Nekromanti Enkel xp-beräkning

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag gillar verkligen xpberäkningen (som jag förståt den) i F!osg. Per spelsession för varje rp: 1+1gånger varje utmaning som var svår för rperna. Du behöver inte räkna ut och krångla till det, varken före efter eller under encounters :gremsmile: och: du tjänar xp på att rollspela mellan encounters! Du får ju en ET (motsvarar xp) varje session utan att behöva döda monster/ samla skatter så om man klarar ett äventyr på 8 sessioner för att du har varit en kreativ skådespelare får man mer xp än om man rusade igenom det på 3 sessioner. Det verkar bättre än t.ex dnds system som jag inte riktigt fattar. Motargument?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har inga motargument, direkt.. funkar det för din spelgrupp så är det bra!

Jag kommer nog testa lite olika varianter själv... ET om vissa mål uppnåts, ET för hittade skatter (a la gamla D&D)... beror på typ av äventyr.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Står det i publicerade äventyr hur mycket ET man ska få för utmaningarna, eller kör SL efter regelbokens riktlinjer? (har än så länge bara den)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tomatalven said:
Står det i publicerade äventyr hur mycket ET man ska få för utmaningarna, eller kör SL efter regelbokens riktlinjer? (har än så länge bara den)
Det är olika, ibland inte. Oftast inte. Grundboken gäller, om inte annat är skrivet. Eller husreglat, vilket jag uppmuntrar.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vi Kör än så länge med bokens riktlinjer för utdelning av ET, men kostnaden av uppgraderingar lär vi nog sänka rejält, det är kul att levla :gremsmile:
 
Top