Nekromanti [Fading Suns] Resan från Gwyneth!

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Här finns det möjlighet att skriva om våra äventyr i Fading Suns. Vi startar på planeten Gwyneth, men jag misstänker starkt att vi kommer lämna planeten, därav namnet.

Styrbjörn är SL. Vi är fem spelare och äventyret är hemmasnickrat. Under huvudtråden kan man göra egna underrubriker. Om vi skärper oss borde den här tråden få rätt bra arkitektur. Använd trådat läge när ni läser och skriver i den här tråden!

/Basenanji

EDIT: Jag förespråkar trådat läge när det gäller en sådan här tråd. Glömde det först...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Första mötet!

Vi träffades en kväll för att göra karaktärer och snacka ihop oss. Jag tyckte att det var mysigt. Vi åt gifflar och godis. Drack kaffe och skitgod stark tjeckisk öl. Det var bra.

Karaktärsskapandet tog nog längre tid än vad någon hade kunnat beräkna, för vi var fan inte färdiga trots att klockan var tolv. Dessutom hade vi bara en regelbok.

Jag valde att spela tjej- vilket föranledde en viss diskussion. Det var inte den enda generella diskussionen vi hade utan vi pratade också en del om hur man ska sköta ROLL-spelandet den här gången. Vi har spelat en del D&D och känner väl gemensamt att det nu är dags att ROLLspela mer och rollSPELA mindre.

Ett problem som jag tog upp var huruvida en handling ska få mer eller mindre bonus beroende på hur smart man som spelare spelar. Om SL beskriver en scen lär två olika spelare dra olika slutsatser utifrån beskrivningen. Därtill lär de välja olika handlingar beroende på hur kreativa de är, hur de bedömer chanserna att lyckas och vad som känns naturligt utifrån deras rollpersoners agerande. Hur ska man då som SL belöna de olika spelarnas strategier? Speciellt om dessa inte täcks av regler?

Nåja, det är dumt att måla faen på väggen, men jag ville bara skriva något om hur vi har pratat med varandra om hur vi ska spela. Jag hoppas att det är av intresse.

Min privata ambition är att spela min karaktär så mycket som möjligt utifrån hennes karaktärsdrag och bakgrund, oavsett om detta får bra eller dåliga konsekvenser för spelet. Nu tänker jag verkligen ta chansen att visa att jag inte enbart är en dungeonkravlande nörd med faiblesse för regler!

Vi bröt vid tolvtiden, då var fyra av fem rollpersoner klara.
Fyra av dem befinner sig när spelet börjar i en jaktborg utanför en djungel. Tre timmars bilfärd därifrån finns en större stad. I den staden finns ett sjabbigt hak som jag har döpt till "Hen&Cackle". På det haket jobbar Zamina diMaagho- min rollperson (mer om henne under "Rollpersonerna"). Tack till Magoo för inspiration!

Runt staden (som av Styrbjörn beskrevs som "...ett sorts Hanoi under Vietnamkriget...") slåss gerillan mot en ståthållare, vilken i sin tur regerar i väntan på att den unge baronen ska bli gammal nog att ta över.

Ok, om jag har skrivit något fel hoppas jag att ni andra korrigerar detta!

Snart skrivs det mer!

/Basenanji

EDIT: Vår adelsman i kampanjen ska tydligen inte alls ta över sin fars position. Vem ska då ta över efter ståthållaren?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Zamina diMaagho

Ok. Bland det töntigaste med rollspelare är när de tror att de är värsta illustratörerna bara för att de har ritat sin egna karaktär. Jag avskyr det.

Och ändå har jag nu ritat min rollperson, Zamina.

Jag är alltså en tönt. Mmmh.

Zamina ser ut som...någon sorts Nicole Kidman, fast med ÄNNU mer uppnäsa och lite barnsligare... och jag är trots allt rätt nöjd med min bild av henne!

Hon är uppvuxen på Ravenna och kommer från priviligierade förhållanden. Hennes familj är knutna till skrået "the Muster" och hon har i hela sitt liv varit en typisk duktig flicka.

