Nekromanti [Filmklubb II]Nomineringar(liten edit)

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Rollerball (originalet)

I en nära framtid styrs världen av ett allsmäktigt företag. Samma företag har skapat "rollerball", en våldsam rullskridskobaserad bollsport som är den mest populära underhållningen bland massorna. Problemet är att en av sportens stjärnor, spelad av James Caan, har börjar uppnå en personlig status som inte harmoniserar med sportens grundtanke; idén med rollerball var nämligen att visa att ingen individ kan klara sig ensam. Hur ska man hantera att en enskild spelare har blivit viktigare än spelet i sig?

Rollerball är en mycket intressant film. De bitvis våldsamma scenerna från rollerball-arenan är riktigt snygga, men filmen är betydligt djupare än så och borde kunna ge upphov till många intressanta diskussioner.

Märk väl att jag syftar på originalversionen av Rollerball, från 1975. Den remake som gjordes härom året har tydligen rätt lite gemensamt med originalet.

Rollerball (1975) på IMDB
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Rollerball (originalet)

Den har också världshistoriens bästa pickup-line:

- Gillar du poesi?
- Ja.
- Häng med upp på mitt rum, jag har en dikt där.

Remaken saknar dock originalets charm och skärpa, och fokuserar i stället helt på action.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Angel Heart

En riktigt kuslig film om en detektiv som får ett märkligt uppdrag av en ännu märkligare man. Det hela utspelar sig någon gång efter andra världskriget. Alla personer han kommer i kontakt med blir mördade, den ena mer bestialiskt än den andra. Värt att se bara för den rafflande upplösningen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
The Long Kiss Good Night (1996)

En genrebytande film med världens bästa one-liners.. Bifigurerna är riktigt bra och den finska regissören Renny Harlin lägger in subtila hintar om vad som kan komma till nytta senare i filmen.. Inte det vanliga hjärnlösa inzoomningarna som brukar förekomma i amerikanska (och även i LotR) filmer för att publiken verkligen ska fatta..

Filmen är ett drama om en kvinna, i ett trevligt litet samhälle, som förlorat minnet för åtta år sedan..
Imdb-länk: http://www.imdb.com/title/tt0116908/

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som passade på att lägga in en nominering medan han ändå var inne på kulturforumet och for
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Re: Fight Club

Jag håller med föregående talare. Detta är en mycket bra film. En mycket mycket bra film till och med.

Det är en av dom där filmerna som förmedlar budskapet: Vill du få någon kämpa för att förbättra sitt liv så ska du peta denne person mellan ögonen med en pistolmynning.

Stort tack till Gurgeh för hans sanningsenliga ord.
 

Kaaos

Veteran
Joined
9 Sep 2003
Messages
5
Location
Vårgårda
Re: The Cube

Jag har sett The Cube 4ggr av en enda anledning...jag försöker hitta något bra i den.

Du verkar tycka om den, så jag undrar om det finns något jag har missat som gör den bra!?
 
Top