Nekromanti en liten ide som ja tror kan funka...

glittersnus

Veteran
tjena! ja läste inlägget nedan och började fundera lite på "yrkesnivåer/lavels/wathever"... då fick ja en liten ide...
eftersom mitt rollspel ska va mycket om onda demoner och hemska platser vänder ja på steken och bilder en "upponerväntlevelsystem" när man går något "gryyymt" tex. hugger huver av ett troll eller en drake fyller man i en plopp i en tabel som ser typ ut såhär...

[OOOOO][OOOOO][OOOOO][OOOOO][OOOOO][OOOOO]

fast lite snyggare...
när man fyllt i första [OOOOO] delen höjs man en nivå.

ja har inte tänkt så mkt på denna grej men tror ni d funker???
lite udda kanske. /images/icons/grin.gif men d e poängen me mitt rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Eeehh

Det hela ser ut som ett väldigt enkelt level-system.. Inte bakvänt eller så, utan rättvänt.. Ungefär som D&D använder..

Hemska platser och demoner? Är det ett skräckspel? Tycker personligen inte att levelsystem där man höjer mha. stridsvana (läs: plöjade monster) passar in i skräckrollspel..
Är det svärdsplöjarrollspel? Visst.. Systemet är enkelt, men om det är flera som spöar på ett monster, vem ska få ploppen? Antar att man får mer ploppar för draken än för trollet? Är de många så får de inte någon plopp (motståndet är för enkelt).. Är det något sånt du tänkt?
Vad hindrar dig från att sätta ut tal istället för ploppar? Är det bara för att det ska vara mer synligt hur många monster man nerlagt?

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar om en plopp för gott rollspel är lika mycket som en plopp för slaktandet av drake

Rising

Vila i frid
Det där är ett rätt typiskt vanligt levelsystem, fast det kan ju vara praktiskt att få det sådär överskådligt. Tyvärr tror jag att det kommer behövas många pluppar, för man vill ju gärna att vissa bedrifter ska vara mer värda än andra. (Annars får ju killen som avrättat tio bönder samma status som den som bekämpat tio drakar...)

Dock, det största problemet med din lista är att du låtit varje nivåsnäpp innehålla samma antal pluppar. Ju bättre och bättre man blir, desto mer ska man ju behöva träna för att bli bättre, right?

Så du borde låta listan se ut som någonting såhär:

[OOOO] - Byfåne
[OOOOO] - Fjunis
[OOOOOOO] - Novis
[OOOOOOOOOO] - Soldat
[OOOOOOOOOOOOOO] - Svärdsman
[OOOOOOOOOOOOOOOOOOO] - Slaktmästare
[OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO] - Ûberninjasensei
[OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO] - Dödsmördarelitcommandobarbar
[OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO] - Johan Rising

osv, osv...

Tyvärr betyder detta att man behöver en djäkla massa pluppar om man ska ha en stor skillnad på att döda en enkel svartalf och en grym demondrake. Ponera att man får en plupp för att döda en svartalf och sedan klurar vi hur mycket pluppar man ska få för att döda ett troll, exempelvis. Hur svårt är det? Är det svårare än att döda en svartalf? Jäpp, naturligtvis. Svårare än att döda två svartalfer? Jäpp, det tycker jag. Svårare än tre svartalfer? Fyra? Vi säger att det är ungefär lika givande att döda ett troll som det är att slakta igenom fem svartalfer. Då ser man att man kommer behöva en väääldigt massa pluppar på ens skala i ett äventyr där rollpersonerna kommer möta tre troll och fem svartalfer. Efter bara två eller tre sådana äventyr så är alla rollpersoner halvgudar, typ. Tänk sedan hur mycket pluppar en drake eller överdemon skulle ge...

Lösningen skulle kunna vara att enbart dela ut små enheter med pluppar; inte mer än två eller tre åt gången, men öka kraven på vad man behöver göra för att få dessa erfarenhetspoäng. En simpel nybörjare kanske bara behöver utföra småbragder för att få en ökning medan det kan krävas enormt mycket av en überninja innan han får några nya poäng.

På så vis kanske pluppsystemet blir både tydligt och fungerande. Jag tror jag lånar den idén, faktiskt.

/Rising

Erufailon

Swordsman
ploppigt värre :)!

ploppidop på er alla!

men om det är flera som spöar på ett monster, vem ska få ploppen?

men då kan man ju dela på ploppen! en del av ploppen till dig en till mig och en till ploppmästaren... osv. det är nog enklare att köra med hederlig XP xperience points) eller hur. kan bli jobbigt om man ska dela upp ploppar i flera delar!

/erufailon

- drakplopp = ploppidopp = drakploppidop
vi har nu två delmängder A{gott, rollspels, plopp}, sedan B{drak, plopp, idop}. vad har dom gemensamt, jo dom innehåller båda mängden plopp, alltså har de EN plopp gemensamt eller hur, det står ju inte : drakploppidoppplopp och gottrollspelsploppplopp eller hur! bara lite för er matematiker där ute! (lite mattematik diskret bara för de som är intresserade, ok lite förvrängd då!) alltså så får man en plopp för dödande drake och en för gott rollspelande! så det så...

- allt kan lösas med matematik!/images/icons/devil.gif/images/icons/alien.gif/images/icons/hairy.gif/images/icons/clever.gif