Nekromanti en fråga om layout...

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Har lagt märke till en liten detalj hos många rollspel man hittar här på nätet. Många, om inte alla, har sin text skriven i spalter.... Själv tycker jag att det är enklare om texten står över hela sidan, så att säga....

Men vad tycker ni? är det bäst att ha texten i spalter elelr ska den flöda över hela sidan? Vilka fördelar och nackdelar finns det med de olika sätten???/images/icons/doh.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men vad tycker ni? är det bäst att ha texten i spalter elelr ska den flöda över hela sidan? Vilka fördelar och nackdelar finns det med de olika sätten???"

Den stora nackdelen med att ha en spalt över hela sidan är läsbarheten. Det är klart mycket jobbigare att läsa en text om spalten är för bred, på grund av att ögonen måste flytta sig fram och tillbaka över spalten, samtidigt som man flyttar ner huvudet. Man blir helt enkelt trött i ögonen av en sådan layout. Beroende på vem du frågar så får du olika siffror om hur bred en spalt ska vara, men den rekommendation som jag har hört oftast är ett och ett halvt alfabete. En flerspaltig layout ger också lite större möjligheter att leka med utrymmet på ett sätt som en enspaltig layout inte tillåter.

Nackdelar med flerspaltig layout uppträder framförallt när man läser elektroniska dokument. Har man för liten skärm så blir texten lätt löjligt liten om man försöker läsa hela sidan samtidigt, och om man har lagom storlek på dokumentet så tvingas man ofta scrolla upp och ner längs sidan. Detta är en nackdel med elektroniska dokument, men jag tror inte att så många tänker sig att deras rollspel ska läsas i ett elektroniskt media, utan att det ska skrivas ut på papper. Då försvinner det problemet.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
När det gäller att lägga ut text på internet är det väl inte att rekommendera med flera spalter, iaf inte om de täcker mer än vad som ryms på skärmen utan scrollning. Det blir ju mest en himla massa scrollande fram och tillbaka annars. Däremot bör man se upp med spaltbredden och textstorleken.

När det gäller vanlig papperstext tycker jag att det är bra med två spalter. Det är vilsamt för ögonen, men behöver inte göra så stora förflyttningar och man kan därför ha ett mindre typsnitt. Man får större möjligheter layoutmässigt osv.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Reklamarens tips:

En bra utgångspunkt är att försöka få till textrader som är ungefär 55-60 tecken i bredd (inklusive mellanslag). Eftersom olika tecken är olika breda (i de flesta teckensnitt) så får man ta det där på en höft.

Då har man oftast två alternativ: Antingen skriver man i två spalter bredvid varandra, eller så skriver man i en enda spalt och lämnar en fet marginal utanför texten. Det senare gillar jag med hobbyrollspel eftersom man då kan göra hålslag i papperet och stoppa in i en pärm, en möjlighet som en del rollspelsutformare verkar ogilla.

Eftersom tvåspaltiga dokument blir så svåra att läsa på skärm om man inte har tillräckligt fet upplösning på sin skärm så förespråkar jag alternativ två. En spalt med text, breda marginaler. På marginalerna kan man däremot gärna ha små exempel eller liknande.

/Rising
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Personligen skriver jag allting i två spalter/sida, typsnitt Geneva, storlek 9. Detta gör så att ungefär 70 rader får plats i var spalt, med minst tio ord per rad, gånger två givetvis, vilket ger ungefär 1400-1600 ord per sida.
Det hela blir överskådligt och man får mycket info på liten plats, dessutom blir man inte kaxig när man skriver det(oj, nu är hela sidan full, då räcker det säkert).

Två spalter anser jag vara ideellt, då man får mycket fakta på samma ställe, utan att behöva antränga nacke eller blick, medan tre spalter ofta gör att man måste byta rad frekvent.
Dessutom är en spaltbredd mycket bra för tabeller...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Läsbarheten är som bäst vid c:a 55-60 tecken i bredd (mellanslag inkluderat) och då kanske man använder spalter för att spara utrymme.

Problemet är ju att om man vill läsa på skärmen är det störande om hela spalterna inte får plats på skärmen, det stör läsandet otroligt mycket. Då ska man nog satsa på stora marginaler istället.

En annan sak är styckesindelning. I vanliga fall nöjer man sig med ett indrag men det blir lätt grötigt på skärm. Då är en ny tom rad mellan varje stycke att föredra.

Sen gäller det teckensnitt. På papper är det lättare att läsa om bokstäverna har små fötter (som Times New Roman), vilket blir rörigt på skärm. På skärm bör man undvika sådana fötter och satsa på teckensnitt utan (som Verdana).
 
Top