Nekromanti Kult, första upplagan

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det verkar som om den allmäna åsikten är att den första upplagan av Kult är bättre än den andra. Jag har dock inte spelat mer än de andra så det vore kul om någon mer erfaren kunde förklara skillnaderna och ändringarna för mig.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Kult..

"Det verkar som om den allmäna åsikten är att den första upplagan av Kult är bättre än den andra."

- Beror på vad man gillar, personligen tycker jag att en kombination mellan 1:ed (sv) och 2:ed (sv) är bäst, helst tillsammans med stilen i 2:ed (eng).
Saken är egentligen den att första Kult blev väldigt kritiserad för att den beskrev en massa riter och ockulta saker och var väl generellt mer "hemsk" än andra upplagan som var mer kommersialiserad för en bredare publik. Mycket av Kults ryktbarhet kommer antagligen från första upplagan, då det betraktades som väldigt uppseendeväckande och startade många debatter (och gav Piff&Puff vatten på kvarn /images/icons/wink.gif).
Den största skillnaden är att magin inte finns med i andra upplagan.

//MiDNiGHT. - som hoppas på 3:e upplagan.. /images/icons/wink.gif

 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Magnitud

<I>
"Den största skillnaden är att magin inte finns med i andra
upplagan."</I>

Magin finns med i KULT 2:ed, men inte i samma form som
i första upplagan av spelet - som de blev kritiserade för.
Inte bara Piff&Puff debatterade om detta utan även Livets
Ord som var e starkaste motständarna till KULT vilket jag
inte ser något negativt i, allt de INTE tycker om gillar
jag ;-)

/Alexander Gyhlesten - KULT veteran

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kult..

Finns det någon modul till Kult 2:nd edition som behandlar mag eller är det helt och hållet bortraderat? Fick nämligen tag i äventyret Tarotikum för ett tag sedan och där behärskade många av SLP:na magi av olika former. Jag fick ändå inte intryck av att det var ett så pass gammalt äventyr att det kom samtidigt med 1:st edition.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Magnitud

"Magin finns med i KULT 2:ed, men inte i samma form som
i första upplagan av spelet - som de blev kritiserade för."


- Alltså finns den inte! /images/icons/wink.gif
Det jag menade var att 'orginalversionen' av magin i Kult (såsom den beskrevs i första upplagan) inte finns med i version två, varken i form eller omfång, och enligt mig så kunde de lika gärna ha skippat den tama och urlakade version som finns som substitut till 'the real thing' i 2:ed.. Nåväl, får hoppas på en rejäl återgång till första versionen i tredje upplagan.

"Inte bara Piff&Puff debatterade om detta utan även Livets Ord som var e starkaste motständarna till KULT vilket jaginte ser något negativt i, allt de INTE tycker om gillar jag ;-)"

- Låter ungefär som min inställning till filmkritikern i SVT; alla filmer han sågar brukar vara bra, och de han ger högt betyg brukar suga.. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - om inte Kultveteran, så åtminstone Kultfantast..


 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Tarotikum och magi..

"Finns det någon modul till Kult 2:nd edition som behandlar mag eller är det helt och hållet bortraderat?"

- Som Kitzune säger i nedanstående inlägg finns magin till viss del i 2:ed, men den är inte alls lika 'stämningsfull' som första upplagans magi.. Det var tänkt att det skulle släppas mycket mer om magin, men eftersom projektet gick i stöpet kom de aldrig.

"Fick nämligen tag i äventyret Tarotikum för ett tag sedan och där behärskade många av SLP:na magi av olika former."

- Tarotikum är ju så bra.. /images/icons/wink.gif, du råkade inte av en händelse få med tarotikan till Kult också? (många intressenter på den artikeln..).
Hur som helst så går Tarotikum utmärkt att spela även utan magiregler, det man får göra är att köra lite improvisation i spelets anda och se till att magin blir hemsk och otrevlig.

"Jag fick ändå inte intryck av att det var ett så pass gammalt äventyr att det kom samtidigt med 1:st edition."

