Nekromanti Hur beskriver man...?

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Hur beskriver man en totalt främmande, skrämmande, konstig syn? Ja, det är i CoC. Jag planerar inför nästa del i Beyond the Mountains of Madness kampanjen när spelarna tar sig över bergen och in i Elder Things staden.

Det är så jävla MYCKET! Jag vill beskriva allt och få det mystiskt och skräckinjagande men samtidigt inte vara långrandig. Och hur faan beskriver man all mysko arkitektur? Ingen kommer förstå hur det ser ut, jag vet inte själv hur det ser ut och har läst både äventyret och novellen.

Snälla Forum hjälp mig...
-En ensam förvirrad kille
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Sånt där är alltid knivigt, speciellt i CoC där det alltid dyker upp monster, prylar, platser som inte tillhör denna värld. Nu senast i min CoC/Delta Green kampanj så skulle jag beskriva en hound of Tindalos (vilket inte är helt lätt då detta monster hoppar mellan dimensionerna och kan te sig att befinna sig på flera platser) och det gick ganska bra. Ett misstag man ofta gör (iallafall jag) är att man underskattar spelarnas egna fantasi. Att helt lyckas beskriva en hound of Tindalos är omöjligt men det behövs ofta inte någon jätteutläggning. Ibland funkar det bättre att vara ganska sparsmakad när man berättar om hur saker ser ut eller ter sig.Det är ju i det okända och ogripbara som den riktiga skräcken och mystiken ligger. Det gör också att spelarna lättare förstår att dom har att göra med nåt omänskligt, onaturligt, obegripbart. Gör en kort beskrivning med mycket mystik invävd och låt spelarna sedan fråga sig fram allteftersom.

Vet inte hur mycket det här hjälpte egentligen, det är ju ett knivigt ämne som sagt.


"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 
G

Guest

Guest
En klassiker är ju att kopiera bilder ur äventyret och slänga fram på spelbordet..:) Gäller det monster eller andra stämningshöjande element, kan det förta stämningen. Men det kan vara klokt om det gäller arkitektur etc.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Precis. Kolla bara hur Lovecraft gör när han skall beskriva något som stör sinnena... "onämnbart", "obeskrivligt", "kosmisk fasa", "avgrundslik" etc etc. Har själv Mountains om Madness som skall spelas till hösten/vintern, och jag måste säga att då man som SL inte fattar precis hur saker och ting ser ut så är det bannemig inte meningen att spelarna skall göra det heller.

-Gaxar, skall ha matteprov snart... *gulp*
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Har själv Mountains om Madness som skall spelas till hösten/vintern, och jag måste säga att då man som SL inte fattar precis hur saker och ting ser ut så är det bannemig inte meningen att spelarna skall göra det heller.

Nja, det må vara sant vad gäller monster o.dyl. men i fråga om arkitektur tycker jag att SL borde ha en förhållandevis klar bild över hur det ser ut. Det finns alltid någon spelare som ställer näsvisa frågor, och då är det bra att kunna svara. Att säga "Öh, jag vet inte." tenderar att ta bort mycket av stämningen.

/Jakob
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Låt spelarna göra jobbet

Fokusera inte på detaljer i arkitektur mm. Beskriv mer översiktligt om vad som faktiskt finns och berätta vilka känslor det kan inspirera hos karaktärerna. Dvs: i stället för att beskriva något så detaljerat att spelarna förstår hur främmande och konstigt det är kan du beskriva att det är främmande och konstigt, ge dom en översikt och några detaljer för att sparka igång deras fantasi.
Det är helt OK om de inte förstår exakt hur allt ser ut, geometrin är nog inte helt euklidisk i alla fall och det bör förvirra såväl karaktärer som spelare :)
 
Top