Nekromanti ett "äkta" datorrollspel på gång?

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
det ligger fortfarande rätt långt in i framtiden, men det verkar vara en rätt bra översättning från "riktiga" rollspel till datorspel.... inga slumpmässiga monster, inga direkta yrken utan mer färdigheter, inga levlar, inte HP ökning med level (eftersom det inte finns levlar...) inga återupplivade döda, farlig strid, man kan tappa kroppsdelar...

läs tex. combat FAQ på
<a href> http://www.archaean.com </a>
kan vara värt att vänta på, men kommer att kräva rätt mycket kräm av datorn... (PIII (MINST!) och bra grafikkort...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,646
Location
Uppsala
Personligen måste jag propagera för open-source spelet Planeshift som dock fortfarande är under uppbyggnad. När det är färdigt kommer det vara helt gratis att spela och hur världen utvecklas beror på vad spelarna i världen gör. Det försöker med andra ord upfylla "myten" om en dynamisk värld.

Titta på <A HREF="http://www.planeshift.it">http://www.planeshift.it</A>.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
verkar också bra

det var en VÄLDIGT snygg sida, men inte så mycket "riktigt" information....vet du när det har tänkt komma ut, datorkrav och så?
de söker dessutom folk som kan skapa storyn bakom spelet... kan det vara något för alla glada amatör-rollspels-författare här :gremsmile: ?
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by lave on 2001-02-28 11:10.</EM></FONT></P>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,646
Location
Uppsala
Re: verkar också bra

Hmm, skicka mig en e-mail så ska jag fundera på det. Jag är nämligen fortfarande Background Manager :)

Det enda kravet är nog hängivelse för just nu händer det inte mycket, du måste också kunna skriva om inte jättebra så åtminstone förståelig engelska.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
...inga återupplivade döda...

öhm.. och det är sånt ett äkta CRPG ska innehålla?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
bara en liten detalj jag retar mig på i de flesta datorrollspel som finns nu (som baserar sig på AD&D). det skall enligt vad jag har förstått inte finnas i det som jag tipsade om.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Varför retar det dig? ... Det baseras på ett rollspel.. och i det rollspelet går det att återuppliva folk. Jag skulle snarare reta mig på att det INTE gick att uteruppliva folk..

Dessutom så är inte uterupplivningarna pålitliga då man behöver en kropp för att återuppliva personen... om kroppen förstörs när personen dör är det kört..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Tänker bara gå lite [ot].

Det är knappt någon skillnad på PIII och PII när det gäller spel... bara så att ni vet...

/Joacim (jag var tvungen)

If you find you are falling into madness - dive
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
har du spelat "baldurs gate" ????
där kan man, så länge som man bär runt på sina polares stela och förrutnande lik, återuppliva dem hos närmsta präst. det är inget sanslöst stort mirakel enbart förunnat heliga män, utan det är lika vanligt som gudstjänster (VANLIGARE eftersom jag då aldrig sett en gudstjänst i ett dataspel!) och det spelar SÄLLAN roll HUR de dog! jag menar... ok att kroppen är i någotsånär bra skick DIREKT efter ett slaganfall eller något... men om de tagit skada så de dött under en strid, så är kroppen näppeligen i gott skick.... tex på grund av blodförlust och sår och krossade ben. endast om kroppen slagits i små små bitar så går det inte

nä, usch och tvi för återupplivning i ALLA sorters spel!
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Datarollspel finns redan.

Att kunna rollsepla emot andra i en värld över internett finns ju redan. Den älsta formen måste nog vara MUD/MUSH som är ett textbaserat rollspel. Finns mängder av varianter.

Samt så finns Phantasy Star Online till Dreamcast
+ så komer final Fantasy 10 & 11 vara online spel.

Jag menar.. Diablo är lite halv kasst och i PS online & FF spelen tror jag inte man får så stor frihet dock.

Men... MUD är realtivt fritt och där kan man typ göra vad som helst, det klarar man tillockmed på en 3.86'a.
Så det så.


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
mud är inte fritt.

mud går ut på att lära sig var monstren finns, slå ihjäl en bunte tills du levlar och sno allt de har på sig för att få ihop $$$ att köpa fetare vapen och levla igen. inte mycket till rollspel där.....
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag vet inte hur ni räknar det men jag tycket att spel som everquest och ultima online är riktiga rollspel.

Per
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Har du någonsin spelat AD&D????

Och i BG så försvinner ibland det lilla porträttet som visar dina karaktärer.. och om det försvinner kan du inte återuppliva karaktären igen..

Varför försvinner det då? bugg? hara alla liv tagit slut? nej.. karaktären dog och kroppen förstördes.. tex om en kritisk träff är orsaken..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: mud är inte fritt.

Nä.. det mud jag spelade gick ut på att prata sig in i de stora organisationerna så att man slapp bli nerskjuten när man langa knark eller stöldgods.. det var en jävla massa rollspel i det..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja.. möjligheten till rollspelande finns visserligen i UO (everquest vet jag inget om) Men det är verkar inte vara särskilt många som gör det.. Sen lider ju UO servrarna av allvarlig överpopulation...

Men visst går det att rollspela..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Precis

Visst finns det muddar där man bara mosar, men det går också att rollspela.
Samt finns det andra muddar där det inte ens finns monster att slå på.

Så en del muddar är rena rollspels muddar.


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag har inte splelat ad&d för att det verkar s dåligt. Om du har blivit ihjälhuggen i strid är din kropp förstörd, alltid! du dör inte precis av skratt eller hjärtinfarkt av ett yxhugg i huvudet. .....
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nej.. det är därför man pysslar ihop kroppen innan man ressar någon..

Om du inte har märkt det så finns det något som kallas MAGI i de flesta fantasyrollspel...

Men jag vet ju visserligen inte vad du spelar..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top