- Nu är jag inte totalt uppdaterad på kronologin, men jag tror nästan att Tarotikum var till första upplagan, men nära utgivningen av andra upplagan. Den Svarta Madonnan var i vart fall före. Annars kan du ju försöka få tag i första upplagan av Kult (svårt) eller vänta på tredje upplagan och hoppas att de tar upp saken där (osäkert) eller helt enkelt improvisera (lätt&säkert).

//MiDNiGHT.

 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tarotikum och magi..

Tack så mycket. Tyvärr spelar jag inte så ofta som jag än gång gjorde så vi får se om det blir av. Äventyret är annars väl uppbyggt kul idé de där med att rollpersonerna inleder äventyret som fångvaktare i England.
Spelade "Svarta Madonnan" för inte så länge sedan och det var ett kul äventyr även om spelarna inte lyckades klura ut särskilt mycket om den bakomliggande historien.
Vilka moduler finns det egentligen till 2:nd edition?
Jag tror att jag iallafall har sett en bok som handlar om Metropolis.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Böcker..

"Tack så mycket."

- Nemas problemas, liksom. /images/icons/wink.gif

"Vilka moduler finns det egentligen till 2:nd edition?
Jag tror att jag iallafall har sett en bok som handlar om Metropolis."


- Då har du sett allt. Det som kom ut var;
Grundboken.
Metropolis-modulen.
Spelledarskärmen med 3 äventyr.
(rätta mig om jag har fel.. /images/icons/wink.gif)

Däremot har det kommit ut en hel del mer till de andra versionerna av Kult, 1:a sv. versionen, 2:a sv. versionen, Eng. versionen (kom en players guide till den..), Franska versionen (ett bra äventyr gavs ut, synd att man inte läser franska.. /images/icons/wink.gif).

//MiDNiGHT.

 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Böcker..

Hur stort är egentligen Kult ute i den riktiga världen? I Sverige verkar det en aning avsomnat.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Intresset..

..varierar. Just Kult-spelare verkar generellt "brinna för sin sak" och de flesta Kult-spelare jag mött på nätet har gärna delat med sig av tankar och äventyr. Intresset för spelet är väldigt utspritt, jag har mött folk från Nya Zeeland, Tyskland, Frankrike, Storbrittannien, USA, Mexico osv. Just nu har det ju trots allt varit inaktivt under en lång period och jag tycker att det är beundransvärt att det fortfarande 'lever', till skillnad från många spel som inte klarar ett par års "övervintring" i väntan på att licensen ska ges vidare, eller att företaget ska dra igång igen.

//MiDNiGHT.

 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Intresset..

Där ser man. Jag trodde nog inte att det var så populärt trots allt. Trevligt att ett svenskt rollspel ändå kan konkurrera åtminstonde i liten utsträckning med de stora amerikanska jättarna.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jovarss.

<I>
"- Alltså finns den inte! "</I>

Det beror väll på hur man ser på saken givetvis, konceptet
är där och alla magiskolorna (osäker på den punkten, men
de jag känner till iaf) så det glidtacklar väll åt det
hållet i varje fall.
<I>
"urlakade version som finns som substitut till 'the real
thing' i 2:ed"</I>

Jag anser ju iof att den första versionen regler var lite
väl överdrivna. Jo, när man har tre spelare som är
drömmagiker och börjar manipulera runt så man blir tvingad
att dra in mäktigare och mäktigare varelser för att få
stopp på dem kunde det stundtals spåra ut från min sida.
Men det är kul *moahaha*
<I>
"Låter ungefär som min inställning till filmkritikern i SVT"
</I>
Bra åsikt. Fast det finns ju värre grupper/personer än
Livets Ord och "filmvetare" på SVT, Zealots och Scientologer
till exempel (jag känner hur någon bevakar detta inlägg på
forumet, söker upp mig via IP-adressen, fixar min adress
och väntar när jag kommer hem :).

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top