Nekromanti köpa rollspel

mr colt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
144
Location
uppsala\sverige
jag funderar att köpa ett nytt rollspel och undrar om man kan få nårga föeslag?
jag har western och DoD, är mest intresserad av svenska rollspel, inte så bra på engelska,

så några förslag?
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Agone!!!

Även om du helst vill ha ett svenskt spel så tycker jag absolut att du bör kolla in spelet Agone från franska spelföretaget Multisim. Det är helt klart det hitills mest nyskapande fantasyrollspelet jag någonsin stött på. Spelet har funnits ett bra tag på franska men släpptes nu tidigare i år på engelska. Hitills har det bara kommit ut regelbok, SL-skärm och ett äventyr/minikampanj. Det finns mycket mer supplement på franska som är i översättnigen nu.
Spelet har ett enkelt och strömlinjeformat regelverk och en ovanligt fantasifull värld. Spelarkaraktärerna är från början erfarna hjältar som kommit upp sig en bit i åren. Alla har nån form av titel från början ex Baron, Hovmagiker, General etc. Spelarraserna är väldigt varierade man spelar allt från vanlig mäniska till medusa, satyr, jätte, skogstomte. Alla är dessutom en "Inspired", en speciellt utvald person med krafter som överstiger de vanliga "dödliga". Spelet är helt klart fantasy men innehåller ytterst få av de traditionella fantasy-inslagen. Det finns inga alver tex, och inga sk svartfolk. Det enda som ligger nära traditionella fantasy-inslag är väl dvärgarna som älskar sin arkitektur och sin oöverträffade ingenjörskonst. Även magi är väldigt annorlunda. Magi utövas på flera olika sätt, en av de största magivägarna använder sig av magiska familiarer sk "Dancers" som med magikerns hjälp lägger besvärjelserna, magikern själv har ingen "magi i sig" och kan heller inte själv utan sin "Dancer" påverka magiflödet i världen. Magikern är ingenting utan sin "Dancer".
Världen har dessutom flera skräckinslag som ligger nära både klassiska CoC och Kult. Flera mörka krafter konspirerar i världen mot icke ont anande mäniskor .
Spelet innehåller så mycket mer bra som jag inte orkar gå in på men Agone bevisar iallafall att rollspelets framtid ligger i Frankrike.
Till alla er som vill ha något nytt och annorlunda inom rollspel: Köp Agone!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Varför köpa...

...när du kan ladda ner gratis på rollspel.nu?

Ta en titt på dem innan du tänker köpa ett rollspel.. Kanske finns det nåt som faller dig i smaken..

/[color:448800]Han</font color=448800> som vet att det finns några välskrivna rollspel där
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Min mening...

Neogames har en del helt klart bra spel, så har även Rävsvans. Neogames produkter går att köpa i de flesta affärer som pysslar med rollspel. Rävsvans spel går att ladda ner gratis från www.foxtail.nu. Hoppas du hittar något kul!
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Min mening...

Vill man prompt bara spela svenska spel så håller jag med om att det helt klart är bäst att ladda ner gratisspelen som finns på nätet, från Rävsvans förlag tex. De svenska spelen som finns att köpa tycker jag är ganska bleka. Eon tex. tycker jag är ett ganska trist och stelt spel, väldigt konventionell spelvärld utan några nya idéer. Gemini var väl det enda kommersiella (svenska) spelet som hade potential men Cell ansåg väl att det sålde för dåligt för att fortsätta med det.
Nä, som jag sa innan, vill man köpa ett nytt spel och kan tänka sig ett spel på engelska så är Agone helt klart en tiopoängare. Spelet har varit värd varenda krona.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Ett urval av de svenska rollspel som finns i handeln just nu:

Gondica: actionfylld renässansfantasy med inslag av Steampunk (d.v.s. "magisk" teknologi baserad på ångmaskinen).

Gemini: Mörkt skräckfantasyrollspel (vet inte så mycket om det faktiskt).

Eon: Helyllefantasy med alver, dvärgar och tiraker (orcher). ganska down-to-earth med genomtänkt värld (där tyngdlagts på att få fram en realistisk politisk situation) och simulatoriska, ganska tungrodda regler.

NeoTech: Technothriller-rollspel i en ganska nära framtid. Mycket CyberPunk över det hela med cyberimplantat och stora företagskolosser som dominerar den politiska arenan.

Västmark: Finns bara fysiskt i form av ringbundna utskrifter. Utspelar sig i ett fantasiland i elvahundratalets europa och är inriktat på riddarromantik.

