Nekromanti En bra ide (kanske).

G

Guest

Guest
När jag läste Masks ide här under om att ge ut tre av sina rollspel i en stor bok fick jag en egen ide...
Samla ihop 4-5 rollspel på forumet, och ge ut dom i en liten forumet antologi....
Kanske inte... Men om författarna delar lika på inkomster (om där överhuvudtaget blir några) och utgifter så blir den eventuella förlusten runt några hundra spänn per författare...

Jag ser inga direkta nackdelar, förutom skitmycke jobb....
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tyvärr inte

Hatar att vara den negativa snubben i gänget, men jag tror inte det är en bra idé alls.

För det första så skulle det vara svårt att enas om vilka rollspel som man skulle ha med i boken. Folk skulle säga "varför är inte "In the dark med?" Varför inte "Millennium?" Varför är det och det med och inte det och det, osv." Man skulle ju inte få plats med alla hemmagjorda rollspel i en och samma bok, så några skulle få finna sig hamna utanför.

Sedan är nog de största och kändaste rollspelsskaparna inte ett dugg intresserade av att deras verk skall samsas med en massa andras. Om de känner att folk bara köper samlingen för deras rollspel's skull, varför ska de då dela vinsten med tönten som har gjort "Trollhammarslafs - ett mordiskt rollspel" eller något liknande. Det handlar ju inte bara om pengar, förresten. Jag vill hellre ge ut ett rollspel i en bok som bara handlar om mitt rollspel, det blir ju en helt annan grej när man ger ut en samlingsvolym i stil med "absolute rollspel" med samlade artister från hela landet.

Dessutom tror jag inte att det överhuvudtaget blir spelbart med en jättetjock bok med en massa olika rollspel sida vid sida med varandra. Det blir som att läsa en MAD-årgång, har du suttit och bläddrat i en sådan? Det går ju bra när man varsamt läser igenom dem från pärm till pärm, men när man skall bläddra fram och tillbaka och leta efter uppgifter tror jag att det blir jobbigt. Dessutom, det kommer nog att se bra rörigt ut att läsa alla dessa olika rollspel med olika layout och design när de ska samsas med varandra i en och samma bok.

Sedan tror jag inte ens de allra mest insnöade rollspelsfanatikerna är intresserade av alla rollspel i hela världen heller. Några kommer säkert tycka: "Åh, nu kan jag köpa "Noctum" i den här fina antologin, vad bra! Men vänta, varför kostar boken så mycket? Den verkar hemskt tjock också. Jahaa, i boken ingår också "Blodfest på Gripsholm's slott", "BURP", "Lolita dragonlover", "In the park" och "Fickpingis Expert" - men det är ju inga spel som jag vill ha! Äh, då får jag väl fortsätta göra kackiga utskrifter av Noctumreglerna på min skrivare istället. Åhh, gud, varför varför kunde inte Noctum ha fått bli utgiven i en egen bok istället!? Buhuuu..."

Typ. Tyvärr, men jag tror inte riktigt på det. Men vänta, jag kom på en idé! Man kunde gå ihop och ge ut en sorts "gemensam regelbok" där man skrev ner allt som kunde gälla i alla sorters rollspel, och den kunde man dela på kostnaderna om. Sedan kunde alla, var och en för sig ge ut sina egna världar med småregler, nya magiskolor och nya monster. Man kunde säkert enas om att slag med T20 var den bästa tärningslösningen och så kunde man säga att "det här rollspelet använder T20-systemet och kräver Spelarens Handbok" eller något... eöööhh... hummm... Nä, vänta, den idén suger ju. Vem skulle genomföra en sådan urbota korkad idé? Ja, vem...

/Rising
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
URSUS och Solace

"Jag vill hellre ge ut ett rollspel i en bok som bara handlar om mitt rollspel, det blir ju en helt annan grej när man ger ut en samlingsvolym i stil med "absolute rollspel" med samlade artister från hela landet."

Det får nog stå för dig i så fall. Jag tror nämligen att man mycket väl kan ha olika skäl för att vilja ge ut ett rollspel.

Jag har själv pratat med redaktören för bok-fansinet Solace (som för övrigt endast verkar rikta sig till spelledare) om att publicera en light-variat av mitt eget spelsystem URSUS i fansinet. (Med "light" menar jag att endast regelmotorn till universalsystemet medföljer - inga "applikationer".) Jag ser nog inga direkta nackdelar med att medverka i en sådan "antologi" utan snarare en massa fördelar. Jag slipper ju tänka på tryck, formgivning, illustrationer och annat som jag varken kan någonting om eller är intresserad av.

