Nekromanti Hjälp mig med, skräck och ren rädsla?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hur gör man sina spelare RIKTIGT jävla rädda ?
Jag vet att det går för i mina ungdomliga dagar så hade vi en SL som använde sig av skräck lika lätt som man kan säga "C'thulu är grön och slemmig".
Förutom att täcka för fönstrena, endast ha levande ljus som belysning och att spela riktigt psykotisk New wave musik.
Bortsett från all stämmning runt omkring i rummet, vad ska man som SL göra. Uppenbarligen så ska man ta avstånd till allt som har med comical relief att göra, och man bör inte heller träda ur spelledar rollen överhuvudtaget. Men det måste finnas något till trix som jag har förbisett, eller är mina spelare bara väldigt hårdnackade/distansierade ?
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Tja, rökelse kan man använda. Rekvisita är bra. Man kan även gärna spela på natten, i källaren eller på vinden.
Det är ju rätt så fånigt om spelarna inte alls blir rädda för att man spelar i vardagsrummet och den där stora fula tavlan av Kalle Anka hänger där, och spelarna sitter och fnissar åt den lite då och då. Simons Necronomicon är en bra bok som innehåller mycket besvärjelser och ritualer som man kan läsa högt. Sen måste man göra klart för spelarna att man inte tolererar några oseriösa utlåtanden, fåniga skämt och dylikt från dem. För de flesta spelare som vill ha det lite kusligt och mysigt kan faktiskt respektera det.
Nalle
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hatten av

Jag lyfter på den hatt jag inte har och tackar.
Bra praktiska tips, särskilt den med att fråga frågor om vem som har(gjort) vad o.s.v.

Vi har en så gott som ljudisolerad källare för våra möten, torde räcka =)
 
Top