RECENSION Electric Bastionland

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Electric Bastionland är uppföljaren till Into the Odd. Det är minimalistiskt OSR, fast här i en A4-bok på 330 sidor.

Reglerna är superenkla. Tre stats, Strength, Dexterity och Charisma. Slå under värdet (3-18) med 1T20 för att lyckas. Du börjar med 1T6 HP. När Hp är slut av skada tar du skada på Str i stället. När Str når 0 är du död.

Reglerna sammanfattas på ett par sidor i början. Men först av allt kommer en beskrivning av spelvärlden och spelet i allmänhet: Bastion är "the electric hub of mankind", den enda staden, gigantisk och mångfacetterad, vagt tidigt 1900-tal. Utanför staden finns Deep Country, där allt är eftersatt och förfallande. Under staden finns The Underground, en labyrint där märkliga maskiner förvrider verkligheten. Och utanför/uppåt finns The Living Stars, varifrån aliens kommer.

Spelet går ut på att gruppen delar en gigantisk skuld till någon skum mäktig individ, och att sättet att betala tillbaka den är att leta skatter: i staden, eller någonstans utanför den.

Du skapar en rollperson genom att slå stats, slå HP, och sedan slumpa fram en Failed Career. Sådana finns det drygt hundra av, som tar upp ett uppslag var. De ger ett par kännetecken och ofta några prylar med specialförmågor. Här är också större delen av settinginformationen: man får reda på att det finns väggnomader, aliens, märklig teknologi som betatestas, revolutionärer, gatugäng, flyktingar från Deep Country och fashionistas.

Resten av boken består av spelledartips. Och det här är fantastiskt bra bitar. Principer om hur man spelar, hur man skapar encounters och encountertabeller, att principerna är att ge spelarna svåra val, hur man bygger upp ett äventyr utifrån urban point crawl, att Bastion ska betraktas som en dungeon och inte en trygg hamn, en massa tabeller för att hitta personer, uppdragsfrön, stadsdelar, monster, cocktails, vad som skiljer Bastion från Deep Country, encounters i underjorden, vad som skiljer människor från maskiner och aliens och andra monster, och avslutande ett gäng essäer som mer resonerar om spelet och hur det är tänkt att fungera. Att allt ska ha stor impact, att det finns personer bakom allt, att staden är osäker, allt sådant. Och slumpmässigt inlagt extraregler för alien martial arts, extraordinära vapen och förrymda änglar.

Några ord om designen. Boken är för stor och för tung, med halvblankt (?) mattbestruket papper och tvåfärgstryck (svart och gult). Bilderna är väldigt snygga, abstrakta och artsy. Tyvärr är layouten väldigt amatörmässig om än mestadels lättläst. Den är välfungerande, men snyggt är det inte. Det finns mycket fulare spel. Det finns mycket snyggare också.

Men som helhet är det ett fantastiskt spel. Regelsystemet är minimalistiskt och väldigt välfungerande, och ett av mina absoluta favoriter. Lättmoddat till annat också, även om det går bra att använda gratisversionen från Into the Odd eller previewn till EB. Bastion är en intressant värld, även om den kanske inte passar alla, eftersom det är en sorts märklig halvmodern fantasy med drag av China Miéville och konstiga steampunkfilmer. Men det jag blev mest imponerad av, vilket jag kanske inte borde blivit på grund av att så mycket påminner om Chris McDowalls blogg, är spelledartipsen, eller hur man nu ska beskriva all information om hur man spelar spelet. Det är något av det bästa jag har sett i den vägen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Ett tillägg: jag glömde nästan det bästa, nämligen att allt är presenterat som korta punktlistor (ofta med tre punkter) och tabeller. Det går väldigt snabbt att ta till sig och ta in centrala koncept och idéer även vid en snabbare genomläsning.
 
Top