Anledningen för mig att överhuvudtaget publicera ett regelsystem (i tryck) vore nog främst att en deadline kan vara bra att ha om man någonsin vill bli klar med någonting. Några av de få hobbyprojekt som jag faktiskt har slutfört har för övrigt varit fansin-artiklar. Jag har helt enkelt inte tillräckligt stor motivation för att slutföra ett enskilt projekt om inte någon annan ställer lite krav på mig. Det är sedan möjligt att jag inte hinner, orkar eller vill bli klar i tid, men då har jag i alla fall tagit beslutet att inte göra klart spelsystemet.

Att få se mitt (vanligtvis felstavade /images/icons/wink.gif) namn i tryck känns inte jätteviktigt, eller ens att kunna hålla i ett färdigt regelhäfte och känna mig nöjd med resultatet. Det är ju innehållet som räknas - inte utseendet eller formatet, tycker jag. Även om det vore kul om spelsystemet användes av många och såldes i butiker så är det ju inte speciellt troligt. (Vem vill använda ett universalsystem utan spelvärden, egentligen?) Och jag har verkligen ingen lust att trycka ett enda exemplar (eller ens en liten upplaga) för dyra pengar när en utskriven (och icke-formgiven) bunt papper fungerar minst lika bra. Men det är alltså jag det - andra resonerar måhända annorlunda.

/Baldyr
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mmmnnnjjjjaeeee...

"Jag ser nog inga direkta nackdelar med att medverka i en sådan "antologi" utan snarare en massa fördelar. Jag slipper ju tänka på tryck, formgivning, illustrationer och annat som jag varken kan någonting om eller är intresserad av."

Ehhh, jag förstod det som att det skulle bli en samling med redan kompletta rollspel, bara att de allihopa skulle rymmas inom en och samma pärm för att man skulle reducera priset. Vad du verkar prata om ser ut att vara ett helt nytt projekt där en massa rollspelsskapare går ihop för att göra ett alldeles nytt rollspel. Är det jag som missförstår något nu?

"Jag har helt enkelt inte tillräckligt stor motivation för att slutföra ett enskilt projekt om inte någon annan ställer lite krav på mig."

Jag tror att meningen var att man skulle ta ett beslut tidigt om vilka som var de bästa gratisrollspelen och sedan trycka dessa i en samling. Inte säga "ni och ni och ni är bra. Gör ett nytt rollspel till Augusti och sedan trycker vi alltihop i en enda stor samling."

"Att få se mitt (vanligtvis felstavade ) namn i tryck känns inte jätteviktigt, eller ens att kunna hålla i ett färdigt regelhäfte och känna mig nöjd med resultatet. Det är ju innehållet som räknas - inte utseendet eller formatet, tycker jag."

Som reklamare måste jag hävda motsatsen. Innehållet är jätteviktigt, visst, men om det inte är presenterat på ett för betraktaren attraktivt och praktiskt sätt, så tar han inte till sig innehållet iaf. Jag menar att en stor samling med flera rollspel framförallt är väldigt opraktiskt att bläddra i. Sedan tror jag att det blir jobbigt att titta i en innehållsförteckning och se att stridsreglerna börjar på sida 58. När man börjar bläddra efter sidan 58 så råkar man hamna på sidan 58 i ett helt annat rollspel och omedelbart blir det missförstånd. (Äh, okej, vi antar att man har tänkt på allt det, risken för eventuella sådana fel är ändå rätt stor, det ska man komma ihåg)

Jag skulle iaf tycka att det kändes lite trist att bläddra i 60 sidor mörkt, dystopiskt skräckrollspel om jag då och då råkade bläddra in i rollspelet "Happy, fuzzy rainbow rabbit valley rpg" konstruerat av "Sackarias Sockersmurf och Dr. Frukthamster". Det blir liksom ett splittrat intryck med fler än ett rollspel i en och samma bok.

Jag vet inte hur det är med er, men jag är tillräckligt störd över att det finns "onödiga sidor" i mina regelböcker idag, och då pratar jag alltså om de här vanliga medföljande introduktionsäventyren som ibland finns med i regelböckerna. Jag stör mig faktiskt på att mina regelböcker har en massa "döda" sidor, sidor som jag inte behöver titta i.

