Nekromanti Grundfärdigheter

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
alla vet ju vad grundegenskaper är! men i mitt rollspel ska jag använda grundFÄRDIGHETER! tex i dod. där är hoppa klättra smyga och dom me i de vanliga färdigheterna. det betyder att man kan ha 0 a alla dessa. men ALLA kan ju hoppa, springa och sånt ju! därföra har jag skapat GRUNDFÄRDIGHETER som är alla dessa som man separat ger poäng till. Därefter får man köpa till fler färdigheter tex. rida bluffa stjäla buktala och de andra färdigheterna för sina "BP"

är detta bra???

och kan ni hjälpa mig att komma på fler "grundfärdigheter"?

Jens
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Är det inte så i DoD att de färdigheter du räknade upp (hoppa, klättra, smyga) är primära färdigheter och dessa har man grundchans i? Alltså en grundläggande chans att lyckas med färdigheterna baserad på relevant grundegenskap. Så är det i alla fall i DoD91 och säkerligen i Chronopia också, om jag inte minns helt fel alltså - det var några år sedan jag spelade DoD. Hur det är i DoD6 vet jag inte.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nja, -talanger-, men nästan

Jag har resonerat precis som du en gång i tiden. De grundläggande färdigheterna är så pass annorlunda att de borde ha ett alldeles eget namn och en egen plats på rollformuläret.

Iaf tyckte jag det när jag gjorde det här rollformuläret till Flowers n' Fantasy (när jag brann för det projektet) där det finns ett antal TALANGER som man har från start.

De är: (om du inte orkar titta på PDF:en)

Hoppa
Gömma sig
Fylleslag
Vård
Klättra
Smyga
Älskog
Köpslå
Simma
Brottning
Komik
Hasardspel

Sedan hade jag ett par ATTRIBUT också, som man inte kunde träna upp sig på, men som var direkta utslag av ens grundegenskaper. Fyra av dessa kunde man använda som vanliga färdigheter, nämligen:

Ledarskap
Problemlösning
Bluff
Förföra

Det kanske kan vara till någon form av hjälp? Jag skickar med PDF:en också, så att du ser vilka vanliga färdigheter jag tog med och får lite bättre översikt. Då mitt rollspel skulle vara lite... flummigt...så kanske de flesta idéerna inte passar något vidare... Jajja...

/Risiong
 

Donk_UBBT

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
40
Jag är skeptisk, de flesta färdigheter kan man ju mer eller mindre utan att ens ha provat på. Dessa borde i alla fall ha någon grundchans.

Jamenar, även om jag aldrig ridit så tror jag att jag skulle kunna hålla mig kvar på en hästrygg ett tag i alla fall, de andra exemplen du gav: bluffa och stjäla, är nog också något de flesta klarar av (mer eller mindre bra) utan att för den delen gjort det förr eller gått i bluff/tjuvskolan.


DONK
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,946
Location
The Culture
Olika syn på färdigheter (Kanske OT)

Som jag ser det kan man dela in färdigheter i två kategorier:

1. De du kallar grundfärdigheter:
Gemensamt för dessa är att alla kan använda dem, mer eller mindre bra och att de representerar en enda handling som utförs på samma sätt oavsett hur bra man är (dålig förklaring, jämför med den nedan så kanske ni förstår).
Exempel: Smyga, Klättra, Hoppa, Klippa till någon på olika sätt med eller utan tillhygge, Kasta och skjuta, Övertala (och variationer på denna).

2. De andra färdigheterna (som jag väljer att kalla kunskaper):
Gemensamt för dessa är att man måste lära sig dem och att man kan göra nya saker när man blir bättre på dem.
Ett typiskt exempel: Rida! Vad innebär Rida i ett vanligt fantasy-spel? Att man kan sitta på en häst? Att man kan få hästen att gå dit man vill? Att man kan slåss från hästryggen? Alla dessa saker borde ingå i kunskapen rida på olika nivåer.

Nu märker jag att det här inte alls var vad du frågade efter.
Jag tycker att du ska ge höga grundchanser i grundfärdigheterna, så att man blir någorlunda bra på dem utan att spendera några poäng. Annars fungerar det nog bra med en bunt separata poäng till dem.

/tobias
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
men vad kan alla?

alla kan väll övertala, bluffa, stjäla, springa, hoppa, smyga och sådant. ja kommer inte på fler! hjälp mig!

/jens
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: men vad kan alla?

"alla kan väll övertala, bluffa, stjäla, springa, hoppa, smyga och sådant. ja kommer inte på fler! hjälp mig!"

Gör en lista över alla färdigheter du kan tänkas behöva i spelet. Eller stjäl en från andra rollspel.

Markera sedan alla färdigheter som du tycker att "alla" bör kunna.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,117
Location
Tindalos
Förslag

Jag har inte läst de andras inlägg men...

Mitt förslag är att du använder Grundegenskaper i så stor utsträckning som möjligt om rollpersonen inte absolut vill vara mer duktig på att exempelvis klättra, hoppa eller simma.

Skriv ner en egen lista på de färdigheter du tycker att alla rpna skall kunna. Använd gärna medelvärden från grundegenskaperna för att skapa värdena i dessa färdigheter. Värden som är just medelvärden. Inga fjuttiga Grundchanser med värden på 3-6 som brukar förekomma i Basic-baserade rollspel. Exempelvis Drakar & Demoner.

Låt därefter spelarna höja rollpersoonens värden utöver vad som gavs från grunden. Kostnaden för att göra detta är upp till dig själv som spelkonstruktör.

Exempelvis: Att kunna klättra.
Klättra kan utgöras av medelvärdet från Smidighet och Styrka.
Spelaren kan därefter höja detta värde om hans rollperson skall vara en mer duktig klättrare. Brukligt bland folk i bergen och eventuella fasadklättrande tjuvar osv...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
tex i dod. där är hoppa klättra smyga och dom me i de vanliga färdigheterna. det betyder att man kan ha 0 a alla dessa. men ALLA kan ju hoppa, springa och sånt ju!

Ett sätt att lösa det på är att inte kräva tärningsslag för den typen av hoppa/klättra/springa m.m. som alla kan. Man kräver ju inget tärningsslag för att gå upp för en trappa så varför kräva det för att jogga till bussen?

Annars anser jag att detta dilemma är anledningen till grundegenskaper. Poängen med att ha en del generella värden som "Smidighet", "Styrka" m.m. är imho att de kan användas när man saknar passande färdighet.

(
Problemet i DoD är naturligtvis att övergången från grundegenskapsslag till färdighetsslag är så usel. Om man har 15 i Smidighet så kommer man klara de flesta smidighetsslagen. Skaffar man sig däremot en smidighetsbaserad färdighet börjar man på ynka 3. Det innebär att man kan vara i praktiken _bättre_ om man _inte_ har färdigheten än annars (Om sl är snäll och låter en slå egenskapsslag).

Om systemet däremot hanterar övergången väl (som t.ex. WoD där dina färdighetspluppar adderas till dina egenskapspluppar snarare än att ersätta dem) är allt frid och fröjd :)
)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hehehe
"hålla mig kvar på en hästrygg" va? Rida brukar innefatta en aning mer än så....
Det är inte lätt att lära sig det, kan också bli en aning...ömbakat. Bluff har med självförtroende att göra, så det är nog enklare, stjäla är väl mer vad som menas med det inte sant? riktigt ficktjyveri är förmodligen ganska så svårt...
 
Top