Hon har varit rätt försynt, blyg, försiktig och kanske lite drömsk. Zamina klarade skolan bra, hon blev aldrig mobbad och hon gick på skolbalen med en alldeles vanlig, gullig kille.

Kanske blev föräldrarna (den bullrige och dominante pappan Daemien och den illmarigt planerande mamman Zamynthe) något förvånade av att Zamina valde att bli pilot. Ändå passade hennes yrkesval familjens koppling till skrået alldeles utmärkt och föräldrarna tillät detta lilla utbrott av självständighet.

The Muster är som en sorts "Manpower" och Zamina jobbade hårt med att föra olika headhuntade människor kors och tvärs genom stjärnrymden för att fylla behovet av rätt sorts kompetens på rätt plats.

Sedan hände något och Zamina har tillbringat de senaste två åren på Gwyneth, långt från hennes familj. Faktum är att hon och familjen har haft sparsamt med kontakt, något hon helst inte vill prata om.

Konstigare ändå är att hon, för att fördriva tiden på Gwyneth, har tagit arbete på det sjabbiga haket "Hen & Cackle". Och hon verkar trivas med den rätt märkliga blandning av arbetsuppgifter hon har fått.

"Jag tycker att det är spännande att träffa olika människor och att få se olika miljöer. Tids nog slår jag mig tillbaka, men det får vänta ännu ett tag. Det finns andra saker jag vill göra först!"

Så brukar Zamina förklara varför hennes brokiga tillvaro ser ut som den gör.

Hon hänger rätt mycket med några andra existenser, däribland den unge baronen som snart ska ta över styret över regionen. Zamina fruktar ibland att han kanske inte riktigt förstår vad det kommer att kosta- just nu rasar ett blodigt och meningslöst inbördeskrig mellan gerillan och ståthållaren. Kanske kommer baronens tillträde inte alls lugna ner konflikten utan baa gjuta olja på vågorna?

/Z
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Nicholas Gram, del 1

Det fräter bort skinnet på händerna och slemhinnorna i näsa och svalg ansätts till den milda grad att skördaren ofta vaknar mitt i nätterna med näsablod och munnen full av saliv. På något annat sätt går det inte att beskriva en kryddodlares tillvaro. Naanoliot-kryddan är univerums mest användbara pulver, det används självklart till matlagning, men en alkemist kan också locka fram kryddans helande och dödande krafter.

Nicholas var en kryddfarmare, precis som sina far. Deras gård låg på Jupiters fjärde måne Europa. Men så kom kyrkan, som en räddning enligt Nicholas men kyrkan var inte särskilt barmhärtiga. Inkvisitionens styrkor gick hårt till angrepp och slungade hela den lilla kryddmånen in i ett årslångt krig. Nicholas var snabb med att engagera sig i motståndsrörelsen och han lämnade sin familj för att i bergen utöva partisankrigsföring mot inkräktarna.

Men så skulle allt ta en oväntade vändning. Kyrkans heliga inkvisition gick vinnande ur kriget om Europa och många av månens befolkning togs till fånga. Nicholas var en av de tillfångatagna. Han gavs möjligheten att tjäna inkvisitionen (eller dö) och han tog erbjudandet. Med hjälp av sina hemliga PSI-krafter kunde han vara mycket hjälpsam vid förhör och han blev en framgångsrik torterar- och förhörsassistent.

Det var kyrkan som lärde honom maktbegäret och jakten på status. Han var glad över att ha lämnat sitt gamla liv bakom sig och han utförde sina arbetsuppgifter med stor iver och en vilja att avancera inom den kyrkliga administrationen. Men hans karriär som inkvisitor skulle få ett slut.

En mäktig man från en hemlig kyrklig ordern kontaktade Nicholas med ett erbjudande. Han förklarade att han kände till Nicholas psykiska förmågor och hotar med att avslöja honom för inkvisitionen (som skulle döda honom på fläcken). Mannen ville att Nicholas skulle lämna sina nuvarande uppgifter för att följa med honom till Jorden där den hemliga sekten hade sitt tempel.

fortsättning följer. . .
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Brev från Zamina

"Kära vänner!"