Om det fanns en massa andra rollspel i min bok än de jag vill spela, så skulle jag nog bli rejält frustrerad. Jag skulle framförallt tycka att det skulle kännas konstigt att bläddra upp en sida i slutet av boken och ha den som "förstasida" till rollspelet jag vill köra. Det känns helt enkelt inte rätt.

Det har alltså inte med fåfänga att göra, att jag vill se mitt, mitt, MITT namn och inget annat på rollspelet, utan jag tänkte nog mest på nackdelarna jag skulle uppleva som vanlig spelare

/Rising.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tyvärr inte

Du missar inte en chans att attackera D20 va? /images/icons/wink.gif
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
"Svenska independent-rollspels-antologi-bibeln"

"Vad du verkar prata om ser ut att vara ett helt nytt projekt där en massa rollspelsskapare går ihop för att göra ett alldeles nytt rollspel. Är det jag som missförstår något nu?"

Jo, du fick det om bakfoten. Vi menar nog egentligen två olika saker. Jag talar främst om spelledarfansinet Solace medan du kommenterar Dr Demos förslag om en forums-indepedent-rollspels-antologi (eller vad man nu ska kalla det).

Anledningen till att jag överhuvudtaget tog upp Solace var att exemplifiera att alla inte nödvändigtvis resonerar som du. Alltså att jag nog skulle kunna tänka mig att mitt eget spelsystem samsas med andras material i samma bok.

Sedan håller jag givetvis med om de praktiska problemen med en bok som innehåller flera olika rollspel. Jag skulle exempelvis helst se att mitt spelsystem medföljer som en (lös) bilaga till fansinet (Solace, alltså). Men om det inte skulle gå att ordna så gör det nog inte så mycket om mitt spel är en del av boken (det är alltså ett tjockt fansin i bokform).

Poängen är alltså att jag har andra motiv till att publicera ett spel än exempelvis du har. I mitt fall är medverkan i fansinet ifråga en motivator - annars skulle jag kanske aldrig få klart ett färdigt spelsystem, vilket vore synd tycker jag. Att det sedan blir snyggt formgivet (utgår jag ifrån) är givetvis trevligt, liksom att få se mitt namn under titeln, men det känns ändå sekundärt. Likaså om någon annan överhuvudtaget skulle använda spelsystemet. (Jag skriver det ju mest för min egen skull, för att jag känner att jag behöver ett spelsystem som passar mina specifika behov. Dessutom tycker jag om att skriva, men däremot är jag dålig på att slutföra större projekt.)

Om jag ska lämna Solace och min eventuella medverkan åt sidan och istället kommentera Dr Demos förslag, så håller jag med i kritiken men tycker ändå att det är en rolig idé. Om någon skulle organisera ett sådant projekt så skulle jag (åtminstone i för resonemangets skull) kunna tänka mig delta med mitt spelsystem. Motivet skulle återigen vara att jag skulle få en anledning (eller kanske ursäkt) att faktiskt skriva klart ett färdigt spelsystem.

Sedan tror jag inte att det skulle handla så mycket om inbördes beudran eller att någon skulle avgöra vilka spel som är bra nog och inte, utan jag skulle i så fall se att alla som uppfyller vissa grundkriterier samt blir färdiga till deadline skulle få delta i antologin. ("Svenska independent-rollspels-antologi-bibeln volym 1", eller nåt.) Vilka krav man sedan ställer är naturligtvis upp till den som organiserar det hela. (Precis som redaktören för Solace avgör vilka krav som ska ställas på materialet till hans fansin, liksom vilka krav som ska ställas på materialet.)

Exempel på krav man skulle kunna ställa på materialet i en sådan rollspels-antologi är textlängden. Om flera rollspel ska få plats i boken så kan reglerna inte vara hur omfattande som helst. Bokens redaktör är förhoppningsvis också kompetent nog att dels ställa vissa krav på text och språk, liksom kunna redigera och korrigera andras texter vid behov. Man ställer slutligen en deadline för alla som vill delta. Alla som har kunnat producera ett färdigt manus som uppfyller alla kraven innan deadline kommer helt enkelt med i antologin. Om allt för få blir klara i tid så publicerar man enligt principen "först till kvarn" - boken trycks när tillräckligt mycket material är färdigt, och den som tar alltför god tid på sig får inte vara med, helt enkelt.

Är det bara jag som tycker att det vore en trevlig idé?