Här följer ett urval av de rollspel som tidigare getts ut i sverige. Ett fåtal av dem kanske du kan hitta i handeln fortfarande. de flesta går bara att köpa begagnade, t.ex. från Legend Spelantikvariat

Mutant: Efter-katastrofen-rollspel som utspelar sig i Norden på 2500-talet.

Nya Mutant: CyberPunk-spel, kraftigt inspirerat av William Gibsons påhitt.

Mutant chronicles: Techno-fantasy. utspelar sig i en avlägsen framtid där solsystemet styrs av gigantiska megaföretag som utkämpar ett krig mot ondskans arméer.

Khelathaar: Fantasyrollspel som utspelar sig i khelathaar, klanernas land. Rollspelet är Low-fantasy; magi och övernaturliga fenomen tar alltså en undanskymd plats.

Wastelands: efter katastrofen-rollspel som utspelar sig i ett Europa som ödelagts av en ras av utomjordingar.

Sagan om Ringen-rollspelet: Översättning av engelska Middle Earth Roleplaying. Utspelar sig i Tolkiens välkända värld.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Agone!!!

personligen tycker jag jätte, skogstomte, magiker, medusor, minoutaurer, satyrer och dvärgar verkar vara ganska mycket som vanlig fantasy innehåller. Särskilt det där med mörka makter som konspirerar. Hur mycket mer fantasy kan det bli?

Men om alver och svartfolk saknar så är det inte tolkienfantasy.

Jordans Wheel of Time innhåller varken alver, dvärgar, tomtar, orcher, minotaurer, satyrer, medusor eller jättar.

Men för mig är det också vanlig fantasy eftersom det innehåller magi (en viktig sak för fantasyn, inte mycket fantasy saknar magi av något slag) och ett hemskt mörker som försöker förstöra världen. eller vad det nu vill.

chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Eon

Eon är ju ett bra spel. Sen så har vi ju alltid SW 1.a upplagan som är på senska och som jag ycker är ett bra spel.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Min mening...

Vadå stelt och utan nya idéer! Det finns ju misslor i Eon!
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Min mening...

Jag vet.

Förreten snoddes verkligen misslorna? Krister Sundelin var ju trots allt med och gjorde Eon, så det kan väl vara han som introducerade dem?
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Agone!!!

Självklart är det fantasy, det sa jag inget om. Poängen är ju att det Agone har som nästan inga andra spel har (enligt mig) TOTAL fantasy. Det finns ingen hejd på varelser, platser eller legender. Det nya DoD försöker göra med sin nya John-Bauer-look är ett bra försök men Agone lyckas hela vägen. Jag förstår om folk tycker det verkar föga nyskapande eller intressant efter den introduktion jag gav innan men jag ber er att ge Agone en chans, det ÄR (IMHO) bäst inom fantasygenren just nu!
Agone är hi-fantasy fast inte på WOC´s sätt att se fantasy (med dungeonbashing, monster, klasser, evigt XP runkande etc.) utan med mer sagobetoning och kreativitet. Jag har spelat rollspel aktivt sedan 1986 och Agone gör mig glad (till skillnad från de flesta andra nya spel som fortsätter med samma gamla, tråkiga grepp som Eon tex) och får mig att tro att det fortfarande går att skapa och sälja nya, bra spel även fast D20 håller på att ta över rollspelvärlden.

Köp, läs, njut!!! (Och det betyget har jag inte gett sedan CoC Delta Green Countdown gavs ut)

Framtidens rollspel finns i frankrike!
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Min mening...

För mig krävs det lite mer än misslor i en ny fantasyvärld för att göra mig intresserad. Det är som att ta Star Wars-universumet och slänga in en DAMP-skadad enhörning och sedan säga att: "Nu har jag skapat en helt ny rollspelsvärld!"
Nu menar jag inte att misslor är som DAMP-skadade enhörningar men jag hoppas att budskapet går fram iallafall...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sagan om Ringen - Rollspelet (SRR) är en översättning av ICE:s Middle-Earth Role-Playing (MERP) vilken översättningen har vissa brister. MERP är i sin tur en kraftigt nedbantad version av ICE:s Rolemaster. Det är levelbaserat och använder mycket tabeller, vilket dock har sina tjusningar. Men tabellerna har blivit för hårt bantade så man t.ex. oftast klarar sig lika bra med armskydd, hjälm etc som utan.

Riddaren - observera att Decipher utkommer med ett nytt rollspel på temat under våren 2002 (en introduktion med förenklade regler lär komma i samband med premiären av filmen)
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Min mening...

Men sedan har de gjort lite mer än att bara lägga in misslor...

De har gjort hyggelmonster också!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
[fett ot]

det där på tyska påminner om nietzsche, har jag rätt eller har jag rätt ? /images/icons/wink.gif
 
Top