Heraldska bilder

Gamiel

Myrmidon
Heraldik är koolt och kul, så jag tänkte att vi har en tråd för att dela heraldiska bilder och diskutera dem om man vill, verkliga som från fantasy - detta betyder att man kan använda tråden för att ställa frågor eller be om förslag på heraldik. Sedan är tråden inte bara för europeisk heraldik utan kan användas även för andra länders heraldiska symboler o traditioner.

Här är några teoretisk vapensköldar för USA:s delstater, från Coat of arms of the provinces of the Republic of North America : r/heraldry
85whwv31eyk51.png

What's up med Georgia? Ska de vara nöjda* sådär i toppen? Övriga vapen följer inte sköldens krökning. Hur beskriver man sen formen på franska?

*det ska stå böjda

Last edited:
Notera hur en del - men rätt få - av delstaterna återanvänder heraldiken eller element från det i delstatsflaggan. New Mexico är det mest uppenbara exemplet, men även Kalifornien, och mer bara strukturellt, Ohio.

Och vems idé var det att Washington och Washington D.C. skulle ha nästan samma utseende?
:)

Alltså så Virginia, vars verkliga devis är en kvinna som trampar på en tyrann, sparkar bort hans krona, tar hans svärd och flashar ena bröstet i ren EFF OFF skulle ha det brittiska riksvapnet som vapensköld....?

Alltså så Virginia, vars verkliga devis är en kvinna som trampar på en tyrann, sparkar bort hans krona, tar hans svärd och flashar ena bröstet i ren EFF OFF skulle ha det brittiska riksvapnet som vapensköld....?
Hon får bli hjämlprydnande.

Får man basha GRRM här? A song of ice and fire har så gräsliga vapensköldarna.

218px-House_Morrigen.svg.png

House Morrigen. Kontrast, någon?

218px-House_Florent.svg.png

House Florent. Eh, lite mycket va?

218px-House_Shawney.svg.png

House Shawney. Testbild på TVn väl?

Äh, kanske är jag väl hård. Många är snygga.
218px-House_Lynderly.svg.png

House Lynderly. A field of serpents!? Ja men okej då.

Men jag tror att den käre George kör hårt på att göra varje sköld unik. Det, tja, jag hade nog inte gjort samma. Hellre snarlika, faktiskt jobba med heraldiska regler. Kanske ändra några av dem, men Westrose anything goes tycker jag inte hjälper settingen som riddarsaga.

Får man basha GRRM här? A song of ice and fire har så gräsliga vapensköldarna.
Helt för det.

Det är irriterande hur många av hans vapensköldar helt bryter mot blasoneringens regler. Ja, de ser koola ut på nära håll och med tillgång till moderna bjärta förger men de kommer vara väldigt svårt att se vad de föreställer på avstånd. Om det bara var något eller några får som gjorde det hade det inte varit så stort problem (verkligheten är full med vapensköldar som bryter mot de heraldiska reglerna), men när nästan alla gör det är det ett problem.

218px-House_Florent.svg.png

House Florent. Eh, lite mycket va?
Jag har inte så stort problem med det, många verkliga vapensköldar är ju väldigt plottriga och överdesignade.

Last edited:
Vapenskölden för Tjernysjevskij rajon (Zabajkalskij kraj, sydöstra Rysslan), ja det är en Kulindadromeus.
%D0%93%D0%B5%D1%80%D0%B1_%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%8B%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D1%80%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D0%BD%D0%B0_%D0%97%D0%B0%D0%B1.png
Ändrar de skölden när forskningen om arten går framåt?

Hmm. Hmm... Borde de göra det? På sätt och vis är en sköld ju inte en enskild artistisk representation. Det är en kod. Och om nästa konstnärs idé om hur en kulindadromeus ser ut är annorlunda än förra ...

Men, om "svärd" plötsligt i allmänspråket börjar betyda en modell av kryssningsrobot målar vi nog inte om alla sköldar. Även om vissa nyskapade kanske får texten "ålderdomligt svärd" för att skilja dem från andra nya som pryds av svärd dvs kryssningsrobotar.

Back