/Baldyr
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re:

Är det bara jag som tycker att det vore en trevlig idé?

nej... som tillverkare kan jag tänka mig att vara med... som konsument skulle jag lätt köpa ett ex. Om inte annat så för att stimulera återväxten bland svenska rollspelare. Spelen bör ju vara ganska enkla och ofta passar det nybörjare. Perfekt present, flera rollspel i en bok /images/icons/smile.gif (det är ju både fantasy, skräck, sci-fi och komedi på en gång...)
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
kanske OT

men varför inte samla några duktiga rollspelsmakare och skriva ner ett enkelt men bra rollspel som skulle kunna vara som en introduktion till rollspelande/images/icons/cool.gif, för jag tycker att det just nu verkar lite glest med rollspelare nu eller har jag kanske fel, vissa kanske inte vill erkänna det!/images/icons/shocked.gif


mer rollspelande åt folket! därför bordes det ges ut ett tärningsett till varje ungdom!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: kanske OT

"därför bordes det ges ut ett tärningsett till varje ungdom! "

Det skulle jag vilja se. Skolsköterskor som delar ut kondomer, bindor och tärningar. Hon kanske t.o.m har en skål med tärningar som man kan plocka ur precis utanför sitt rum.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: kanske OT

Detta har sagt förut på forumet men det är värt att upprepas.

Om en massa forums-folk, eller independent-skapare i allmänhet, ska göra någonting tillsammans så lär det inte vara i formen av en gemensam produkt. (Om någon nu skulle skapa ett nybörjar-/introduktionsrollspels så sker det nog på en persons initiativ. Sedan kan andra säkert assistera och ha synpunkter, men alla kan ju inte vara med och beställa.)

Problemet är att alla har så olika (?) åsikter i så många olika frågor. Därför är det helt enkelt mer praktiskt om alla gör sitt eget spel, på gott och ont. (Jag skulle exempelvis kunna förstöra de flesta spelidéer med mina extrema åsikter om generering och förbättring.)

Däremot ser jag som sagt inget egentligt problem med att flera mindre independent-rollspel trängs i exempelvis en antologi av något slag. Det kanske inte är någon idealisk lösning men bättre än ingenting, antar jag.

/Baldyr
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: kanske OT

ok, me jag brukar använda lite mer människor när jag gör rollspel, typ 5-6 pers så man kan speltesta det ideligen och så behöver man inhte gå hit hela tiden för att få kommentarer på sitt verk.
 
G

Guest

Guest
Re: Tyvärr inte

För det första så skulle det vara svårt att enas om vilka rollspel som man skulle ha med i boken. Folk skulle säga "varför är inte "In the dark med?" Varför inte "Millennium?" Varför är det och det med och inte det och det, osv." Man skulle ju inte få plats med alla hemmagjorda rollspel i en och samma bok, så några skulle få finna sig hamna utanför.

Tänkte mig att en liten grupp (4-5 pers) rollspelsveteraner får bedöma de olika förslagen som skickas in.

Tänkte mig även att boken skulle vara på runt 200 sidor så att varje spel får runt femtio sidor var på. Så de flesta spelen kommer ju att hamla där i en reducerad version.
Intresset för att vara med i boken ligger ju främst i att faktiskt få sälja i en affär. Att folk köper boken för ett eller två av spelen är ju inte så dåligt det heller. Antagligen kommer dom ju läsa de andra spelen nån gång och får på så sätt upp ögonen för nya spel som annars aldrig hade synts.

Om det görs med lite stil kommer nog de större rollspels sidorna och organisationerna göra lite gratis reklam för boken också.

Dessutom så skulle den vara perfekt för en nystartad förening att köpa in. För 200kr (???) får dom 4-5 spel i varierande genrer, föreningen jag är med i skulle definitivt ha nytta av en bok i den ovan nämnda stilen...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Kul plan, jag skulle med största säkerhet köpa en sådan samling av hemmaknåpade spel, men hur mycket billigare blir det att göra en enda jättetjock bok än 4-5 små böcker, med motsvarande sidantal?

Om print on demand-kostnader är representativa så är den stora vinsten isf att man bara får en startavgift, och att den då kan delas på 4-5 pers.

Antar att det blir lite billigare för köparna också eftersom man bara behöver ett omslag istället för 4-5.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Tyvärr inte

"Tänkte mig att en liten grupp (4-5 pers) rollspelsveteraner får bedöma de olika förslagen som skickas in."

