afUttermark
Swashbuckler
Människor däremot är utmärkta bönder och slavar
Det är det, men inte konstigare än ursprungsfolk i en annan tid, i en annan värld påstod att den guldfyndighet som nyss hittats (på ursprungsfolkets egna mark under en bräcklig fred) var deras heliga berg...Det är ju dock så himla svårt med gruvdrift helt plötsligt dyker en armé med dvärgar upp och hävdar att den här ådern är deras helgade förfäders arv
Dvärgarna i Grynnerbergen är den främsta källan till mineraler, när det gäller storskalig gruvdrift. Men det finns gott om fyndigheter på andra håll, och fortfarande kan man hitta öar i Kopparhavet som bokstavligen är guldgruvor!Ja fast det räcker ju inte med dvärgar utan berg kan ju dessutom innehålla tunnelsvin, lindormst, troll, vättar, drakar så det kanske blir billigare att köpa metall av någon annan än att starta en egen gruva
Satrap, vesir och kejsare är etablerade i spelet, men utöver det kan man tänka sig shah (någon form av furste), pasha eller Reis (nån slags general). För vanliga ädlingar funkar nog någon variant på på bey.Vilka adelstitlar kör vi med i Krun?
Kruns adminstration är sannolikt oerhört snårig. Och kan ha stora lokala variationer. Men börja med att klura ut ansvarsområde, för det är ju säkert där makten ligger. Det går ju alltid att lägga "stor" eller "ärke" framför sin titel med.Protosebasten i Grokorum Silibdre Rahast
Den här slp kommer äventyrarna att ha och göra med. Hon är överkucku i bergstaden Grokorum och jag tänker mig att hennes titel ska vara så pampig det går.
Ärke-Lugal Silibdre Rahast Grokorzi, Storpasha av Kyronbergen och wali av Kadirorden.Jag fattar men jag vill att du och Leon ska bara känna:
Fan va guld. Björn har verkligen nailat känslan i Grokorum det känns sååå Krun. Helst de svartalfiga apelsinplockarna
Intressant, jag uppfattade av någon anledning Krun som kanske ett av de område som var mest likt en stat i egentlig mening. Det passar ju väl med kejserliga ämbeten.De högsta ämbetsmännen under Kejsarinnan är Pashorna. Nivån under dem, på nivån "större län/region" har du Banerherrarna.
I teorin har Krun ingen arvsadel utan titlar innehavs som kejserliga ämbeten. I realiteten blir ämbetssläkterna förstås en sorts adelsätter.
Det är högst rimligt. Etablerade kejserliga institutioner, medborgarskap etcIntressant, jag uppfattade av någon anledning Krun som kanske ett av de område som var mest likt en stat i egentlig mening. Det passar ju väl med kejserliga ämbeten.
Precis, @Illern har koll. Sedan får man tänka på att dessa ämbetens egentliga makt helt kan hänga på andra faktorer. Kanske blev du tilldelad din post under den förre pashan, som är dödsfiende till den nuvarande pashan. Kanske har en eller annan kejsare tillsatt tre liknande ämbeten och idag vet ingen egentligen vem som gör vad, eller varför, för ansvarat ligger numera hos ett annat ämbete.Det är högst rimligt. Etablerade kejserliga institutioner, medborgarskap etc
Eller giftmål.I slutänden är det alltid bäst att säkra upp sitt ämbete med sluga giftermål, rikedom och ett visst våldskapital.