Fråga om fåglar

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Vet inte om det finns några fågelexperter på forumet men jag chansar 🙂

Det är en talgoxe som byggt på i ett hål på vår balkong (9:e våningen) och nu visar det sig att hon fått ungar. Jag kan inte se dem men hör dem pipa i hålet. Vi tycker såklart att det är supergulligt och vill vara så bra hyresvärdar till fågelfamiljen och därför har jag lite frågor:

Jag ÄLSKAR att hänga på balkongen sommartid, men är samtidigt lite orolig att skrämma iväg mamman så att ungarna överges. Jag för ju inget liv här, sitter och läser en bok och avnjuter en kaffe/öl/whisky. Sen grillar vi med elgrillen nån gång i veckan. Tror ni det är okej?

Ska man kanske sätta ut lite fågelmat eller liknande eller kan det finnas nån risk med det? Tänker om det lockar dit andra dumma fåglar?

Är det något annat man kan tänka på för att göra det så trivsamt för fåglarna som möjligt?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Har en kompis som också fått ett fågelpar med ungar på balkongen. I hans fall så är honan superchill med att han hänger på balkongen, men hanen tycker det är skitjobbigt. Rent spontant tror jag nog att fåglarna kan acceptera er närvaro om ni är lugna med dem och inte stör. Och om fåglarna accepterar er kan ni ju då börja ställa fram mat till dem när ni också är ute på balkongen (så slipper ni problem med att andra fåglar snor maten, plus att ni bondar med varandra).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag tror det är ok! Talgoxar är både tuffa och anpassningsbara.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag har ett på blåmesar som byggt bo. Om du tittar på dem när de landar, innan de flyger in i boet, så flyger de iväg.

De äter mest larver, frön och insekter. Om du bara lägger ut mat kommer det att gå till korpfåglar, så du behöver en anordning som bara mesar kan komma åt. Du vill helst också ha någonting som fåglarna inte kan sitta och skita i. Antagligen någonting som hänger på snöre. Fråga i butik.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Talgoxar äter det mesta, men det är nog smart att göra som Anthrox säger och bara bjuda på mat när ni är på balkongen, annars är det risk för skat- och kråkfest (vi har helt slutat mata småfåglar för vi har ett väldigt förslaget skatgäng som plundrar allt). Kråkfåglar är visserligen de coolaste fåglarna, men de har ju inte samma gullfaktor som småfåglar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Vad innebär ett hål i er balkong? Är det typ vid sidan av eller på utsidan av balkongen, eller kommer du sitta "i vägen" om du sitter på balkongen?

Men även om du nu skulle sitta precis framför boet lär det vara lugnt så länge du inte sitter där dygnet runt. Det är inte som att "något läskigt utanför bo:et" är något nytt. Du kan ju se till att du låter föräldrarna få tillträde till bo:et i alla fall några timmar även under dagen så de kan komma in och mata ungarna då och då.

Hur som borde det inte vara mer än nån månad max innan de kan börja flyga, och om de inte gillar situationen kan de då börja se sig om efter andra boplatser.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Vad innebär ett hål i er balkong? Är det typ vid sidan av eller på utsidan av balkongen, eller kommer du sitta "i vägen" om du sitter på balkongen?
Hålet är långt uppe så vi sitter inte i vägen. Lägger upp bild 🙂


IMG_9258.jpeg
 
Top