Nekromanti grundegenskaper, egenskaper och färdigheter!

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
tjena!
ja skissar lite på hur mina grundegenskaper, egenskaper och färdigheter ska räknas ut... denna delen e skiiitjobbi tycker ja så ja undrar bara om nån vill hjälpa mig med den??? /jens
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,908
Location
Barcelona
Tja, i mitt spelsystem Ögjl så använder jag följande system:

Grundegenskaper, Egenskaper och färdigheter köps alla separat för poäng. Grundegenskaper får så många poäng tilldelade sig att man kan köpa standardvärde i alla. Vad gäller egenskaper måste fördelar balanseras mot nackdelar (där alla har sin egen poängkostnad). Färdigheter köps för ett bestämt antal poäng beroende på hur bra spelledaren vill att spelarna ska vara.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dobedo

Du, gör det inte krångligt om du inte har någon idé som motiverar att det blir krångligt. Knappt ens då.

Fråga dig själv: Duger inte de vanliga systemen som jag är van vid?

Om du svarar "nej" på den frågan får du gärna berätta för oss vad som är problemet så att vi kan klura på en lösning, men annars råder jag dig till att köra på Styrka, Fysik, Smidighet osv enligt det system som du är mest van vid.

När det gäller färdigheter så hjälper det mycket att titta i ens favoritrollspel och ta alla färdigheter därifrån som man tycker är bra. Sedan kan man lägga till det som man tycker saknas.

Men gör det inte krångligt i onödan, och framförallt inte om du inte har någon superoriginell idé som du bara måste ha in i spelet.

Dessutom är det skönt för oss som spelare om vi slipper lära oss ett nytt system bara för att kunna få spela ditt rollspel.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En Arvidos special, 15 minuter - En kvart!

Mina egna slutsatser: Flexibla grundegenskaper. (Läs "Ett reviderat färdighets/grundegenskaps-system" också)

Egenskaper då.. I rollspelet Nobilis (Måste skaffa!) så får man en "Mirakelpoäng" (bra grejer), varje gång man får problem på grund av en nackdel, istället för att man får poäng för att välja den i början. På så vis är det omöjligt att opta sin karaktär genom att köpa en nackdel som aldrig kommer spela någon roll.. Och det uppmuntrar till rollspel. För nu motiveras ju spelaren att hans rollperson ska bete sig uppkäftigt fastän det får honom att bli arresterad. God rolltolkning.

Något sådant här ska jag nog använda för egenskaperna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
OT-fråga

".. I rollspelet Nobilis (Måste skaffa!) så får man en "Mirakelpoäng" (bra grejer), varje gång man får problem på grund av en nackdel, istället för att man får poäng för att välja den i början. På så vis är det omöjligt att opta sin karaktär genom att köpa en nackdel som aldrig kommer spela någon roll.. Och det uppmuntrar till rollspel. För nu motiveras ju spelaren att hans rollperson ska bete sig uppkäftigt fastän det får honom att bli arresterad. God rolltolkning."

Låter bra... nej, vänta nu, det funkar ju bara med en viss typ av nackdelar. Vad händer om man är blind eller rullstolsbunden? Det måste bli ett fasligt adderande av mirakelpoäng hela tiden. Jag antar att de nackdelarna inte finns.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nej.. (Redigerad)

Det funkar ju mest bäst på emotionella handikapp typ.. Stolthet, feghet osv.. Men iallafall rullstolsbunden och blind tycker JAG att dom passar rätt bra för siffror. Typ. Egentligen är det ju ingen "mening" med att köpa dom, eftersom man knappast kan bli bättre med dom. Alltså, normalt ska ju sifferbaserade nackdelar ge "bonuspoäng", men "bonuspoäng" kan väl aldrig uppväga blindhet? Visserligen så är ju inte den vanlige "äventyraren" blind.

Jag tycker iallafall att dessa passar bättre till siffror på något sätt.. Kanske att dom alltid är "påkopplade" eller att man inte kan "gå runt dom" eller så.. Jag vet inte.. Ett sätt är ju att dela upp nackdelarna i sådana som påverkar dina färdigheter, t. ex "Blind. Ger -10 på alla motoriska färdigheter" osv, och dom som inte gör det, som "Feg". Det funkar nog. "Blind" osv ger SÅ mycket minus och kostar SÅ mycket. Det går att balansera. Och så emotionella och andra egenskaper, som balanserar sig själva..

Nobilis är ju också, som Storuggla nämnt, ett spel där man spelar aspekter av verkligheten. Så jag utgår från att nackdelarna är av mer specifik art, som Stolthet. Eller Allergisk mot färgen grön. Typ. ;-)


<font size=0>Edit: La till, omformulerade.. En hel del.<font size=2>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,714
Location
Värnhem, Malmö
Re: OT-fråga

Å andra sidan går dessa "ständigt påkopplade" egenskaper knappt att kringgå, så det är opåkallat att man hela tiden ska hålla koll på hur de följs. Det leder väl till någon tudelning av nackdelskonceptet, typ fysiska/psykiska nackdelar.
 
Top