Nekromanti hur fungerar denhär världen?

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
återigen tillbax till mitt rollspel..

världen är helt död. ingenting förutom en grå stenöken finns förutom städerna. städerna består helt och hållet av enorma arkeologier, 3km-skyskrapor och lika mycket under marken som ovan.. människorna överlever på sina egna sopor och döda som skickas till det artificiella kretsloppet ikonifiserat som det ultrastora (statliga) megaföretaget Mulpha som producerar genmod-alger av det som är nerbrytbart och säljer vidare algerna till sina distributörer (Mc Donalds, Burger King, Kyckling AB etc).. det som inte görs till mat läggs på _enorma_ sopberg och som sedan används för att bryta mineraler och speciella ämnen från som säljs vidare till industrin.. maten och produkterna som industrin tillverkar går tillbaka till människorna och så håller det på..

det tuffa är att det ska fungera. det finns ungefär lika många uteliggare som nu (egentligen många mer, men antal uteliggare per invånare är fortfarande lika mycket)..

och så teknologin.. överallt har man dragit FTL-kablar som skapar ett globalt binärt optiskt nätverk som transporterar information utan någon som hellst fördröjning (ftl som i faster than light).. dock finns det en gräns där mjukvaran faller samman pga. av att det blir buffer_overflow eller att kretsarna helt enkelt får svaren innan de ställer frågan, vilket gör att systemet kolapsar ifall det går _för_ snabbt..

neutrino-radio är oxå en ny grej.. en neutrino passerar igenom precis allt (en triljon kilometer betong som en kniv genom varmt smör.. fast utan att lämna några hål då förståss) vilket gör att folk inte behöver oroa sig för radioskuggor, atmosfäriska problem eller någonting.. dessutom blir vägen till andra sidan jordklotet aningen kortare (däremot är fortfarande FTL-kablar bäst.. det måste nämligen till en specialkabel för att skicka signaler snabbare än ljuset)..

hmm.. just det ja.. jag funderade lite på om jag skulle låta rymdfarten få upp FTL-hastigheter.. och hur det skulle gå till, att man åkte in i framtiden och kunde träffa sig själv innan man åkte iväg etc..
jag tänkte lösa problemet genom att rymdskeppen har en generator som speedar up dem utan att egentligen ge dem någon fart (tunnling uppblandat med teleportation.. ungefär som elektroner som kan passera från A till C utan att passera B, trotts att B tar upp allt område mellan A och C.. teleportationerna blir inte så långa, ett hopp kan väll bli en halv vätejon'sradie (posetiv jon..) långt, i stället blir det lite fler hopp lite oftare) och då kan man juh komma upp i fläskigt höga hastigheter, dessutom behöver man inte åka bakåt i tiden då!
eller kanske inte..

hur skulle det vara att spela ett rollspel där människan är helt och hållet dömd till att vara i sitt solsystem? alla tuffa kollonier jag tänkt ut skulle inte finnas kvar.. men å andra sidan skulle jag bli tvungen att placera massa rymdbaser på Io och alla andra små månar utan att behöva känna att jag flummar ut för mycket..

om folk kan åka snabbare än ljuset så har de säkert (ur min optimistiska ufo-synvinkel) träffat på endel levande utomjordingar.. om det händer tänker jag inte låta någon vara smartare än människorna, max intelligens ska nog ligga vid bläckfisk eller så..

artificiella intelligenser sedan.. datorerna som folket använder kör någon optobinär-holo-kvant-modell som kan räkna på flera logiska krettsar samtidigt och dessutom räkna ut saker baklänges, förutsäga saker och automatiskt ge rätt möjlighet vid första försöket.. altså, en AI är nästintill oändligt intelligent. hur ska jag trappa ner på AI'ns intelligens och samtidigt ta hänsyn till att datorerna faktiskt hinner bli i stort sett oändligt snabba på två hundra år?

massa vägskäl, massa underfrågor och massa funderingar. jag skulle bli väldigt glad ifall någon faktiskt gav tid till att hjälpa mig och skriva vad de tycker om någon eller alla mina frågor! är det nått jag bör skippa? är det nått jag har glömt?

