Nekromanti Kindreds

Antonio

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
4
Location
Sthlm
Vad anser ni om följande spörsmål:
har kindreds en själ?
hur låst är den i sin utveckling gentemot t. ex människor?

(fri diskussion eftersträvas av en som har fördomar mot vampyrer)
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Jag antar att ni syftar på WOD världens vampyrer. I WOD måste dom ha en själ efter som annars hade väl inte dibb grejen fungerat. Om hur låst den är i sin utveckling så exremt. Dom hänger i huvudtaget inte med i nya "trender" eller nya "flugur" så som ag har förstått det. En elder må vara mäktig men han har ingen anning om hur man använder en dator.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"hur låst den är i sin utveckling så exremt. Dom hänger i huvudtaget inte med i nya "trender" eller nya "flugur" så som ag har förstått det. En elder må vara mäktig men han har ingen anning om hur man använder en dator."

- Njae, inte egentligen. Gamla vampyrer tenderar att vara mer konservativa, men det finns egentligen inget som säger att de inte anpassar sig till nya företeelser. Kul exempel på hur det kan vara när de inte anpassar sig är Gabriels beteende i Prophecy 1&2 (i 3:an har han ju lärt sig lite.. /images/icons/wink.gif). För er som inte har sett filmerna är sammandraget att han (Gabriel, ja - ängeln) inte kan hantera vare sig bilar eller datorer och tvingas kalla tillbaka nyligt döda till deras kroppar för att hjälpa honom med sådant. WoD anpassning: En elder som skapar Ghouls för att göra tekniska saker åt honom..

"I WOD måste dom ha en själ efter som annars hade väl inte dibb grejen fungerat."

- "Dibb-grejen" har ingenting med vampyrernas själ att göra, men vampyrerna i WoD har själ. Så det så.

//MiDNiGHT. - Hej JESUS!

 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
En elder som skapar Ghouls för att göra tekniska saker åt honom..
Jovisst funkar det att man kan göra så, men Elders har ändå betydligt svårare att anpassa sig eftersom det troligtvis går för fort i utvecklingen för dom... men dom kan ju lära sig andvända en dator, det tar bara en sju helskottas tid...

Och ja vampyrer har själar, det är därför vampyrer fortfarande finns... deras kropp dör medans deras själv stannar kvar, desutom skulle inte Sabbat taktiken Soul Svapping inte funka om dom inte hade nån själ.

Det är väl personens själ du "äter" upp och förstörs när du Diablererar någon... har jag för mig iaf...

Nightfang som tycker att Giovanni inte skulle passa in lika mycket om vampyrer inte hade själar...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Fast är inte Elders egenhet att fastna i sin egen tid mer psykologisk egentligen? Vad har det med själen att göra?

"dom kan ju lära sig använda en dator, det tar bara en sju helskottas tid..."

Tid är någonting en vampyr har väldigt gott om, och vissa Elders föredrar att lära sig själva därför att de inser att bli beroende av en ghoul eller childe kan vara farligt.

"Det är väl personens själ du "äter" upp och förstörs när du Diablererar någon... har jag för mig iaf..."

Stämmer ungefär... WW är lite luddiga på den punkten, men som jag förstår det så äter du upp själen med blodet när du diableriserar någon, och vanligtvis absorberas den själen i din egen... men när man diableriserar vampyrer av starkt blod så finns alltid risken att den andra själen tar över, t.ex. Tremere-Saulot-situationen, eller den där stackars Assamiten som Diableriserade Mithras. Dessutom så blir en vampyr som dör av diablerie aldrig wraith.

Så visst har vampyrer en själ.
 

Antonio

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
4
Location
Sthlm
OK, så speltekniska indicier säger oss att Kindreds har en själ. Men om man ser en varelses komponenter som en trappa av evolution, T.ex biologiskt material, sociala mönster, intellekt, etc, med själen som det högsta hos människan, så är man överens med de flesta trosinriktningar. Hos Kindreds är väl blodet den drivande kraften? Hur ser ni på tanken att en Kindred´s mänskliga själ betraktar degenerationen utifrån, men är oförmögen att ingripa, och där det enda sättet att återvinna sin ursprungliga dynamik är Golkonda? Mina erfarenheter säger mig att Kindreds kontrolleras av andra, högre upp i blodshierarkin, men människor kan ha mer nyckfulla, moralfria och gränslösa själar.
 
Top