Nekromanti lite sci-fi tänkande bara..,

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
hur mycket skulle en rymdkärra i framtiden (ungf. år 2400) som var 20m väga, hur många ton? tror ni man kan sätta upp en ungefärlig formel för hur mycket ett rymdskepp väger(Y) om det är (X) meter? någon som orkar... jag vet att ni kommer försöka säga "att det beror på" men jag behöver bara en ungefärlig uppskattningssumma till mitt rollspel, skulle vara lite fjantigt ifall man tog fel på några ton kanske 20 eller något likande, eller ännu värre, man kanske skulle bli utskrattad! huu vad hemskt!/images/icons/crazy.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"hur mycket skulle en rymdkärra i framtiden (ungf. år 2400) som var 20m väga, hur många ton?"

En F-14 Tomcat är 19,1 meter lång och väger 18,97 ton tom. Den kan väga som mest 33,75 ton vid start (dvs den kan ta ca 14 ton vapen och bränsle).

En rymdfärja är 56,14 meter lång inkl fälltank och SRBs, 37,23 meter för endast kretsaren. Kretsaren väger 104 ton tom och 2041 ton vid start (då inklusive fälltank och SRBs). Lasten kan som mest väga 28,8 ton.

Vid något tillfälle så utgick jag från att längd- och breddförhållanden på en rymdfarkost var relativt konstant, dvs att en farkost som var två gånger så lång också var två gånger så bred och två gånger så hög. Det gör då också att massan blir åtta gånger så hög (2x2x2).

För att testa teorin, en rymdfärja (kretsaren) är ca dubbelt så lång som en F14. Den borde alltså väga ca åtta gånger så mycket. Tomvikt på 18,97 ton gånger åtta blir 151 ton. Lite för mycket, men tar man kretsarens vikt på 104 ton och slänger på 30 ton last också (kretsaren har liksom ett stort hål i mitten, vilket en F-14 inte har - all last hänger utanpå och allt bränsle är i vingarna eller i fälltankar) så kommer man upp i 134 ton, vilket inte är så långt från uppskattningen på 151 ton.

Så, grov uppskattning på en formel: massan i kg = längd i meter upphöjt i tre gånger 2,722. (längd upphöjt i tre = längd gånger längd gånger längd). Faktum är att den formeln stämmer rätt bra: 137 ton för Kretsaren, 18,9 ton för en F-14. En mer långsmal farkost väger mindre än riktlinjen från formeln, en knubbig farkost väger mer.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Då behöver jag inte göra bort mig [ANT]

den formeln fungerar bra för mig! du kan visst det mesta du...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Då behöver jag inte göra bort mig [ANT]

"den formeln fungerar bra för mig!"

Jo, jag har använt liknande formler förut (mer eller mindre komplicerade) men det är första gången som den har blivit konkretiserad på ett så enkelt sätt.

Man kanske skulle ställa upp en tabell med ytterligare faktorer, som till exempel form (långsmalt skepp = multiplicera massan med 0,9; knubbigt skepp = multiplicera massan med 1,1), tekniknivå (minska massan med 10% per helt århundrade efter 2000), syfte (militärt skepp = ingen modifikation; fraktskepp = 50% tomrum = 50% mindre massa) etcetera...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,372
Location
Helsingborg
Re: Då behöver jag inte göra bort mig [ANT]

Det beror ju förstås på om det ska kunna gå in i atmosfären eller inte!!
Ett skepp som inte ska användas för strid, atmosfär inträde eller i meteoritfält behöver ju knappast vara så massiv.
 
Top