Nekromanti Fauner och Satyrer?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hmm, det går runt i mitt huvud... Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Är det bara det grekiska resp romerska ordet för en och samma varelse? (Typ, som med Zeus och Mars)

-Isåfall, då betydligt intressantare: Viljen skillnad tycker ni det är i själva ordens karaktär? (jämför med "trollkarl" och "magiker", det är ju synonymer, men ger ju upphov till två helt olika associationer)

Har de båda horn, bockfötter och svans? Spelar de båda panflöjt? Jag tycker Fauner är snällare än Satyrer, stämmer det?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
faun är för mig CS Lewis narnia böcker
därför tycker jag, i min mening, att faun känns nog lite mesigare än Satyrer vilket gör att jag nog gillar den sist nämnda mest...

vad jag vill ha sagt med denna posten vet jag inte :)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Enligt www.pantheon.org är fauner mycket riktigt den latinska motsvarigheten till de grekiska satyrerna.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Men om det nu är fråga om ett och samma slags väsen, vilket Staffan så riktigt har påpekat?

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Precis som med trollkarl resp. magiker-exemplet handlar det om vilka associationer man får och precis som Netfeed associerar jag fauner med Narnia, där de (som alla andra) är ganska mesiga varelser. Satyrer, däremot, föreställer jag mig som elakare; super sig redlösa, rövar bort kvinnor osv (i grekisk mytologi super alla från Zeus och neråt sig redlösa och rövar bort kvinnor, verkar det som). Följaktligen gillar jag också satyrer mer, fast de egentligen är samma varelser (grekisk och romersk mytologi är sedan länge mycket svåra att skilja åt). Över huvud taget anses fauner/satyrer representera det vilda och farliga i naturen (eller inom människan, om man är lagd åt det hållet), men efter herr Taunus (visst var det så han hette?) har faunerna förlorat lite av sitt symbolvärde.

Kort sagt: det skulle vara trevligare att träffa en faun men roligare att vara en satyr (det är något speciellt med redlöst berusade grekiska kvinnor...)

"Halflings are just like rabbits in many ways"
Murdoch the Necromancer<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Quan'talis on 2001-08-24 13:31.</EM></FONT></P>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nja, jag vet inte. Jag får kolla med någon av mina kolleger på den religionshistoriska avdelningen.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Top