Varulv Fight Club - Spelet är slut

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Grattis ulvar! Svagt sista kvartal för byn. Vad visste ulvarna och deras alter egos? Visste Brynolf och Octa att de tog med sig en ulv om de åkte? Nattmord gick inte igenom nätter ett alter ego åkte?
Det här var ulv-PM:
"Byggnaden som vi står på kommer inte att finnas kvar om tio minuter. Man tar ett 98-procentigt koncentrat av rykande salpetersyra och blandar med tre gånger så mycket svavelsyra. Gör det här i ett isbad. Droppa sen i glycerin med en ögonpipett. Då blir det nitroglycerin.
Jag vet det eftersom Tyler vet det."

Ni är Tyler Durden. Ni existerar egentligen inte, utan är bara skapelser från en av de andra spelarnas trasiga sinnen. Åker den spelaren ut åker ni ut. Åker ni ut åker den spelaren ut.
Era alter egon är:
Sidd - Brynolf
Fjodorsenuba - Octagonal


Alla medlemmar i slagsmålsklubben är anonyma. Men om ni ger en spelare namnet ”Robert Poulson” kommer den spelaren att dö under nattens uppdrag. Bara en spelare kan ges namnet ”Robert Poulson”. Under första rundan måste alla spelare vara anonyma. Skriv här i tråden om ni vill ge någon namnet "Robert Poulson".

Brynolf och Octa visste inget om Tyler Durden.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Grattis och väl spelat @Sidd och @fjodorsenuba !

Byn var inte dålig men vi hade ett par tunga saker som @Vimes redan tagit upp. Jag var frånvarande mycket av r2 så jag hade inte riktigt upplevelsen i realtid men min känsla var nog att Fjodor skulle rykt så Basses nedläggning kom som en överraskning.

Sen hade vi behövt ta ut Sidd i r3, iom att Fjodor blockade hade vi altså behövt lägganed alla Anderssonröster, med 24 h till hade vi säker tagit oss dit men nu blev det för krångligt.

Skönt ändå att PM-gate inte fick avgöra. Känns alltid svårt att avgöra hur mycket man ska gå på förbjuden info (liksom flera andra hade jag missat regel 2 innan Antjrox påminde om den så jag förstår att det blev ett PM-gate). Var det av sportsliga skäl som du inte hakade på gröntåget, @Andersson ?

Tack @Anthrox för fint arrangemang! Roliga specialare och kul fluff! Med PM-gate kändes det egentligen viktat rejält till byns fördel men från r2 blev det nån slags mardrömslik situation där ringreglerna blev oerhört kännbara och sen blev allt svart. Eller jag vet inte.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Fjodor hadw väl bara kunnat rösta på sig själv annars eller? Så det spelade väl ingen roll?
Ulvarna hade som plan att rösta på varandra i R3, just för att få in den situationen. Men det behövde de aldrig.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Ja eloge till Anth för ett coolt upplägg. Jag är kluven ang PM-gate. Trist att spelet inte blev som det var tänkt. Men för egen del var det kul med något konkret att göra i R1, jag brukar ha svårt att få någon fart så tidigt innan det egentligen hänt nånting. Nu var det ju massa coolt som hände i första rundan att man inte kunde hålla sig borta.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,390
Målet med spelet var att se hur dynamiken förändras ifall ulvarna sitter ihop med byborna och måste spela för att rädda vissa bybor, och således ge tydliga signaler i röstmönstret kring vad som händer. Detta i kombination med att dreven segades ner, som egentligen mest var ett artificiellt hinder (Vimes var ju helt rätt ute med att det inte var ett särskilt stort problem att dreva trots allt), var tänkt skapa ett spel där om rätt personer pressas så blir det tydligt var ulvarna kan finnas. Att analysera röstmönster var min bild av nyckeln till hur byn skulle vinna.

Tyvärr så fastnade byn i tråden att försöka utnyttja regelbrottet med att gröna varandra genom detaljer i PM, och istället för att nysta ut tråden så trasslade ni bara in er i den istället. Både Basse och Andersson åkte ut pga upplevda diskrepanser från PM-gate, som i det övriga spelet inte sa något alls om rödning egentligen. Hade ni spelat Vanligt Ulvspel™ (eller för den delen försökt analysera spelet istället :p) och släppt PM-spåret hade Basse och Andersson aldrig hamnat under luppen på samma sätt.

