läst genom D&D - reglerna tidigare; IMO är det först då som spelet kan flyta.

--
Björn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Rollpersonsskapande - Ett poäng. I princip omöjligt att skapa en rollperson som man vill ha den, och att skapa den snabbt är bara att glömma."

Har det inte...men är det verkligen lika långsamt att skapa som en RP till Rolemaster? För att inte tala om när man stiger i level? Hur är Star Wars att stiga i level?

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Har det inte...men är det verkligen lika långsamt att skapa som en RP till Rolemaster? För att inte tala om när man stiger i level?"

För att vara ärlig: jag tror inte alls det, nej. Rollpersonerna rymms på ett tvåsides formulär med pytteliten text. När man stiger med level ökar en hel del saker, bland annat färdigheter, grundegenskaper och whatnot. Det betyder att har man äventyrat länge så är det mer troligt att en sovande motståndare dör när man spetsar honom på en lightsaber.

"Hur är Star Wars att stiga i level?"

Är faktiskt inte så haj på det, jag fann reglerna svårbegripliga. Hade säkert kunnat sätta mig in i härket, men jag ville spela! Till slut gav vi helt enkelt upp. Det gick inte att skapa en karaktär bara sådär, vilket var en av många nackdelar det har gentemot det gamla SW.

--
Björn
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
vilka översättningar...

Jo... Den gamla vita sw-lådan är onekligen värd sin vikt i guld. Vilka underbart kassa översättningar den innehåller föresten! Daggödla, landfräsare, lasersvärd...: )

Det verkar som WotC har dragit sw i smutsen med nya upplagan. Vem har bett om krångligare regler, t20or och levels..? Synd... *snyft*

/Daniel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: vilka översättningar...

Japps, håller med dig !!

Sen att man kanske kan ta några böcker från de nya upplagorna och konvertera det till gammla sw. Jag tror att Krille har nån finurlig lösning på det.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: vilka översättningar...

"Sen att man kanske kan ta några böcker från de nya upplagorna och konvertera det till gammla sw. Jag tror att Krille har nån finurlig lösning på det."

Verkligen? Det vore faen toppen!
Jag köpte TSR's lilla elaking. Jag och en kompis försökte skapa ett par Jedi till att börja med. Vi försökte att få dem precis som vi ville ha dem. Efter en timma gav vi upp. Det gick helt enkelt inte.

--
Björn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: vilka översättningar...

Sök på konvertering eller SW. jag tror at du ska hitta nått där. Eller så tar du kontakt med honm direkt !


[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
Top