Nekromanti Kan någon förklara logiken i detta exempel?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
På sidan 56 under rubriken "Initiativ" finns ett exempel som minst sagt är ett bevis på de många underliga saker som sker i detta spel. Så om någon kan förklara för mig (en gnutta logik är allt jag begär) vad som händer och vad som han skrev exemplet tänkte så vore jag mycket tacksam.

"Herfior Djärve slår 5 i initiativ och är därmed först i rundan. Herifoir bestämmer att han vill vänta med att hugga tills han vet om det stora trollet framför honom träffar eller inte. Om trollet träffar vill han kunna använda första hjälpen på sig själv istället för att hugga mot trollet. Trollet har ett initiativ på 10 och träffar Herfoir med ett hugg. Herfoir väljer då att förbinda sig på initiativ 11. Detta innebär att Herfoirs initiativ modifieras med +6. Hans Fv i första hjälpen minskas med 6."

Det som sker är enligt mig ytterst bizzart.. Inte bara att Herfior byter namn till Herfoir mitt i exemplet hans handlande är verkligen superlogiskt om man slåss emot ett stort troll.
Vad tänkerhan?
"Hmm om trollet slår mig nu så kan jag ju passa på att förbina mig så att jag inte förblöder"
Han har ingen som helst tanke på att nedkämpa trollet, han är förvisso Djärv men hallå..
Och hur snabbt går det att förbinda sig egenteligen, Jag antar att "Hansombyternamn" har vapen uppe (vilket han måste ha för att kunna undvika och parera). Han måste allså släppa dem, ta fram första förband och förbinda sina sår. Om han har rustning på sig så måste han ta av sig den och lägga på förbandet.
Jag undrar lite vad trollet gör under den tiden?
Och kan "Hansombyternamn" verkligen hinna med att göra allt det där under 10 sekunder. Hinner han överhuvudet taget med det under en hel minut?

Nä jag skulle vilja ha en liten förklaring.

MVH


Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Nää...

Håller faktiskt med dig för en gångs skull. Som jag varit inne på tidigare tycker jag inte det är lönt att bara spy galla men något DOD6 borde förbättra är att ha med fler tydliga exempel. Ditt inlägg åskådliggör min åsikt på ett enkelt och till min förvåning, städat sätt. Jag ser heller ingen logik i exemplet.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Jo, men det e ju klart som korvspad.

Här står jag och blir pådunkad av ett troll - så istället för att springa (eller försvara mig) så ställer jag mig och förbinder mig...
Fullständigt logiskt...

Jag tror han är släckt med Träblixten. ;)
Men det e bara en vild gissning...

Milrik av Remos som än så länge inte traskat färdigt i Kandra.

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Så om någon kan förklara för mig (en gnutta logik är allt jag begär) vad som händer och vad som han skrev exemplet tänkte så vore jag mycket tacksam.</I>

Tja, det kräver att man <I>kan</I> förbinda sig väldigt fort, men att plåstra om sig när man har blivit skadad är väl rätt logiskt? (-:

Ska jag vara ute på en runda rena gissningar så tror jag att det är den där kommande online-versionen som spökar i bakgrunden (tänk TV-spel - där brukar man ju göra allt möjligt mitt under en strid; medicinera sig, byta rustning, inventera sina artifacts...) och jag förmodar att pappersspelet ska vara kompatibelt med det.

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det finns ingen logik i det exemplet :gremsmile: en tabbe kan man väl säga. lika illa som den i eon där exemplet har rätt medans beskrivningen i reglerna har fel (eller om det var tvärtom).
Tanken är nog att om du vill utföra någon handling som inte är en stridshandling (anfall, parering, dra vapen osv) och vill vänta med den så ska du få minus på det du gör (hur idiotiskt det nu inte är). Själv så har jag inte brytt mig om att använda dessa regler förens en riktig förklaring till detta skumma exempel har givits.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ångest

Ska jag vara ute på en runda rena gissningar så tror jag att det är den där kommande online-versionen som spökar i bakgrunden (tänk TV-spel - där brukar man ju göra allt
möjligt mitt under en strid; medicinera sig, byta rustning, inventera sina artifacts...) och jag förmodar att pappersspelet ska vara kompatibelt med det.


Neeeeeeeeeeej...
Det blir ett Dataspel av alltihopa....

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
... tillhör spelledarens vardag lol (nt)

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Magnus Malmberg

Veteran
Joined
10 Aug 2000
Messages
49
Så här tänkte vi.

Ber verkligen om ursäkt för att det var felstavat..men det är fortfarande
samma person som vi talar om och han heter Herfoir...Håller med om att det
kanske inte är ett av de allra tydligaste exemplen i regelboken..men så här
tänkte vi i alla fall...

Regeln med att man får minus om man väntar bygger på logiken att initiativ
inte är något som man väljer själv… utan det styrs till väldigt stor
utsträckning av timing och reflexer.. och att vi ville ha en regel som
modifierade de stunder då ens "kroppsliga timing" och reflexer var
beredda, men hjärnan (eller spelaren) sa något annat.. Typ...min kropp säger
åt mig att NU är jag redo, men min spelare (hjärna) säger att jag ska vänta för det
är mig fördelaktigare...
Förmodligen kunde vi förklarat det bättre genom tydligare exempel
tex att det är Herfoirs vän som redan blivit nedslagen av trollet och håller
på att förblöda som Herfoir snabbt måste lägga första hjälpen på..

Vad vi vill påpeka är att detta är en regel som reglerar ett
handlande som vissa spelare vill göra..inte en världslig logik i form av "hur
tänker Herfoir egentligen"..eftersom vi inte tror att Herfoir "tänker"
speciellt mycket i de stunder han står med ett rasande troll framför sig...
han handlar istället!

Som sagt.. Ber om ursäkt om det var luddigt framfört och lovar att vi ska
bättra oss i framtiden...dessutom står vi till er tjänst att tolka och
hjälpa er med de regler som ni inte förstår eller tycker att logiken saknas.
..

RiotMinds


Magnus
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Önskar ytterligare förtydling

Jag förstår faktiskt det som du beskrev och jag förstod det i regelboken. Men det finns massor med ologik i exemplet (att det var felstavat gör ingen större skillnad, det är ju bara ett småfel).
För det första är det viktigt att veta hur Herfoir tänker.
Med tanke på att vissa handlingar borde ta lite varierande tid.
Exempelvis hur lång tid tar det att göra första hjäpen på sig själv, (eftersom jag helt logiskt antar att det tar mer än 10 sek) och kan man parera medans man håller på med det.??
Om man parera med sin sköld samtidigt som man håller på att linda förband på sig själv får man något minus i sådana fall på både färdigheten och pareringen.?

Ja många frågor blir det..

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 
Top