Jag har varit här utan er i några veckor och skanra ert sällskap. För bara en kort tid sedan blev jag införstådd i att vår vän baronen inte kommer att efterträda ståthållaren.
Jag har inte tänkt mer på detta, förrän jag råkade höra en märklig konversation mellan tre män i trettiårsåldern igår natt.

De pratade om Gwyneth och de pratade om "den unge ädlingen". Jag kanske är alltför misstänksam, men känslan jag fick var att de pratade om vår vän baronen! Det mystiska med deras samtal var att de antydde att någon ville åt baronen! Jag har gjort en skiss för att visa på olika fraktioner och sambanden mellan dem.

Jag hoppas att vi ses snart så vi får prata mer om detta, tillsvidare får ni sköta om er!

Vänligen,
Zamina
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Första mötet!

Ni har valt Fading Suns (höll på att skriva Feng Shui, för det kan förkortas likadant) - varför och vilken stämning hoppas ni att få fram?

Ett problem som jag tog upp var huruvida en handling ska få mer eller mindre bonus beroende på hur smart man som spelare spelar. Om SL beskriver en scen lär två olika spelare dra olika slutsatser utifrån beskrivningen. Därtill lär de välja olika handlingar beroende på hur kreativa de är, hur de bedömer chanserna att lyckas och vad som känns naturligt utifrån deras rollpersoners agerande. Hur ska man då som SL belöna de olika spelarnas strategier? Speciellt om dessa inte täcks av regler?
Jag hängde inte med på hur du menar - vad för sorts bonus hade du tänkt dig? Sedan så finns det olika grundegenskaper på - om spelaren kan motivera vilken grundegenskap som ska användas så tycker jag man kan välja vilken som helst. Jag har för mig att Fading Suns (inte skriva "Feng Shui" - argh!) dock var rätt osmart som sade vilken färdighet som vilken grundegenskap baseras på.

/Han som spelade spelet ett fåtal gånger för 9 år sedan
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Det här!

Lite "Efter katastrofen-fantasy med högteknologi inom räckhåll"...

Det är SL (Styrbjörn) och Andy som ligger bakom valet i första hand. Jag vill gärna prova, för jag tycker att det känns som en bra idé att testa massa olika spel, nu när vi ändå ses regelbundet.

Vi kollade på Alien 3 som introduktion till spelet på SL:s rekommendation och det kändes efteråt som att det stämde bra med den bild Styrbjörn har av spelet.

Om bonusar:
Som jag minns diskussionen så pratade vi rent generellt om att om man "rollspelade" sin rollpersons handlingar på ett smart/kreativt/roligt sätt, borde man få någon form av belöning för det. Se det som en sorts husregel.
Att utförligt beskriva hur man duckar för att undkomma ett slag- är således bättre än att torrt konstatera att "...jag använder färdigheten 'dodge'...".

Sedan (jag är newbie på det här spelet, ha tålamod med mig snälla!) så tror jag att det lämnas rätt öppet vilken GE man vill använda. Kan man bara motivera varför, är det ok att använda just den grundegenskapen. Vissa färdigheter specifierar vilka GE man ska använda.

Jag tror att det systemet bygger på att man vill komma bort från den mer statiska användningen av färdigheter. Tex är det stor skillnad på att simma en kort sträcka och en längre. Den korta sträckan kräver "simma+smidighet", medan den långa kräver "simma+uthållighet".

Om jag ska vara uppriktig kan jag tycka att när man är så upptagen med att strömlinjeforma ett färdighetssytem, tja då vill det till att de flesta utmaningar innebär att man använder sig av färdigheterna. Och alltför få av mina rollspelsupplevelser har krävt detta, med följden att man har skitbra strömlinjeformade regler för färdigheter...som aldrig används. Tråkigt gånger två, för då hade man kunnat göra mer av tiden man använde till att sätta ut färdighetspoäng tex...

Hoppas jag var tydlig! :gremlaugh:

/Basenanji
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Det här!