Jag funderade större delen av första rundan vad jag skulle göra med regelbrottet (Vimes #20 och Waterhouse #16), men tänkte först att det skulle räcka att posta bybo-PM och låta det fortgå. Jag själv missade då tyvärr detaljen "Fighter" och såg inte dess relevans, vilket blåste upp senare när jag inte var lika närvarande. Och då hade ju skeppet redan seglat för länge sedan. Pandoras ask var öppnad och gick inte att stänga igen. Det var Sidd som 19.54 observerade att byborna pratade om sig själva som Fighters och först då insåg jag mitt misstag. För att släta över obalansen som uppstått (Både Vimes och WH var oklanderligt gröna vid det laget, tekniskt sett) gav jag ulvarna ett extra nattmord (de hade bara ett från början) för att ha en chans att komma över händelsen med två grönade bybor från ett regelbrott, och sen lät jag det vara. Nästa gång kommer jag dock passa mig för att lita på att det räcker med att säga till att inte diskutera PM, och istället bara posta det PM som skickas ut till bybor.

För övrigt så tycker jag att ni borde lyssna på @Brynolf mer, han var snubblande nära med massor av poster att knäcka spelupplägget, men fick aldrig något gehör för dem.
Bra arrat! Personligen tycker jag det blir väldigt konstigt att inte få diskutera PM, mycket bättre då att posta bybo-PM direkt i startinlägget imo.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Bra arrat! Personligen tycker jag det blir väldigt konstigt att inte få diskutera PM, mycket bättre då att posta bybo-PM direkt i startinlägget imo.
Ja, det blev lite olyckligt där efter som jag zonade ut och missade spelstarten, så första rundans startpost blev väldigt stressad och ogenomtänkt. Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att bara posta bybo-PM i startinlägget.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Lite synd att @Basenanji bombade ut sig. Annars hade @fjodorsenuba nog rykt i R1 och då hade vi haft en chans i byn. Jag var och åt jullunch med min bättre hälft och skulle precis lägga min röst på väg till varmrätten när det plötsligt var R2.

PM-gate hakade jag inte på - mest att jag tycker det är lite utanför “the spirit of the game”. Nu fick det till effekt att @Waterhouse blev jättegrön, men att jag för länge kom att misstänka @Vimes eftersom att hans svar verkade så fladdrigt.

Men tack för ett kul upplägg @Anthrox . Det blev lite gonzo av alltihop och lite för mycket fördel av att man är online exakt när saker händer, men det blev väldigt minnesvärt och kul ändå.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Ser spelare ett hål i mekaniken tycker jag att det är självklart SL ska kontaktas så spelet spelas som det är tänkt innan det utnyttjas.
Det är väl omöjligt att ha koll på allt för SL själv.
Misstag kan göras av alla men om spelare ser och förstår så är det väl sunt förnuft som gäller.
Tillsammans får vi det att rulla och bli kul.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,029
Jag måste först och främst be om ursäkt för lågt deltagande. Det var verkligen inte min plan. Feber satte spikar i mina planer och den tid jag fick över och den ork jag hade blev till att försöka mana Sidd att vara sig själv.

Måste vara minst antal inlägg jag skrivit i en speltråd någonsin. Hade jag inte däckat i febern helt så hade jag nog faktiskt tänkt hoppa av pga att jag var så borta.

@Anthrox tack för ett arr som var utanför lådan och lika galet som filmen!

@Sidd tackmed överseende av min frånvaro. Bra kämpat!

Jag trodde ni hade spelet i R2 när jag inte orkade delta.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Kul mekaniker! Snyggt spelat av ulvarna, samtidigt som byn gjorde en helt ok match (vi hade som sagt bra span men lyckades inte nyttja mekaniken på samma sätt som ulvarna). Att det blev PM-fubbel tar jag på mig, jag läste reglerna slarvigt och har nog vant mig vid att det här med "diskutera inte PM" inte längre är en grej. Nu hade ju PM-gate exakt noll inverkan på spelet i slutändan (den enda som de facto grönades var Waterhouse som mördades direkt). Och slutligen: jag är slarvig och läser snabbt och hafsigt, case som bygger på "så slarvig skulle aldrig Vimes vara!" är inte giltiga!

Tack alla! Ses den 28:e!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Även om jag gjorde helt rätt som inte anmälde mig så har det varit ett kul spel att följa (och jag sparkade på mig själv flera gånger som inte anmälde mig). Ge-upp-mekaniken gjorde ju att det var action nästan hela tiden!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,390
Ser spelare ett hål i mekaniken tycker jag att det är självklart SL ska kontaktas så spelet spelas som det är tänkt innan det utnyttjas.
Det är väl omöjligt att ha koll på allt för SL själv.
Misstag kan göras av alla men om spelare ser och förstår så är det väl sunt förnuft som gäller.
Tillsammans får vi det att rulla och bli kul.
Håller inte med alls. Blir konstiga gränsdragningar mellan vad som SL menar är en del av mekaniken och inte, det måste vara tydligt. Och PM-gates undviks enkelt genom att posta bybo-PM i starttråden. Alla ni som arrangerar varulvsspel är fantastiska och ibland blir det fel (vilket kan leda till intressanta situationer), men som spelare är mitt mål att försöka vinna, inte reparera trasiga saker.
 
Top