Nekromanti Fördelar/Nackdelar för rollpersonen, en idé.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Efter en diskussion om lustiga färdigheter kom jag på:
Man kanske skulle låta dessa Fördelar/Nackdelar som finns i alla (?) rollspel, speciella förmågor och sånt, finnas representerade som färdigheter? Så att istället för nackdelen "saknar en hand" så kanske man har "Stympad: 12" (På en 1-20skala.)

Nackdelen med detta är att det kan bli för grötigt och fult och klumpigt..
Fördelen är att det kan bli mer inituitivt, (Fan, jag borde ha koll på hur det ordet stavas, så ofta som jag använder det.. /images/icons/smile.gif) konsekvent och praktiskt.

Eftersom jag tänker använda ett system där attribut/grundegenskaper AVGÖRS av färdigheterna (läs mer HÄR) så blir det ju ännu mera praktiskt.. Det finns egentligen inte några andra siffror för rollpersonen än färdigheterna, och om man har en nackdel som gäller Fysik, så får man minus på attributet Fysik.

Detta kan man även utnyttja för ett konsekvent system för besläktade färdigheter. Om tillexempel färdigheten "Historia" ska ge dig en boost för att använda färdigheten "Geografi" ´vid ett visst tillfälle, så kan man även använda samma regelmekanik för att göra så att en nackdel/fördel ger minus/plus på färdigheter vid speciella tillfällen.

Och då kan man även skippa grundegenskaperna/attributen om man vill, och bara låta spelarna använda den mest lämpade färdigheten, med modifikation från andra..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Den idén har också slagit mig, främst som ett komplement till DoD Expert. Som ett exempel kan vi nämna fördelen "Mäktig kontakt", med en kostnad på, låt säga, 4 (alltså exakt samma system som för färdigheterna i Expert). Om man köper FV 10 i denna färdighet gäller det alltså att slå under 10 när man vill ha tag på den där kontakten. Andra fördelar/nackdelar behöver man inte slå för, utan man köper dem helt enkelt till ett bestämt värde. Till exempel innebär "Synskadad 20" att man får -20 på allt där man ska använda syn, och alltså i praktiken är närmast blind. Jag tror inte det blir "grötigt", bara man skriver vad det innebär på rollformuläret (till exempel "Ofärdig 12: saknar en hand").
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Låter praktiskt.

Dock vet jag inte om jag vill ha olika kostnad på att köpa olika färdigheter, även om det är en bra idé.. Det skulle nog kunna krångla till det rätt rejält.. Eller så passar det perfekt.. Hmm, vi får se.

Jag tänkte snarare att värdet skulle innebära hur bra/dålig egenskapen är. En mäktig vän är "10" och en mindre mäktig vän är "5" till exempel.. En mäktig män som alltid kommer när man ropar får bli värd "16" eller något liknande.. /images/icons/smile.gif
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Låter praktiskt.

Frågan är vad som blir mest klumpigt, att ha olika kostnader för olika mäktiga vänner och kunna använda färdighetsvärdet som den direkta chansen att man behöver vännen, eller att man har en och samma kostnad men att man måste hålla koll på ytterligare ett värde, vilket motsvarar chansen att vännen kommer.

Jag är en anhängare av den med olika färdighetskostnader, då vissa saker är svårare än andra att lära sig (utan att det för den skull blir som i till exempel Expert, där man knappt kunde vara ung och samtidigt en någorlunda duktig lärd). Dessutom kan det ju användas för att simulera att vissa färdigheter är mer otillgängliga än andra, till exempel finns det betydligt fler tillfällen att lära sig klättra än att lära sig en unik stridskonst som bara en mystisk man på en bergstopp i Tibet kan. Men detta kanske kan reflekteras av någon annan fördel ("Ovanlig bakgrund")? När man ska skapa en rollperson tycker jag att man kan kosta på sig att det går lite långsammare, då det inte är en situation "in-game".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo men.. Hööhurrmm..

/images/icons/blush.gif Ööh, nu är det ju så att man får hålla koll på kostnaden på färdigheterna inne i spelet också.. Dom avgör nämligen ens grundegenskaper. Se här för detaljer. Hmmm, å andra sidan.. Det är ju fullt möjligt ha varierande erfarenhetskostnad, men inte formkostnad.. Eller ja, det kanske blir dumt.. Jag hade tänkte låta "lätta färdigheter" som buktalning t. ex vara på en annan skala. Det räcker med ett lågt nummer för att vara skitbra. Hmmm.. Detta får jag arbeta på..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Jo men.. Hööhurrmm..

Jo, men det mesta sånt där sker ju ändå när man har bra med tid (det är alltså inte som att behöva sitta och leta upp skadetabeller mitt under brinnande strid). Kanske skulle man inte ha en fast kostnad för form, utan bara säga att färdigheter är "lätta", "normala" och "svåra", och sedan göra så att det blir en viss förlust av form när man flyttar uppåt på skalan (dock inte en ökning när man flyttar nedåt). Så om man flyttar 3 formsnäpp från den lätta färdigheten Kortspel till den normala färdigheten Boxning höjs kanske bara Boxning med 2 snäpp. När man ska hålla koll på skiten under spelet räknas ju ändå inte bakgrundsmodifikationerna, som dom kan man nog ta och göra till en, som jag sa, "ovanlig bakgrund"-fördel.
 
Top