Om bonusar:
Som jag minns diskussionen så pratade vi rent generellt om att om man "rollspelade" sin rollpersons handlingar på ett smart/kreativt/roligt sätt, borde man få någon form av belöning för det. Se det som en sorts husregel.
Att utförligt beskriva hur man duckar för att undkomma ett slag- är således <b<bättre[/b] än att torrt konstatera att "...jag använder färdigheten 'dodge'...".
Man kan vända på det också och låta beskrivningen vara belöningen. Slår du för att gömma dig så kan ett lyckat slag ge dig kontrollen över miljön, så att du kan beskriva hur du gömmer dig. Många rollspel fungerar på det sättet; slå först och beskriv sedan.

Misslyckas man med slaget så får istället spelledaren beskriva handlingen. Ett misslyckande innebär alltså att man blir inskränkt i sina handlingar. Det här fungerar givetvis inte med kunskapsfärdigheter, men där tycker jag inte man ska slå, utan istället ge information beroende på hur högt värde man har.

Jag tror att det systemet bygger på att man vill komma bort från den mer statiska användningen av färdigheter. Tex är det stor skillnad på att simma en kort sträcka och en längre. Den korta sträckan kräver "simma+smidighet", medan den långa kräver "simma+uthållighet".



Om jag ska vara uppriktig kan jag tycka att när man är så upptagen med att strömlinjeforma ett färdighetssytem, tja då vill det till att de flesta utmaningar innebär att man använder sig av färdigheterna. Och alltför få av mina rollspelsupplevelser har krävt detta, med följden att man har skitbra strömlinjeformade regler för färdigheter...som aldrig används. Tråkigt gånger två, för då hade man kunnat göra mer av tiden man använde till att sätta ut färdighetspoäng tex...
På vilket sätt kommer strömlinjeformningen i det du skrev? För mig är något strömlinjeformat när allting fungerar på samma sätt, alltså där det inte finns en massa undatagsregler. Har man lärt sig en regel så används den på flera ställen. Menar du att man kan skifta grundegenskaper så gör vissa spelmakare felet att man slänger in massor av egenskaper, så att det bara blir krångligt att byta. Vampire och Deadlands är exempel på detta.

Jag hade gärna velat spela Fading Suns igen, då spelet antagligen blev rätt förstört för mig på grund av en dålig spelledare. Det är inte en så stor omställning i spelsystemet mot D&D, va?

/Han som gillar namnet Styrbjörn
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Re: Första mötet!

Jag föredrar att vända på det. Om en spelare som har en smart rollperson kommer med en plan, så är det en bra plan. Även om den kan låta lite shaky för spelarna, så har den rollpersonen sett något som de andra missat, och därför formulerat den bästa planen.
 

Sollentunatroll

Veteran
Joined
31 Oct 2007
Messages
3
Re: Det här!

Men hva om en av rollfigurene er dum?
-Da bør han jo belønnes for å komme med en dårlig plan (som er nøyaktig det hans rollfigur ville ha tenkt).
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Nicholas klarade inte testet

Tur att jag inte skrev klart den här bakgrund då jag bytte rollperson igår.

Jag ska istället ikläda mig rollen som ung adelsman från huset Li-Halan då denna adelsman är en central karaktär för kampanjen och den som skulle spela honom har hoppat av.
 

MagnusL

Veteran
Joined
5 Nov 2007
Messages
2
Resan från Gwyneth! Kampanjtillägg

Här följer ett antal tillägg som underlättar spelet i vår kampanj.

En enskild fusion cell innehåller ett visst antal Energy Units (EU). Varje EU kostar motsvarande en firebird. Fusion cells kommer i storlekarna:

Extra Small (XS, stor som en femkrona) - 5 EU
Small (S, stor som en mobiltelefon) - 10 EU
Medium (M, stor som en pocketbok) - 20 EU
Large (L, stor som ett mjölkpaket) - 40 EU
Extra Large (XL, stor som en skokartong) - 80 EU

Plasma-, laser- och andra energivapen och mer specifik high tech använder sig av specialdesignade fusion cells med varierande antal EU. Det går att modifiera vapen så att de går att ladda med kraftfullare fusion cells. För detta krävs ett lycka high tech redemption-slag (samt en TECH-nivå motsvarande vapnets eller mer).
 
Top