Vilka skulle dessa personer vara i så fall? På vilka grunder ska de få avgöra vad som är "bra" och "dåligt"? Och så vidare. Jag tror alltså snarare på att den eller de personer som drar igång ett sådant projekt själva avgör vad de vill inkludera och inte - det är ju deras projekt. Jag tror alltså inte på något jury-system där personer med "god smak" ska avgöra vad som är intressant och inte.

Om jag skulle hålla i projektet så skulle jag som sagt sätta upp vissa riktlinjer och kvalitetskrav - men det skulle snarare ha med text och språk, och tidsplaner, att göra än med vilken typ av spel det rör sig om eller vem som har gjort dem. Jag ser heller ingen anledning att göra val av typen: "Vi kan inte ha två generella SF-system i boken för att det i så fall blir mindre bredd", eller liknande resonemang. De verk som uppfyller kraven på text och språk, och som blir klara till deadline blir publicerade, helt enkelt.

"Tänkte mig även att boken skulle vara på runt 200 sidor så att varje spel får runt femtio sidor var på. Så de flesta spelen kommer ju att hamla där i en reducerad version."

Jag har nog egentligen inga åsikter kring sidantal och liknande, men jag inser också att det mest skulle bli enklare rollspel eller rena spelsystem som skulle få plats i boken.

Jag skulle exempelvis inte tveka att publicera en light-variat av mitt eget system i en sådan bok. Jag skulle också kunna vara med och dela på kostnaden om det behövs. (Den som har allvarliga planer på att ge ut en sådan bok kan ju betrakta detta som en intresseanmälan...)

"Intresset för att vara med i boken ligger ju främst i att faktiskt få sälja i en affär."

Jag tror nog att man inte ska ha för höga förhoppningar om att få traditionella (!) rollspelsbutiker eller -kedjor att köpa in en sådan samlingvolym. Boken både marknadsförs och säljs med fördel via Internet. (Man skulle alltså beställa det direkt från tryckeriet - alternativt genom oss.) Om enskilda spelbutiker faktiskt skulle ta in ett par exemplar är en bonus, skulle jag tro.

"Att folk köper boken för ett eller två av spelen är ju inte så dåligt det heller. Antagligen kommer dom ju läsa de andra spelen nån gång och får på så sätt upp ögonen för nya spel som annars aldrig hade synts."

Det kan däremot vara en motivator för independent-skapare att faktiskt delta i ett sådant projekt. Personligen så skulle jag dock närmast se det som en motivator att överhuvudtaget göra klart mitt eget spelsystem.

"Om det görs med lite stil kommer nog de större rollspels sidorna och organisationerna göra lite gratis reklam för boken också."

Det borde (åtminstone i teorin) inte vara svårt att få exempelvis www.rollspel.nu att bli samarbetspartner till ett sådant projekt. Samma sak med vår egen firma (Legend Hobbyspel), speciellt så länge man slipper sponsra med pengar... /images/icons/wink.gif (Vi har däremot bland annat ett nyhetsutskick med många prenumeranter, liksom en välbesökt domän - Hobbyspel.com.)

"Dessutom så skulle den vara perfekt för en nystartad förening att köpa in. För 200kr (???) får dom 4-5 spel i varierande genrer, föreningen jag är med i skulle definitivt ha nytta av en bok i den ovan nämnda stilen..."

Ja, föreningar skulle ju kunna vara en målgrupp som produkten inriktar sig till. (Kanske rent av genom Sverok? Märkligare saker har ju hänt...) Annars tror jag nog att independent-hobbyn är ganska lik fansin-hobbyn. Alltså att det mest är fansinister som samlar på fansin (eller som överhuvudtaget bryr sig om andras fan magazines). Med print-on-demand spelar dock försäljningssiffror ingen större roll, eftersom man inte behöver trycka en stor upplaga som man sedan ska försöka sälja. De 25 exemplaren som man måste beställa delas med fördel ut bland alla som medverkat med material (liksom eventuella andra sponsorer, demoexemplar till butiker och liknande marknadsföring), medan eventuell vinst från framtida försäljning delas mellan de personer som har finansierat boken. (Jag ser alltså inga nödvändiga likhetstecken mellan författare och finansiärer i ett sådant projekt. Jag skulle exempelvis själv hellre delta med ett bidrag i form av material än i form av pengar. Men då förväntar jag mig inte heller att jag får ta del av någon vinst från försäljningen.)

/Baldyr
 
Top