--- adderat sen 5 minuter efter jag först la inlägget ---
vad var det jag skulle skriva här nu då?.. tänk.. tänk..
jo just det ja.. året är 2187, och gruvdriften har helt avstannat överallt. i stället för gruvdrift i gruvor väljer företagen i stället ut de asteorider som är renast med den mineral de behöver och så "landar" dom den (i små bitar om den är för stor) på jorden där den äts upp av industrierna..
så priset för mineraler är ypplick-billigt.. sen har dom naturligtvis en tuffare (men fortfarande inte miljövänlig, som om dom skulle bry sig?) energikälla, så elpriset är oxå nästintill obefintligt.. billiga metaller kan används i överflöd som katalysatorer, dessutom kostar det inget att göra galvaniska celler så kemi-industrin är helt fläskbra.. massa nya syntetmaterial..
--- slut på ändringen ---

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Läste inte så jättenoga (TRÖTT!) men det kändes som om du hade skissat på en evighetsmaskin. Du måste tillföra energi, för annars kommer allt en dag att stanna till. Gruvdrift, sol, vind och kärnkraft borde alla vara tänkbara alternativ.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tjoo..

evighetsmaskin var det väll ändå inte?
dom har juh fission ultra tvåtusen som smälter ihop vätejoner och neutroner mha myoner => neon.. fast det kanske jag inte sa?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: tjoo..

dessutom rä det tekniskt omöjligt (egan erfarenheter plus NO-lärares vittnesmål) att träffa sig själv om man åker FTL. man kan däremot 'åka ifrån' ljuset som du sände ut för en kvart sen och SE det. på samma sätt kan man om man har en feta-stark kikare åka så långt att man kan kolla hur dinosarusarna såg ut. fast, bara i teorin! (vaffö funkar det bara i Turin?/images/icons/smile.gif)

Jag vet att jag har rätt!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: tjoo..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>vaffö funkar det bara i Turin?<p><hr></blockquote><p>Det har att göra med den där svepningen som sägs ha varit Jesu begravningssvepning.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Om neutrinoradion, FLT och kolonier.

Följande funderingar är bara relevanta om du vill att ditt rollspel skall vara fast förankrat i naturvetenskapen av idag. Om du vill göra ett Sci-Fi rollspel med betoningen på fiction, så kan du bara ignorera mitt babbel.

Neutrinons största fördel är också dess största nackdel. Den går igenom allt och samverkar mycket ogärna med något, vilket innebär att den är väldigt svår att detektera. En bassäng på tusentals kubikmetrar med detekteringsvätska, vilket är den teknik som används idag, genererar inte många träffar i sekunden. Och för att överföra den mängd information som till exempel musik innehåller så krävs tiotusentals informationsbärande partiklar i sekunden, dvs en väldigt stor bassäng.

IOFS är detta problem betydligt mindre än det fysikaliska fuskande man måste ägna sig åt för att åstadkomma kontrollerad tunnling av någon magnitud. Tunnlingen är per definition ett slumpmässigt fenomen som grundar sig i osäkerhetsprincipen. Och att tvinga den att bli regelbunden är inte lätt. Det går i små enheter med till exempel elektronerna i en mikroprocessor, men där är det varken viktigt att alla elektroner kommer igenom eller att de gör det i rätt ordning.

Ett annat bekymmer är FLT kablar. Exakt vad är det som bär informationen? Stephen Hawkings har också sagt att det är förbjudet för information att färdas snabbare än ljuset, men det har omtvistats lite på sistone.

Utan överljushastighet och med bara ljushastighetskommunikation så behöver man inte placera en koloni längre bort än till exempel asteroidbältet för att den ska kännas isolerad. Avstånden dit från jorden omöjliggör realtidskonversationer och resan tar lååång tid. Jämför till exempel med Tellus.

Lycka till!


/Anders Wänn - Terra Incognita.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Om neutrinoradion, FLT och kolonier.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Avstånden dit från jorden omöjliggör realtidskonversationer och resan tar lååång tid. Jämför till exempel med Tellus.<p><hr></blockquote><p>Hur the fuck menar du? Ska vi jämföra hur lång tid det tar mellan astreoidbältet och jorden eller avståndet mellan Tellus och jorden? ifall du missat det är Tellus det latinska namnet (tror jag iaf. eller de gamla grekerna eller de nya romarna. typ. kvittar) på just Jorden.
Explanation please!
*snurrig*/images/icons/crazy.gif

Jag vet att jag har rätt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om neutrinoradion, FLT och kolonier.

"Ska vi jämföra hur lång tid det tar mellan astreoidbältet och jorden eller avståndet mellan Tellus och jorden? ifall du missat det är Tellus det latinska namnet (tror jag iaf. eller de gamla grekerna eller de nya romarna. typ. kvittar) på just Jorden."

Och ifall du har missat det så finns det ett rollspel kallat Tellus, där det tar tid att kommunicera interplanetärt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Om neutrinoradion, FLT och kolonier.

ah ok. jag var ute och cyklade när jag trodde att han var ute och cyklade alltså. nä, tanken på det rollspelet never slipped my mind. har itne spelat det dock, men jag har såklart hört talas om det. jag tar tebax allt jag sagt.../images/icons/wink.gif

Jag vet att jag har rätt!
 
Top